2021-01-26, 08:39
Medlem
Et utrolig sentralt punkt er uten tvil samtalen med MB. Denne fører også til samtalen med TEH.
Disse to samtalene er de eneste sikre livstegnene, om vi skal sette lit til det som er blitt opplyst, bortsett fra taxisjåføren.

Helt sentralt blir da også hvorfor MB ringte akkurat da. Var det rutine at hun ringte akkurat når hun gjorde? Hadde TH gitt beskjed om å ringe da? Ellers var det helt tilfeldig?

Hvis TH står bak, må nesten han ha instruert MB i å ringe akkurat når hun gjorde. Uten denne samtalen har ikke TH hatt alibi fra og med da de ble satt av av taxien kvelden før, og AEH kunne ha blitt drept fra og med da og helt til han kom hjem fra jobb.
Han har vel også burde gitt beskjed til AEH at hun måtte vente litt med å ringe TEH slik at han var sikker på at han var på jobb da hun ringte ham.
Det er en del brikker som må stemme for at TH skal ha alibiet i orden.

Hvis samtalen fra MB var tilfeldig og ikke var planlagt, mener jeg det er liten sjanse for at TH står bak da han ikke har alibi for hele natten og frem til han kom på jobb.

Jeg mener at denne samtalen er meget sentral, og hvis denne er tilfeldig, svekker det etter min mening sannsynligheten mye for at TH er skyldig. Han kan fortsatt være skyldig, men risikoen har da vært mye større.
Citera
2021-01-26, 08:54
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Et utrolig sentralt punkt er uten tvil samtalen med MB. Denne fører også til samtalen med TEH.
Disse to samtalene er de eneste sikre livstegnene, om vi skal sette lit til det som er blitt opplyst, bortsett fra taxisjåføren.

Helt sentralt blir da også hvorfor MB ringte akkurat da. Var det rutine at hun ringte akkurat når hun gjorde? Hadde TH gitt beskjed om å ringe da? Ellers var det helt tilfeldig?

Hvis TH står bak, må nesten han ha instruert MB i å ringe akkurat når hun gjorde. Uten denne samtalen har ikke TH hatt alibi fra og med da de ble satt av av taxien kvelden før, og AEH kunne ha blitt drept fra og med da og helt til han kom hjem fra jobb.
Han har vel også burde gitt beskjed til AEH at hun måtte vente litt med å ringe TEH slik at han var sikker på at han var på jobb da hun ringte ham.
Det er en del brikker som må stemme for at TH skal ha alibiet i orden.

Hvis samtalen fra MB var tilfeldig og ikke var planlagt, mener jeg det er liten sjanse for at TH står bak da han ikke har alibi for hele natten og frem til han kom på jobb.

Jeg mener at denne samtalen er meget sentral, og hvis denne er tilfeldig, svekker det etter min mening sannsynligheten mye for at TH er skyldig. Han kan fortsatt være skyldig, men risikoen har da vært mye større.
Jeg er enig i at samtalen med MB er sentral, men vil ikke si den er et være eller ikke være for TH’s skyld. Hadde den ikke eksistert ville han fortsatt kunnet sikre seg alibi ved samtale med sønnen 0914, selv om en utenforstående utvilsomt teller mer enn nærstående alibimessig.

Vi har ikke fått info om dette, men at lønningsansvarlig ringer siste dag i måneden høres rutinemessig ut, så det virker som dette var en samtale som var planlagt.

Saken er nøye planlagt i måneder eller år, så det skulle ikke forundre meg om denne rutinen var noe TH innførte måneder eller år i forveien med tanke på drapet.
Citera
2021-01-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg er enig i at samtalen med MB er sentral, men vil ikke si den er et være eller ikke være for TH’s skyld. Hadde den ikke eksistert ville han fortsatt kunnet sikre seg alibi ved samtale med sønnen 0914, selv om en utenforstående utvilsomt teller mer enn nærstående alibimessig.

Vi har ikke fått info om dette, men at lønningsansvarlig ringer siste dag i måneden høres rutinemessig ut, så det virker som dette var en samtale som var planlagt.

Saken er nøye planlagt i måneder eller år, så det skulle ikke forundre meg om denne rutinen var noe TH innførte måneder eller år i forveien med tanke på drapet.

Enig i at det ikke er "være eller ikke være", men sannsynligheten mener jeg er betydelig mindre om den ikke er planlagt.

Nå ringte lønningsansvarlig angående et kontonummer, og om det var kun det hun trengte er det ikke mye rutine i det. Hvis kontonummeret var det hun trengte er det liten sannsynlighet for at noen visste om samtalen.
Hvis det var andre rutinesaker som ble diskutert, måtte tidspunktet også være veldig planlagt. Det hadde ikke gått om MB hadde ringt en liten time senere.

Var det slik at hele planen vippet på at MB ringte da hun gjorde så er det også store risikoer å ta. Hun kunne vært syk eller fått andre samtaler først slik at hun ikke fikk ringt.

Politiet er de eneste her som vet om dette var en rutine fra MB eller ikke, samt at de nok har hatt avhør av henne for å sjekke historien bak oppringningen.
Sitter politiet på at dette ikke var rutineoppringning til samme tidspunkt, eller at TH har bedt henne ringe på det tidspunktet, så synes jeg TH havner mer og mer ut av søkelyset ut i fra det vi vet.
Citera
2021-01-26, 09:44
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Ok
GM i denne saken ser nok ikke ut som en skurk
Det er nok en person som ikke ønsker at det skal være klare indikasjoner på at det er han.

Og den personen heter...?
Uten noe spesifikt navn, så faller hele denne Gone Girl hypotesen din i staver.
Citera
2021-01-26, 09:55
Medlem
Slettsnokens avatar
Spørsmål jeg mener er essensielle for akkurat morgenen 31.10.18 i S4:

- Hvorfor skulle TH som ellers er så punktlig på jobb stå opp 0815, en drøy time etter AE akkurat denne dagen?

- Hvorfor sto TH beleilig i bakgrunnen da AE snakket med MB i 11 minutter fra 0845?

- Hvorfor ble anrop fra AE’s telefon til datteren 0906 avbrutt etter 3 sek, uten at hun ringte opp igjen?

- Hvorfor sendte AE’s telefon ulogisk sms først 0910 til samme datter om at «hytteturen var visst utsatt» og uten å nevne det avbrutte anropet?

- Hvorfor husket ikke sønnen hva han og AE snakket om i telefonen i 90 sek fra 0914 før i tredje avhør?

- Hvorfor ringte sønnen til AE akkurat 0950, når han nettopp hadde snakket med henne i 90 sek?

- Hvorfor svarte ikke datteren på sms 0910 med tilbud om barnevakt før i sms 1048?

Som jeg tidligere har skrevet kan hver av disse for seg være plausible, men ikke i sammenheng når man vet at AE forsvant i løpet av disse minuttene og fortsatt ikke er funnet.

Når man legger til at barna av faren opp gjennom årene ble bedt om å kalle moren et negativt kallenavn, minner dette om en uhyggelig konspirasjon.

Edit: For ikke å glemme fravær av: livsbevis, interesse for løsepenger, finger- og skoavtrykk, vaskebøtte, i tillegg til spor etter blodvask, kollektiv avhørsnekt, usannsynlig høy dusør kun for FUNN av AE, notater om å «drepe rival sakte, men sikkert», «jeg må foreta meg noe», grusom ektepakt, avisartikler med uløste drap m.m.m.

Dommen blir nok knusende her også, så tiden renner nok ut for å få tilståelsesrabatt for de som deltok.
Senast redigerad av Slettsnoken 2021-01-26 kl. 10:24.
Citera
2021-01-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Enig i at det ikke er "være eller ikke være", men sannsynligheten mener jeg er betydelig mindre om den ikke er planlagt.

Nå ringte lønningsansvarlig angående et kontonummer, og om det var kun det hun trengte er det ikke mye rutine i det. Hvis kontonummeret var det hun trengte er det liten sannsynlighet for at noen visste om samtalen.
Hvis det var andre rutinesaker som ble diskutert, måtte tidspunktet også være veldig planlagt. Det hadde ikke gått om MB hadde ringt en liten time senere.

Var det slik at hele planen vippet på at MB ringte da hun gjorde så er det også store risikoer å ta. Hun kunne vært syk eller fått andre samtaler først slik at hun ikke fikk ringt.

Politiet er de eneste her som vet om dette var en rutine fra MB eller ikke, samt at de nok har hatt avhør av henne for å sjekke historien bak oppringningen.
Sitter politiet på at dette ikke var rutineoppringning til samme tidspunkt, eller at TH har bedt henne ringe på det tidspunktet, så synes jeg TH havner mer og mer ut av søkelyset ut i fra det vi vet.

Jeg tror dette er et veldig godt resonnement.
Citera
2021-01-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ja hvis man ser bort fra alle spor og indisier i denne saken så kan GM være hvem som helst

Politiet har trolig ikke gode tekniske bevis, og hvis de heller ikke mener alle indisiene tilsammen er veldige gode, har politiet pr dags dato en dårlig sak I motsatt fall, hadde TH vært varetektsfengslet. Det gikk skeis ved første forsøk, nå har de skjønt at må ha noe bede å slå i bordet med.
Citera
2021-01-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Politiet har trolig ikke gode tekniske bevis, og hvis de heller ikke mener alle indisiene tilsammen er veldige gode, har politiet pr dags dato en dårlig sak I motsatt fall, hadde TH vært varetektsfengslet. Det gikk skeis ved første forsøk, nå har de skjønt at må ha noe bede å slå i bordet med.

Jeg tror at siden TH nekter å la seg avhøre så er det ikke aktuelt med tiltale før alle tråder er nøstet ut.
Citera
2021-01-26, 12:32
Medlem
Kan sønnen ha oppkonstruert en situasjon der MB ble avhengi av å ringe AE for å klare opp i noe før lønnsutbetaling?
Har vi hørt noe om MB prøvde å ringe sønnen først, men ikke fikk svar slik at hun valgte å ringe moren?
Citera
2021-01-26, 13:36
Medlem
Legokatts avatar
Med inspirasjon fra Agatha Christie's "Murder on the Orient Express" der alle de mistenkte er skyldige, her er en splitter ny hypotese om Hagen-saken:

Alle var skyldige - hypotese

Her får alle litt rett og er sikkert en hypotese vi kan enes om alle sammen

Spoiler:
Citera
2021-01-26, 14:06
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Vi vet ikke om noen av notatbøkene er borte.

Selvsagt kan han ikke huske alt som står i bøkene. Det dreier seg tross alt om 20.000 sider, men TH visste jo at han skrev ned alt som han mente var betydelig.
Poenget med bøkene var jo nettopp for at han ikke skulle glemme.

Du refererer litt feil - TH skrev om en episode (noe som hadde skjedd) han hadde truet beileren, "at han skulle drepe ham sakte men sikkert" - det er noe annet enn å skrive "jeg skal drepe ham sakte men sikkert".
- Ser du forskjellen?

I notatbøkene sto det "Jeg må foreta meg noe" - tiden dette ble skrevet på, sammenfaller med tiden da AEH fikk behandling for sitt alkoholmisbruk.
Det viser at TH var bekymret for AEH, og ønsket derfor å gjøre noe med problemet.

"leitet" er forresten nok et eiendommelig ord

Tom Hagen har ting å skjule. Det ser vi av NRK-intervjuet. Det blir for enkelt å si at hvis han ville skjule ting, så hadde han ikke skrevet det ned i bøkene.
Alle disse mørke tankene hans om hevn og drap og alt det der, var nok skrevet lenge før at dette utviklet seg til rene drapsplaner. Bøkene som ble lagt frem for retten var fra 2007 til 2018. Så hvor er de andre bøkene? De fra 1993 f.eks.
At Tom Hagen visste at han skreiv ned alt som var av betydning, det kan du si, men det er ikke sikkert at han husker alt lenge etterpå. Hvis han hadde hatt så god hukommelse, så hadde det ikke vært noe behov for noen notatbøker. Husk på at denne ekteskapsgreia skjedde rundt 1980. Først nærmere 15 år seinere kom Tom Hagen med trusler mot denne personen. Etter at han hadde truet Anne til å si det han ville at hun skulle si.
Jo, notatbøker er borte. Hvis de hadde vært lett tilgjengelige, slik som Tom Hagen påsto (nok en løgn), så hadde politiet funnet dem med en gang når de gikk til ransakelse. Da hadde de ikke trengt å leite på hyttetomten.
Vi vet at de fant bøker på arbeidsplassen, og hjemme, men vi har ikke hørt om noen funn noen andre steder.
At han skreiv "Jeg må foreta meg noe" var i sammenheng med at han fryktet de sosiale og økonomiske konsekvensene ved en skilsmisse.
At Anne har vært innlagt for alkoholforbruk har jeg aldri lest verken her eller i media.
Citera
2021-01-26, 14:24
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls

Skaanseth:
Kanskje det er det som er grunnen til at ingen er enige, for at det mangler informasjon om hvem denne personen skulle være. Jeg kan ikke se hvem som passer inn.[/QUOTE

Hellsculls:
At du ikke greier å se "hvem som passer inn", er ikke et moment som svekker denne teorien. Det kan være en som allerede er nevnt i tråden, eller en som foreløpig er ukjent.
Jeg synes ikke Legos teori er mer usannsynlig enn enkelte andres teorier. De som forlengst har "løst saken", har gjennom store deler av tråden nektet å ta innover seg at det faktisk kan være andre enn TH som står bak. Absolutt alle teorier innbefatter TH. Hvis du for eksempel leser Havhests mange innlegg, så argumenterer hun godt for at TH kan være uskyldig. Noen av oss har underveis endret våre oppfatninger om skyldspørsmålet, mens andre ikke har vært til å rikke.
De sistnevnte virker fullstendig fastlåste i sine hypoteser, og man kan lure på om det hele tatt kan finnes noe som helst som gjør at de skifter mening. Denne saken er ikke oppklart, og kan fort ta en uventet vending.
Jeg støtter ikke Legos teori, men hun skal ros for å ha satt seg grundig inn i saken. Hun har vært en viktig stemme, og jeg har til gode å se at hun har vært ufin mot andre brukere.

Ufin har hun ikke vært, det kan vi være enige om. Men siden hun ikke kan komme med noen navn på hvem denne personen skulle være, så kan man heller ikke få noen slags aha-opplevelse.
Hvem personen kan være spiller ingen rolle.
Havhests argumentasjoner kan man ta med en klype salt. Hun mente bl.a at grunnen til at TH ble varetektsfengslet var at det var et skuespill fra Tom Hagen og politiet.
Hun skreiv også at Anne antakeligvis hadde hengt seg i trappa, så det tyder jo mest på at vi her har med et nettroll å gjøre. Altså en person som bare er ute etter å få folk sint, for så å sitte å humre for seg selv. Dessuten har hun en politisak mot seg har hun skrevet, så dette er nok ikke en person med rent mel i posen.

Hvorfor skulle man tro at det er noen andre enn TH som står bak? Indisierekken er lang.
Anne ville skilles, det ser vi mange tegn på, og Tom Hagen skriver jo selv om alvorlige ekteskapsproblemer i 2018. I tillegg er han tatt i løgn flere ganger, både i NRK-intervjuet og i politiavhør. Politiet sier at det er mange logiske brister, og at han er villedende, manipulerende, kontrollerende osv.
En ektemann som ønsker å finne årsaken til drapet sitter ikke å prøver å villede politiet.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-01-26 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in