2021-01-25, 21:14
Medlem
Madagascars avatar
Svensk tiger med Covid har avlivats enligt Putin-TV:

https://www.rt.com/news/513574-covid-sweden-tiger-lions/, idag

Sant? Var? När?
Citera
2021-01-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Detta är ju bra märkligt.

Vi har tydligen sämst förberedd sjukvård.
Vi är tydligen bland dom sämsta i världen vad gäller smittade och döda.

Men slut på ambulanser eller kö in till sjukhusen har vi inte. Det där kaoset som andra länder visar upp syns inte i Sverige.

Det är ju rätt uppenbart att antingen våra siffror är fel eller så mörkar alla andra länder.

Portugal har dessvärre inte lyckats plana ut kurvan som FHM brukar prata om.
Citera
2021-01-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Portugal har dessvärre inte lyckats plana ut kurvan som FHM brukar prata om.
Nej de ville väl gömma sig och vänta in en smitta med aggressivare spridning.
Precis som norrmännen.
Citera
2021-01-25, 21:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Det betyder att den sydafrikanska variantens spike-protein har muterat så till den grad att de antikroppar som skapas av vaccinet inte känner igen den och angriper den.

Värsta scenariot är att de som redan fått vaccin fortfarande är lovligt byte för sydafrika-varianten.

Enda lösningen är att tweaka vaccinet och börja om från början.

Trams, lögn och alarmism när den är som bäst (sämst).
Inga belägg finns för att nuvarande vaccin inte biter på SA-mutationen. Däremot finns belägg för att de faktiskt gör det.
Citera
2021-01-25, 21:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ännu inget bevis för att folk smittats via kontaktsmitta av Covid19. Så tveksamt om handsprit ger nåt skydd.

Det påstås tex m att man inte blir smittad via mat vilket också talar emot kontaktsmitta.

Hur bevisar man på vilket vis en individ blev smittad?

Görs det undersökningar på alla smittade som visar hur de blev smittade?
Citera
2021-01-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Då undrar man ju vad som hände 1985 som föranledde så stort antal dödsfall när befolkningsmängden var runt 15 miljoner mindre.
Dödlighet i förhållande till befolkningen är den enda relevanta siffran.

Hursomhelst var vintern 1984/85 den kallaste i mannaminne. Jag hade flickvän i Dourdan utanför Paris och i hennes familjs hus frös vattenrören. Nedåt -20 c i Parisregionen det året. Troligen därför höga dödstal.
Senast redigerad av Krillolero 2021-01-25 kl. 21:28.
Citera
2021-01-25, 21:26
Medlem
kubuns avatar
Hur kommer det sig att den nya mutationen av viruset är mer smittsamt? Är det effektivare på att föröka sig i en kropp och skapa en infektion eller är det mer lättflyktigt i luften och når på så sätt fler osmittade människor?

Om det sistnämna råder så är det väl hög tid att utöka användandet av munskydd?!
Citera
2021-01-25, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur bevisar man på vilket vis en individ blev smittad?

Görs det undersökningar på alla smittade som visar hur de blev smittade?

Jag tror seriöst att det stämmer.
Handsprit är säkert bra mot mycket, speciellt bakteriella sjukdomar såsom vinterkräksjuka, men jag tvivlar på att det egentligen har särskilt stor betydelse mot Corona.

Jag är skapligt övertygad över att handspriten egentligen är helt överflödig mot corona. De ska "basala hygienrutinerna" kan vi nog kasta i soptunnan vad gäller corona. Det är så mycket pre- och asymptomatisk smitta som driver detta.
Noterade nu att de i Tyskland inte bara kräver munskydd i offentliga miljöer, utan de kräver andningsskydd. De delar ut FFP2 till de som besöker affärer. De har äntligen funnit rätt.

I Sverige har de basala hygienrutinerna betonats (typ tvätta händerna), samt stanna hemma när man känner sig sjuk, detta trots att cirka 50% inte ens får symtom. Varför de här rekommendationerna kom till stånd vet jag inte. Troligen spelar inkompetens in, men jag tror även resursbrist var det som satte den svenska strategin. Det fanns ingen skyddsutrustning och ingen beredskap.
Citera
2021-01-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sjukvården klarar sig enbart på grund av att den skalats upp, annan vård får vänta och den duktiga sjukvårdspersonalens arbete.

Vilka länder har slut på ambulanser förutom Portugal

I London var det kö härom veckan in till sjukhusen.

Det är tydligen kaos i flera länder. Som har mindre smittade och döda per capita.

De som är kvar av sjukvårdspersonalen är hyfsat duktiga. Övriga är sjuka eller har slutat. Blev lite jobbigt att få kavla upp ärmarna.
Men snacka med media om det förjävliga har man hur mycket tid med som helst.

För mycket kvinnor inom sjukvården är ett problem. Dom pallar inte när det blir mycket jobb. Ger upp.
Men samma lön som män ska dom minsann ha. Som jobbar med nått helt annat.
Citera
2021-01-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Handsprit är säkert bra mot mycket, speciellt bakteriella sjukdomar såsom vinterkräksjuka, men jag tvivlar på att det egentligen har särskilt stor betydelse mot Corona.

Jag är skapligt övertygad över att handspriten egentligen är helt överflödig mot corona. De ska "basala hygienrutinerna" kan vi nog kasta i soptunnan vad gäller corona. Det är så mycket pre- och asymptomatisk smitta som driver detta.
Noterade nu att de i Tyskland inte bara kräver munskydd i offentliga miljöer, utan de kräver andningsskydd. De delar ut FFP2 till de som besöker affärer. De har äntligen funnit rätt.

I Sverige har de basala hygienrutinerna betonats (typ tvätta händerna), samt stanna hemma när man känner sig sjuk, detta trots att cirka 50% inte ens får symtom. Varför de här rekommendationerna kom till stånd vet jag inte. Troligen spelar inkompetens in, men jag tror även resursbrist var det som satte den svenska strategin. Det fanns ingen skyddsutrustning och ingen beredskap.

Även i Tyskland har man sagt att FFP2 skydden kommer inte att räcka till alla..

Det är först till kvar som gäller.
Citera
2021-01-25, 21:33
Medlem
arcsins avatar
Citat:

Vinterkräksjuka orsakas av virus, och handsprit hjälper föga mot just den virussorten.
Citera
2021-01-25, 21:34
Medlem
Citat:

Tyskland har rätt i detta, dumt att chansa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in