2021-01-25, 22:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om det är så bör det finnas mer än en betallänk och ett twitterinlägg.

Jag säger därmed inte att det Det inte kan vara som eternussermo, men lite mera som stödjer detta borde det finnas.

Det öser ut i media just nu
Citera
2021-01-25, 22:43
Medlem
Hur ser ni på den här statistiken?
Enligt ourworld in data så ser det ut som vi är på väg in i en stor 3:e våg (B117?)
Ourworldindata.org

Medan enligt worldometers statistik verkar det rätt lugnt.
worldometers.info

Beror skillnaden på att den ena visar dödsdagen och den andra dagen rapporten kom in?
Citera
2021-01-25, 22:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad är det som gör dessa FFP2 så mer effektiva än vanliga engångsmunsydd? Om det är fler lager det gäller på så går det väl att använda dubbla eller tredubbla utav de enklare skydden och få samma skyddseffekt...eller? Jag börjar bli ordentligt oroad och har precis inhandlat ett 50-pack munskydd som nu ska visa sig kassa....

Vad är det som gör det nya muterade viruset så mycket mer smittsamt? Är det att det är luftburet i högre grad än originalviruset?

Engångsmunskydden sluter inte tätt runt ansiktet. Det är den stora skillnaden, men även filtermaterian är sämre på tandläkarskydden. Även FFP2 är egentligen engångsskydd. Egentligen är FFP3 det man ska satsa på men där ligger priset på mellan 100-200 kr/styck. FFP2 handlar bara om någon tia eller tjuga per styck.

Det som gör de muterade viruset mer smittsamt är "spikarna" som viruset använder för att ta sig in i cellerna. De greppar bättre som jag förstått det. Ryktas om att viruset inte bara är mer smittsamt, utan även mer dödligt. Kan även vara så att barn drabbas hårdare. Ryktas om att det i vart fall gäller den sydafrikanska varianten, men vet inte om det finns någon data på det än så länge.
Citera
2021-01-25, 22:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Innan alla hänger läpp ska vi komma ihåg att J&J väntas släppa data för sitt enkel dos-vaccin denna vecka. Om Fauci verkar optimistisk är jag också det.

Man ska komma ihåg att vissa influensavaccin kan ha en så låg effektivitetsgrad som 25% för vissa strängar. Om nu AZ fixar 70% för vissa kohorter och i princip alltid skyddar mot allvarlig sjukdom är det ett användbart vaccin på kort sikt eftersom mRNA-vaccinen inte kommer kunna ges till alla 2021.

För mig är det ändå en jätteskillnad mellan 1/3 risk att bli sjuk jämfört med 1/20 risk att bli sjuk.
Citera
2021-01-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ditt resonemang går ut på att göra en avvägning mellan smittspridningen och motåtgärderna. Jag har svårt att köpa det resonemanget. Som jag ser det, så är både smittspridningen och åtgärderna konsekvenser av samma misslyckade strategi.

En bättre strategi hade varit att bekämpa smittspridningen snabbt och kraftfullt i början, och därefter låta samhället fungera mer normalt. Tyvärr valde svenska myndigheter en strategi som gick ut på att medvetet låta viruset få spridning. "Deras senkomna påståenden om att Sveriges strategi inte avvikit, och att målsättningen varit att hålla smittspridningen så låg som möjligt, stämmer inte, och alla vet detta."

Tvivlar du på att stängda gränser skulle vara en effektiv åtgärd? Det hade varit en relevant invändning såvida det hade handlat om ett virus som sprids med fåglar.
Tur vi gjort som vi har gjort.
Skaffat oss immunitet och är klara nu.
Dumt att vänta in ett aggressivare virus.
En oslagbar taktik har vi haft.
Tur man bor i Sverige.
Citera
2021-01-25, 22:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som man borde kasta det där Astra-vaccinet i papperskorgen. Jag är skeptisk till att ta det vaccinet om det är vad jag kommer erbjudas. Astra borde tillverka Pfizer eller Moderna vaccinet på licens. Se till att speeda upp tillverkningen så mycket det bara går.

Ja det hade varit en god idé. Utnyttja befintlig kapacitet. Problemet är väl att tredje världen behöver ett enkelt och billigt alternativ.
Citera
2021-01-25, 22:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hur kommer det sig att den nya mutationen av viruset är mer smittsamt? Är det effektivare på att föröka sig i en kropp och skapa en infektion eller är det mer lättflyktigt i luften och når på så sätt fler osmittade människor?

Om det sistnämna råder så är det väl hög tid att utöka användandet av munskydd?!
Om jag gissar så är smittvägen oförändrad, har svårt att se att hela coronavirusets har ändrats i sin huvudsakliga uppbyggnad.

Då återstår att det krävs mindre mängd virus för att man ska bli smittad och kanske även att mera virus produceras.

Intressant frågeställning, måste undersökas.
Citera
2021-01-25, 22:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den ena länken var betalsida

Det var verkligen inte bra. Hoppas det kommer mer information så det inte är fake news

Det återstår att se, men inget att gräva ner sig för. Vi har ju i alla fall något som fungerar, än så länge. Dessutom har vi fler vaccin på ingång.
Citera
2021-01-25, 23:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Engångsmunskydden sluter inte tätt runt ansiktet. Det är den stora skillnaden, men även filtermaterian är sämre på tandläkarskydden. Även FFP2 är egentligen engångsskydd. Egentligen är FFP3 det man ska satsa på men där ligger priset på mellan 100-200 kr/styck. FFP2 handlar bara om någon tia eller tjuga per styck.

Det som gör de muterade viruset mer smittsamt är "spikarna" som viruset använder för att ta sig in i cellerna. De greppar bättre som jag förstått det. Ryktas om att viruset inte bara är mer smittsamt, utan även mer dödligt. Kan även vara så att barn drabbas hårdare. Ryktas om att det i vart fall gäller den sydafrikanska varianten, men vet inte om det finns någon data på det än så länge.
Tack för ditt fina svar. Det var skönt å höra att den nya varianten ändå inte är mer lättflyktig för jag är noga med att hålla avståndet och inte går jag in någonstans heller.

De här FFP3 skydden är väl tyngre att andas igenom kan jag tänka mig än t.ex. 3-dubbla enkelmunskydd...eller? Tror inte jag klarar mer än 3-dubbelt vanliga.

FFP3-skydden går väl att återanvända om man kör dem försiktigt i mikrougnen och fuktade?
Citera
2021-01-25, 23:01
Medlem
Ikväll anger sajten Platz.se att ytterligare 145 personer har avlidit med corona vilket innebär nu ett totalt dödstal av 11204 personer. Folkhälsomyndigheten redovisar i morgon.

Antalet inlagda på IVA har minskat till 275 personer men å andra sidan har inlagda på sjukhus ökat igen.

Uppgifterna verkar lite motstridiga.

I min prognos har vi 12000 avlidna den 16 februari men jag får se hur det utvecklar sig, hur snabbt smittotalen och dödligheten sjunker.
Citera
2021-01-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om jag gissar så är smittvägen oförändrad, har svårt att se att hela coronavirusets har ändrats i sin huvudsakliga uppbyggnad.

Då återstår att det krävs mindre mängd virus för att man ska bli smittad och kanske även att mera virus produceras.

Intressant frågeställning, måste undersökas.
Jag läste att det fäster lättare till ACE2-receptorerna och därmed enklare tar sig in i cellerna, vilket innebär att det statistiskt sett krävs mindre virus innan en cell infekteras.
Citera
2021-01-25, 23:05
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ännu inget bevis för att folk smittats via kontaktsmitta av Covid19. Så tveksamt om handsprit ger nåt skydd.

Det påstås tex m att man inte blir smittad via mat vilket också talar emot kontaktsmitta.

Du tror inte det handlar mer om att undvika panik? Att viruset inte smittar via mat och vatten vore högst konstigt. Kylskåpet och helst frysen är ju tex. rena drömmen för ett virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in