Citat:
Ursprungligen postat av
Dalailama
Hej!
Har i flera års tid fått denna typ av utslag på tungan (se bild). De smärtar väldigt mycket.
https://i.ibb.co/qkMddfH/tunga.jpg
De uppkom när jag slutade snusa och kommer i skov, triggas ofta av t.ex. vissa typer av rödvin och annan mat.
Har använt mig av tandkrämen Sinaftin vilket lindrat besvären något.
Är det någon som kan komma med tips på hur jag kan få bort dem? (utöver att börja snusa igen vilket jag inte vill göra).
Jag tycker det ser ut som ett typiskt skov av Lingua Geografica. Jag har det själv och det kommer och går men blir absolut värre av tomater, rödvin, tandkrämer med SLS och titandioxid, syrliga karameller, vissa citrusfrukter osv. Tungskrapa ska man undvika.
Köp hem en flaska AftaMed munskölj att ta när det är som värst. För att förebygga kan man skölja med lite Vichyvatten det sista på kvällen innan man lägger sig, det kan dra ut tiden mellan skoven.
Om inget annat hjälper eller om det är outhärdligt smärtsamt så finns det en lösning som man kan få utskriven på recept som innehåller salicylsyra. Fråga din tandläkare om den. Man baddar på fläckarna med en tops indränkt i lösningen under 10 sek och sköljer väl. Smakar hemskt men det fungerar bra.