2021-01-25, 22:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du får tycka att jag är märklig, men nu tycker jag du spekulerar om ett värdelöst vaccin utan att ha något som tyder på att det du säger stämmer eller ens är i närheten av sanningen.

Astra Zenecas effektivitet går att läsa sig till och så kan man spekulera därifrån istället.

Länkades nyligen till resultatet. 8% i gruppen 65+.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har varit skeptisk hela tiden mot Astra.
Procenttalen de presenterar officiellt, upptill vilken ålder gäller det?
Vid vilken ålder börjar skyddet minska?
Det är sunt att vara lagom skeptisk.
Det går som sagt att läsa om AZ:s vaccin för att bilda sig en egen uppfattning, om man nu vill det.
Citera
Medlem
Om Astras vaccin inte godkänns för 65+ lär väl vaccinationsordningen ändras? Svårt att se att Pfizer och moderna ska kunna täcka hela denna grupp inom tidsramarna man lagt fram?

Jag tänker också på fas 3, dvs riskgrupper i åldern 18-69 eller 64 i detta scenario - hur kommer Astras vaccin fungera med olika underliggande sjukdomar?

Jag som själv ingår i denna fas 3-grupp skulle inte bli så glad över att få Astras vaccin framför de två andra i nuläget.

Nyheten är ju färsk så vi får hoppas på det bästa men just nu känner jag mig nedslagen över att i värsta fall behöva vänta ännu längre i min lilla lägenhet.
Citera
2021-01-25, 22:31
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är minst FFP2 som gäller om munskydden ska ge en bra skyddseffekt.
Vad är det som gör dessa FFP2 så mer effektiva än vanliga engångsmunsydd? Om det är fler lager det gäller på så går det väl att använda dubbla eller tredubbla utav de enklare skydden och få samma skyddseffekt...eller? Jag börjar bli ordentligt oroad och har precis inhandlat ett 50-pack munskydd som nu ska visa sig kassa....

Vad är det som gör det nya muterade viruset så mycket mer smittsamt? Är det att det är luftburet i högre grad än originalviruset?
Citera
2021-01-25, 22:32
Medlem
Otroligs avatar
Innan alla hänger läpp ska vi komma ihåg att J&J väntas släppa data för sitt enkel dos-vaccin denna vecka. Om Fauci verkar optimistisk är jag också det.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är ju att inte ens där ger det en jättebra skyddseffekt. Tycks vara 60-70% effekt bland de som testats. Vet inte hur långt upp i åldrarna de testat, men kanske upp till 50 eller 60 år. Får jag ett vaccin som bara ger 60-70% skydd känns det nästan som man inte är vaccinerad. Får jag däremot 95% skydd är det en helt annan sak. Då känner jag att jag i alla fall har en chans.
Man ska komma ihåg att vissa influensavaccin kan ha en så låg effektivitetsgrad som 25% för vissa strängar. Om nu AZ fixar 70% för vissa kohorter och i princip alltid skyddar mot allvarlig sjukdom är det ett användbart vaccin på kort sikt eftersom mRNA-vaccinen inte kommer kunna ges till alla 2021.
Citera
2021-01-25, 22:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller så är det bättre än så i gruppen under 65, men helt kass för de äldre.
Det borde ju medföra halvdåliga siffror för hela gruppen så att säga.. typ 70% alltså

Troligen börjar det bli sämre skydd tidigare än 65 är. 70% är vid säsonginfluensor bra men jag tycker inte det är bra för riskgrupper när det gäller coronan och dessa mutationer som dyker upp.
Citera
2021-01-25, 22:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det här är svårt att begripa..

Sånt hävla hallå som det har varit om Sverige och Sveriges strategi och Sveriges dödssiffror.. och nu är vi sist i kön i den nedre listan och inte ens i mitten i den övre.

Jag förstår inte.

Krilloleros siffror stämmer dock inte. Sveriges överdödlighet är 8 procent, enligt SCB.

TAD2 postade en intressant tabell som jag tror kommer närmare verkligheten:

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppdaterad överdödlighet, P-score, Our World in Data, jämförelse med medel 2014-2019. Från 1/1-2020 till angivet datum.

Allt är inte färdigräknat ännu, men det är nog ganska nära verkligheten.
Citera
2021-01-25, 22:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Innan alla hänger läpp ska vi komma ihåg att J&J väntas släppa data för sitt enkel dos-vaccin denna vecka. Om Fauci verkar optimistisk är jag också det.

Man ska komma ihåg att vissa influensavaccin kan ha en så låg effektivitetsgrad som 25% för vissa strängar. Om nu AZ fixar 70% för vissa kohorter och i princip alltid skyddar mot allvarlig sjukdom är det ett användbart vaccin på kort sikt eftersom mRNA-vaccinen inte kommer kunna ges till alla 2021.

Då väntar vi med tillförsikt på den informationen.
Håller med angående Fauci
Citera
2021-01-25, 22:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Åtta procents skydd för 65+ med astrazeneca
Skit också!

https://app.handelsblatt.com/politik/deutschland/pandemie-bekaempfung-rueckschlag-bei-corona-impfstoff-astra-zeneca-vakzin-wirkt-bei-senioren-wohl-ka um/26849788.html

https://twitter.com/washingtonski/status/1353796533246976000?s=19

We have confirmed the 8% with multiple sources familiar with the German vaccination policy. Our sources, including members of the government coalition, spoke on the condition of anonymity so we cannot source the story “on the record” nor can we make public any underlying data
Om det är så bör det finnas mer än en betallänk och ett twitterinlägg.

Jag säger därmed inte att det Det inte kan vara som eternussermo, men lite mera som stödjer detta borde det finnas.

Edit
Här finns mycket matnyttigt om AZ:s vaccin, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673620326611
och massor finns i länken i min signatur.

Dessvärre är jag lite för trött för åt själv gå igenom allt.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 22:45.
Citera
2021-01-25, 22:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Märkligt att man öht kan testa ett vaccin utan att ha alla åldersgrupper representerade (några få äldre).

Fattar om man inte testar på barn direkt, men just den gruppen som mest behöver vaccin testar man alltså inte på..

Håller med dig.
Citera
2021-01-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Krilloleros siffror stämmer dock inte. Sveriges överdödlighet är 8 procent, enligt SCB.

TAD2 postade en intressant tabell som jag tror kommer närmare verkligheten:

Allt är inte färdigräknat ännu, men det är nog ganska nära verkligheten.

Tack. Känns konstigt att Grekland skulle ha mindre överdödlighet än oss, men de har ju inte rapporterat klart. För att inta tala om Italien som har rapporterat bara till början av november.

Vi får ha tålamod. Inte för att det spelar så stor roll, men intressant ändå att se vad olika strategier har haft för effekt.
Citera
2021-01-25, 22:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Olölsligt problem? Vilket trams. Det är bara att trycka ner det tills vaccineringarna är klara. Du liksom FHM är helt likgiltiga till att folk dör och har varit det från dag ett. Sen gömmer ni er bakom att man måste tänka på helhetsbilden och hela folkhäslan. Total nonsens och nått som man inte gjort överhuvudtaget.

Hur olika länder klarat pandemin tycks korrelera starkt med pisaresultateten i matematik.
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ju snarare personer likt dig själv som blundar för alla problem i svallvågen av alla restriktioner. Den här tråden är full av enkelspåriga idioter. Ingen utblick alls över vilket jävla folkhälsoproblem många av åtgärderna faktiskt är. Stäng skolorna! Stäng gränserna! Stäng affärerna! Krogarna! Stäng landet! Allt för att stävja smittspridningen. Konsekvenserna spelar ingen roll. Viruset är ALLT. Att folk förlorar jobbet och kastas ut på gatan är sekundärt så länge viruset minskar. Att den mentala ohälsan ökar är också sekundärt. Det som dock är mest provocerande är att jag får känslan att ni intalat er själva att ni är goda och bättre medmänniskor än folk som har en mer liberal syn kring Covid och hur man bekämpar viruset.

Ditt resonemang går ut på att göra en avvägning mellan smittspridningen och motåtgärderna. Jag har svårt att köpa det resonemanget. Som jag ser det, så är både smittspridningen och åtgärderna konsekvenser av samma misslyckade strategi.

En bättre strategi hade varit att bekämpa smittspridningen snabbt och kraftfullt i början, och därefter låta samhället fungera mer normalt. Tyvärr valde svenska myndigheter en strategi som gick ut på att medvetet låta viruset få spridning. "Deras senkomna påståenden om att Sveriges strategi inte avvikit, och att målsättningen varit att hålla smittspridningen så låg som möjligt, stämmer inte, och alla vet detta."

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Kom in i matchen Onkel Kostia. Inget land har stängt några gränser innan smittan kommit in. Alla länder som stängt gränser - oavsett om det är effektivt eller inte - har gjort det när smittan redan kommit in.

Tvivlar du på att stängda gränser skulle vara en effektiv åtgärd? Det hade varit en relevant invändning såvida det hade handlat om ett virus som sprids med fåglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in