2021-01-26, 14:40
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och 30+ länder som är bättre sett till dödstal. Många av dessa länder har inte heller mindre restriktioner än Sverige.
Och därmed kan man dra slutsatsen att restriktionerna som sådana inte har så stor betydelse som folk här i tråden vill påstå.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Rapporteras fortfarande avlidna från december eller är det avslutat nu?
Största delen är från januari, men ströfall i december förekommer. Finns till och med ett från november (!).

Se här: https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Varför har de inte någon från regionerna representerade som kan ge lite mer ingående information runt arbetet med sekvensering?

Bristen på information och låtgå-attityden i Tegnells svar underblåser känslan av att de inte har koll/inte tar det på allvar.

Skåne kör väl 100% iaf..
Citera
2021-01-26, 14:43
Medlem
-AIR-s avatar
För alla som hävdar att lockdown inte har någon effekt. Jag ska hjälpa er lite då ni ser ut att behöva det. Ett exempel, när man testar vaccin eller läkemedel så gör man det i relation till en kontrollgrupp som får placebo. Varför gör man det? Jo för att annars är det omöjligt att dra slutsatser om läkemedlets effektivitet. Hur är detta kopplat till lockdown? Jo för att ni inte vet hur det hade sett ut om man inte hade haft en nedstänging. Kanske hade smittspridningen varit 5 ggr högre. Sedär! Då var man lite klokare idag. Gratulerar till att jag ändå bemödade mig...
Citera
2021-01-26, 14:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tack, men nej tack!

Någon som försöker öka sin trovärdighet genom att förkorta sig CDC bryr jag mig inte så mycket om.

CDC står vanligtvis för Centers for Disease Control och brukar vara en myndighet, men i det här fallet är det tydligen något annat

Så nu försöker du säga att en rapport från CDC är en conspirationsteori, och inte
kommer från CDC, till att börja med?

Vänligen förklara det......
Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP)
https://healthimpactnews.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/CDC-05-covid-clark.pdf

Contact ACIP Secretariat
1600 Clifton Road, N.E., Mailstop H24-8
Atlanta, GA 30329-4027
acip@cdc.gov
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-26 kl. 14:56.
Citera
2021-01-26, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Och därmed kan man dra slutsatsen att restriktionerna som sådana inte har så stor betydelse som folk här i tråden vill påstå.

Det skulle jag inte vilja påstå. Det torde exempelvis ha avgörande betydelse vid vilken tidpunkt man sätter in restriktioner. Detta påpekade exempelvis coronakommissionen när de tittade på vid vilken tidpunkt som åtgärder sattes in i äldrevården i Sverige respektive Norge (gissa vilket land som var snabbast).
Citera
2021-01-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skåne kör väl 100% iaf..

Ah, ok. Tänkte dock på dessa presskonferenser då det, fullt förståeligt, är så många frågor runt spårningen av mutationerna.
Citera
2021-01-26, 14:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gofjant
Ah, ok. Tänkte dock på dessa presskonferenser då det, fullt förståeligt, är så många frågor runt spårningen av mutationerna.

Håller med.

SKR borde helt klart vara med.
Dom borde förstå att allmänintresset är stort i frågan
Citera
2021-01-26, 14:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Skåne kör väl 100% iaf..

10% skickas nu för sekvensering i Skåne.
Citera
2021-01-26, 14:48
Medlem
Jag är inte riktigt med här och ser bara en långsam nedgång, det överraskar mig. Jag har i kalkylen att vi når 12000 avlidna med corona den 15 februari med rapportering den 16 februari, tisdagen.

Men är kurvan så lite nedåt kan jag behöva ompröva beslutet till att gälla den 12 februari. Jag är överraskad hur man kan hitta så många avlidna på en såpass låg smittospridning.

Något är fel. Gör om gör rätt.
Citera
2021-01-26, 14:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Varför sparar man fortfarande doser? Hade inte FHM uppmanat till att använda så många doser som möjligt? Jag förstår förvisso att man är oroliga över leveranserna och vill säkerställa en andra dos till människorna som redan har fått.
Man sparar inte doser. Rimligtvis så kan antalet vaccinerade inte bli större än hälften av dom vaccinerade doserna eftersom man behöver två doser per person.
Citera
2021-01-26, 14:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Skåne kör väl 100% iaf..
Västerbotten ca 60%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto