2021-01-25, 21:00
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Om jag får vara mer realistisk vad gäller upplevd inflation:

På 20 år tror jag min hyra har gått från drygt 2700 till 3800 kr dock helt utan renovering så sämre skick kan man ju tycka men (3800/2700)^(1/20)=1.7% per år.

Jag tror man brukade kunna köpa äpplen för 20 kr / kg rätt ofta och känns som de kostar mer typ 40 kr nu. Kan jag få säga på 17 år eller så där istället? 2^(1/17)=4.2%.

Ekologiska bananer känns som mindre, typ från 20 till 25 kr / kg på 15 år? 1.25^(1/15)=1.5%

Bröd är en av sakerna jag upplever har blivit dyrare men kan ju vara att jag äter med högre kvalitet med. Minns egentligen inte vad det kostade innan, var det typ 35 kr / kg? 25? Skulle vi anta dubbla priset på 20 år så 3.5%.

På vegetariska färdigrätter och köttsubstitutprodukter känns det som priset har stått till så 0% inflation?

Vassle och sojaprotein känns ju också som låg prisutveckling, ska vi säga upp max 60% på 15 år? 3.2% då men är det rabatterat pris och så kan jag tänka mig neråt 20% och ett rimligare snitt kanske är 40%. 40% ger 2.7 och 20% ger 1.2%.

Telefoner är ju lite kul att du nämner för de dyraste kostar ju typ 20 000 kr nu, 13 000 nyligen, 10 000 strax före det, 8 000 före det, kanske 5 000 före det.. De för 300 kr finns ju fortfarande och rimligtvis fanns inga för 300 kr innan men en budgetsmartphone får man väl kanske säga en 1 300 kr för? En billig GSM-lur kostade kanske runt 1 300 kr innan med så typ ingen skillnad på den nivån men de dyraste har ju dragit iväg. Å andra sidan NMT eller vafan de hette innan var ju säkert väldigt dyra.

Grafikkort är ju en sådan produkt där ... haha fan vad skön tråd! https://eforum.idg.se/topic/1324-voodoo-1-vs-voodoo-2/ ... Bra värdebevarare: https://www.tradera.com/item/341371/420560319/3dfx-voodoo-2-kort-i-sli-utforande-8mb .. men ja, grafikkorten var ju såklart sämre då men geforce 256 släpptes för $249 och tnt 2 ultra för $299 och nu får man ju inte ens ett rtx 3060 för de pengarna. Övre delen där har ju dragit precis som för telefonerna och ja att köpa ett grafikkort ämnat för spel för 600 kr idag blir ju lite svårt. Men det är kanske mer att marknaden har utvecklats där för både grafikkort och telefoner och att man värderar det högre och därav är ok med att betala mer för något ännu bättre. Innan kanske man ville köra glquake eller halflife men idag finns ju fler spel som drar nytta av det och köper man en telefon för runt 10 000 kr så är den ju även tänkt att vara ens kamera och kanske ens mediakonsumtionsenhet också. Kan väl inte jämföra den med TVn med för den har vi ju kvar men ändå. Den är ju mer än dåtidens telefon. Om dåtidens telefon även var ens digitalkamera och mp3-spelare och kunde spela videos och portabla spelenhet så kanske man var ok att betala ungefär lika mycket även då.

Du tar med produkter som känns svåra att mäta. Telefoner och grafikkort tex. Men tycker ändå du kör rätt approach på det hela.

Smör vet jag har blivit mycket dyrare. Kaffe, snus(skatt), bio(kunde gå på bio för 20 spänn vid 1986) har för mig att ett big mac & co kostade 29. Osv.

Summa kardemumma. Maten uppvisar hög inflation anser jag.

Bensinen kostade 2,88 1980. En ökning på 386% men här finns ju såklart skatten med.

Nej, någon deflation är det nog inte talan om.
Citera
2021-01-26, 08:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ska man räkna med RB som staten så försvinner ju den obligationsskulden. Men å andra sidan tillkommer lika mycket i lån iom att man då måste räkna med det RB lånar av bankerna.
Så nettoeffekten blir samma statsskuld som idag.
Då behöver man ta med hela RBs balansräkning eftersom en skuld inte är nycklad till en specifik tillgång. RBs balansräkning strävar efter 0 så det ger som du påpekar fortfarande inget.

Åh andra sidan så tittar man inte en balansräkningen för staten. Man tittar endast på skulden. Då kan man fortsätta att vara inkonsekvent. Egentligen är det inte skulden utan kostnaden som alltid är problemet vid skulder.

Fast statsskuldens storlek har effekter på valutans värde. Så vi kan inte släppa politiker lösa och låna obegränsat. Att skippa RBs innehav av obligationer i beräkningen ger ett utökat tak som ändå har begränsningar.
Citera
2021-01-26, 08:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Höjda räntor ger då rimligtvis ökade kostnader -> inflationen ökar.
Det är korrekt. Men bara i den delen av marknaden.

Så man kan faktiskt fråga sig hur mycket effekt räntan egentligen har på inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Men eftersom centralbankerna har finansiell stabilitet som främsta mål så ändrar man måttet för att kunna säkerställa den för systemets nödvändiga kredittillförsel.

Jag tycker man ska vara ärlig med det istället för att skylla på låg inflation.
Valutans stabilitet är primärt. Finansiella stabiliteten är ett sekundärt mål.

Man är ärlig. Man säger att om KPIF ligger under 2% så sänker man räntan och köper obligationer. Om KPIF ligger över 2% så gör man det omvända.

KPI och KPIF publiceras. Även hur de beräknar är publikt så du skulle kunna göra din egen beräkning. Även om det kan bli svårt att få tag i all grund data snabbare än SCB.
Citera
2021-01-26, 08:56
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är korrekt. Men bara i den delen av marknaden.

Så man kan faktiskt fråga sig hur mycket effekt räntan egentligen har på inflationen.

Valutans stabilitet är primärt. Finansiella stabiliteten är ett sekundärt mål.

Man är ärlig. Man säger att om KPIF ligger under 2% så sänker man räntan och köper obligationer. Om KPIF ligger över 2% så gör man det omvända.

KPI och KPIF publiceras. Även hur de beräknar är publikt så du skulle kunna göra din egen beräkning. Även om det kan bli svårt att få tag i all grund data snabbare än SCB.
Hur mycket har KPI ökat från 1980 till 2020? Alltså som en totalprocent. Bara för att jämföra om kpi fungerar på några varor.
Citera
2021-01-26, 09:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Hur mycket har KPI ökat från 1980 till 2020? Alltså som en totalprocent. Bara för att jämföra om kpi fungerar på några varor.
Denna kan vara av intresse för det du efterfrågar.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

En vara bör ha ökat sitt pris med 3,3 ggr sedan 1980.

Denna flaggar vilka varor som ligger under KPI
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/
Citera
2021-01-26, 09:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
----------------------------
Och så till humoravsnittet med Lund-NoGo-zone.

I de fall jag har fel ändrar jag mig omgående. På så vis fortsätter inte jag att ha fel och har därmed väldigt sällan fel.
Vidare brukar jag kolla att det jag påstår stämmer innan jag postar.
Blir en yrkesvana i ett jobb där man måste ha rätt. (Ha alltså. Inte få).

Mja, alla kan notera dina fina social skills i inläggen ovan. Jag repeterar två nedan så folk kan begrunda skills.

"Jag trodde du var definitionen på hallucinerande stolle."
"NÄR tänker du medge att du har en svårt defekt hjärna som inte klarar av att medge fel?"

Eftersom du ändrat betydelse på "NÄR" så verkade det rationellt att lyfta.

Eftersom du definierat om "NÄR" till att betyda "OM" så är det väl inte konstigt att du får problem när Mertillen skriver "OM".
Har du berättat för honom om din omdefinitioner av orden.

He he, nej. Det har jag falsifierat flera ggr.
Det står som vanligt absolut ingenting i ditt inlägg, utom att du aldrig har eller haft fel, inte ens på jobbet. Det var en nyhet.

Alla dina exempel på elakheter som "jag" skrivit är i själva verket formulerade av dig, jag har bara citerat dig.

Att du inte tror jag är matematiker fast jag är det spelar ganska liten roll i universum om du tänker efter.

Att du inte vet vad en retoriskt fråga är, t.ex "NÄR tänker du städa rummet", och sedan hakar upp dig på detta så att din missuppfattning återkommer varv efter varv fast det är generande för dig är ganska symptomatiskt för en person som har diagnosen Aldrig Fel.

Nu åter till ämnet innan alla somnar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-26 kl. 10:15.
Citera
2021-01-26, 10:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Börjar man gräva i detaljerna så inser man att KPI inte är en särskilt exakt siffra.

Jag tycker som sagt att man borde titta mer på löner. Det är en stabil produkt som inte förändras så mycket över tid.
Nackdelen med det är att den allra bästa användningen av KPI är att just se om man haft reallöne-förbättring. Vi har historiskt små löneökningar sedan kanske 1998, och ändå ser jag att vi svenskar tillsammans blivit mycket rikare de senaste 20 åren. Det är för att facken gått över från "vi vill ha höga lönelyft" till "vi vill ha höga real-lönelyft". Minns att Palme ordnade löneökningar på 15-20% per år på 1970-talet, och resultatet blev den sämsta ekonomiska tiden i Sverige sedan världskriget.

Jag spekulerar själv i att det mesta av vår rikedom består i lån, vi är inte alls så rika som det ser ut. Den ökande rikedom som ändå finns i Sverige består mest i att vi gick med i EU 1995 och därmed sänkes priserna (lägre inflation) på vardagsvaror som mat. Det är egentligen EU som är orsaken till denna tråd, det går inte att fatta hur priserna kan sjunka på så många varor så länge.
Citera
2021-01-26, 10:28
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Denna kan vara av intresse för det du efterfrågar.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

En vara bör ha ökat sitt pris med 3,3 ggr sedan 1980.

Denna flaggar vilka varor som ligger under KPI
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/kpi/
Enligt din länk så låg kpi på 571 år 1980 i medel och 1918 2020

Ger enligt min räkning alltså att KPI ökat 2,35 gånger. Räknar jag eller du fel? Eller vad har jag tänkt fel.
Citera
2021-01-26, 11:53
Medlem
Citat:

Ger enligt min räkning alltså att KPI ökat 2,35 gånger. Räknar jag eller du fel? Eller vad har jag tänkt fel.

Ni bara tänker olika. Han menar att priset är 3.3ggr priset vid den tiden. Du tittar bara på skillnaden, alltså 2.3.
Citera
2021-01-26, 12:04
Medlem
Varför är du så främmande inför tanken att de skulle ljuga för oss? Har du den naiva synen på dem att de alltid talar sanning? Politiker är korrupta, i synnerhet i väst. Demokrati föder korruption.

Ta bara den officiella anledningen de anger till varför de öht vill ha inflation. De påstår att konsumenter skjuter upp sina köp om vi har deflation. Men folk konsumera främst av 2 anledningar, 1: Behöver (mat, hyra etc till rimliga nivåer), 2: Vill ha. Folk låter inte bli att köpa mjölken idag för den kostar 50öre mindre om ett år. De köper saker de vill ha då det är som dyrast, de väntar inte ett år och köper det för halva priset. Så antingen så styrs vi av idioter som inte har en aning om varför folk konsumerera eller så ljuger de om anledning till varför de öht vill ha inflation.

Att vi har en negativ tillväxt inflationsjusterat är väl ganska så uppenbar. Saker och ting blir ju konstant sämre, inget nämnvärt blir bättre. Om vi verkligen hade haft tillväxt så hade vi inte exempelvis höjt pensionsåldern. Trots samma skattetryck som för 40 år sedan så är välfärden mkt sämre. Om vi hade haft all den årliga tillväxten som de vill ge sken av att vi har, så hade den varit mkt bättre inte mkt sämre.

Btw, tillväxt är en siffra de plockar ifrån luften. För de kan inte ens redovisa den korrekta tillväxten kvartalsvis, för långt ifrån alla redovisar kvartalsvis. I många länder så redovisar en stor del av befolkningen och företagen aldrig sina resultat. Men ändå redovisar alla länder sin tillväxt kvartalsvis. Så de plockar siffror ifrån luften mer eller mindre, som bäst grova uppskattningar, som värst medvetna lögner.
Citera
2021-01-26, 12:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nackdelen med det är att den allra bästa användningen av KPI är att just se om man haft reallöne-förbättring. Vi har historiskt små löneökningar sedan kanske 1998, och ändå ser jag att vi svenskar tillsammans blivit mycket rikare de senaste 20 åren. Det är för att facken gått över från "vi vill ha höga lönelyft" till "vi vill ha höga real-lönelyft". Minns att Palme ordnade löneökningar på 15-20% per år på 1970-talet, och resultatet blev den sämsta ekonomiska tiden i Sverige sedan världskriget.

Jag spekulerar själv i att det mesta av vår rikedom består i lån, vi är inte alls så rika som det ser ut. Den ökande rikedom som ändå finns i Sverige består mest i att vi gick med i EU 1995 och därmed sänkes priserna (lägre inflation) på vardagsvaror som mat. Det är egentligen EU som är orsaken till denna tråd, det går inte att fatta hur priserna kan sjunka på så många varor så länge.
Alla pengar är också en skuld. Så ur den synvinkeln så behöver skulderna existera för att pengar ska existera. Ju mer pengar det existerar ju mer är tillgångarna man kan köpa för pengarna värda. Så ja. Det är rundgång i systemet. Mer skulder genererar högre värde och vi blir "rikare"

Du kan istället jämföra 70 talet och bortse från pengar. Hur bor vi? Hur lever vi? Jag ser ett tydligt mönster i att vi lever bättre. Färre personer producerar mer. Saker som bara var tillgängligt för en liten elit är nu vardag för vanliga människor. Vi har en massa prylar som inte ens existerade på 70 talet. Det görs stadigt nya framsteg som förbättrar vår levnadsstandard. Det beror till största delen på vetenskapliga framsteg.
Citera
2021-01-26, 13:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Beräknar du ökning eller minskning? Jag räknade inte utan bara petade in 100 kr i fältet. Enligt den andra länken så räknar jag inte alls. Bara plockar SCBs exempel direkt från sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in