2021-01-25, 21:59
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte OK att anklaga någon för någonting utan bevis vilket Guiliani aldrig framförde. Gör man det blir man stämd för förtal eller ärekränkning, vilket han nu blir. Är man advokat ska man givetvis vara införstådd i det.
Du kan bli stämd för vad som helst. Det är inte "ärekränkning" att påpeka att ett företag fuskar om man är övertygad om att företaget fuskar. Förstår inte hur så många kan inbilla sig detta.

Det är tydligt att ni gillar storföretag och tycker att de ska stå fria från kritik. Det är fan oerhört hur skadade många blivit av MSM de senaste åren.
Citera
2021-01-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Nu "killgissar "jag lite.:
Kan tänka mig att dom ofta erbjuder sig köra ett mål mot en given andel av tilldömt belopp. (om dom tror på ett bra utfall...)

Att dom skulle ta sig an "de flesta som betalar tillräckligt väl" tror jag inte.
Dom vill nog undvika att få förlorade mål på "meritlistan".

/T

I brottmål kan de ta sig an fall som de vet de kommer att förlora för då är det en fråga om att se till att klienten får en rättvis rättegång.

Vad gäller stämningar så tar sig väl skickligare advokater inte an något som försämrar deras statistik. Det är ju inte så att det inte finns jobb för dessa advokater med känsla för sitt arbete. Men det finns naturligtvis advokater som tar sig an fall som dessa av diverse skäl men de vill ha betalt en viss del för arbetet i förskott.
Citera
2021-01-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du kan bli stämd för vad som helst. Det är inte "ärekränkning" att påpeka att ett företag fuskar om man är övertygad om att företaget fuskar. Förstår inte hur så många kan inbilla sig detta.

Det är tydligt att ni gillar storföretag och tycker att de ska stå fria från kritik. Det är fan oerhört hur skadade många blivit av MSM de senaste åren.

Det är inte så det fungerar. Den stämda ska visa på orsaker som gjort det rimligt att de ska ha trott att det de har sagt och skrivit är sant.

Ingen av dem har ju kunnat visa på detta tidigare så det ser väl otroligt ut att de plötsligt nu skulle kunna påvisa detta.
Citera
2021-01-25, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Och sen till den summan ska läggas Dominions rättegångskostnader också. Rudy och de andra förlorar också tid och kommer knappast att få jobba igen. I alla fall advokaterna, FOX och Pat Cipallone är kanske en annan sak. Men det kommer att kosta.

Stämmer bra. Rudy kommer att behöva betala såväl sina som motpartens kostnader. Kostnaden för en defamation lawsuit i DC börjar på 150 tusen kronor per part.
https://www.minclaw.com/cost-sue-internet-defamation-lawyer-how-much/
Och kostar 1000kr i timmen.

Vill Dominion ha lite kul så tar de och processar Rudy hela vägen ner till konkurs

Dominion omsätter 350milj om året och har 80 anställda. Inkl ett legal team.
https://www.dnb.com/business-directory/company-profiles.dominion_voting_systems_inc.afb4f7862bf39 4ab3056650d03f0a8b0.html

Rudy giuliani är broke. Så sent som 2019 så Butt-dialade han en NBC reporter som hörde honom tigga pengar från en rik sheik i bahrain.

President Donald Trump's attorney Rudy Giuliani left the NBC News reporter Rich Schapiro a three-minute-long butt-dialed voicemail discussing his foreign business dealings and his need for cash.

https://www.businessinsider.com/rudy-giuliani-butt-dials-nbc-reporter-discusses-biden-needing-cash-2019-10?r=US&IR=T
Citera
2021-01-25, 22:03
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Nu "killgissar "jag lite.:
Kan tänka mig att dom ofta erbjuder sig köra ett mål mot en given andel av tilldömt belopp. (om dom tror på ett bra utfall...)

Att dom skulle ta sig an "de flesta som betalar tillräckligt väl" tror jag inte.
Dom vill nog undvika att få förlorade mål på "meritlistan".

/T
Okej. Jag kan tänka mig att de helt enkelt tar betalt oavsett om de vinner eller inte, men säkerligen tar de lite mer om de vinner. Men de kommer inte vinna. Jag är säker på att de inte kommer förlora. De kommer dra tillbaks stämningen, eller så blir den avfärdad. Ingen vill ha en rättegång kring valfusket, utom Giuliani och 74 miljoner väljare.
Citera
2021-01-25, 22:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jo det är det. Om företaget kan bevisa att de förlorat inkomster för att du hittat på något om de kan de åtala dig för det, åtminstone i USA. Det fånigaste är att du inte verkar ha greppat att Guiliani aldrig sa till någon domstol att han verkligen trodde att det förelåg något valfusk, det är bara något som han sa på sociala medier till alla imbeciler som inte orkade kolla upp saken. Det blir lite för mycket reality checks för Qanon-foliehattarna nu eller?
Citera
2021-01-25, 22:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Det är helt okej för vem som helst att anklaga företag för valfusk. Det kallas yttrandefrihet enligt många och samhällsinformation enligt många.

Men det är okej att du vill ha ett samhälle där det är förbjudet att ropa fusk om man tror att ett företag fuskar. Sån är du. Jag är inte sån.
Förtal är nog ett allvarligt brott i USA också, eller vad tror du?
Citera
2021-01-25, 22:09
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Det är inte så det fungerar. Den stämda ska visa på orsaker som gjort det rimligt att de ska ha trott att det de har sagt och skrivit är sant.

Ingen av dem har ju kunnat visa på detta tidigare så det ser väl otroligt ut att de plötsligt nu skulle kunna påvisa detta.
Men snälla nån Sirup. Ska du inte hålla dig till det du kan? Knyta skosnören och sånt?
Jag är helt övertygad om att Giuliani och många andra verkligen tror/vet att det fuskades från Dominion. Det finns övertygande indicier på att så skedde, men det är ju inte ens det detta handlar om. Så länge Giuliani kan visa att det var ens en gnutta troligt att han faktiskt trodde att det pågick fusk, så har han givetvis rätt att påtala detta. Allt annat vore absurt.

Han behöver inte visa att det var "rimligt" att så tro. Han behöver helt enkelt bara tro det.

Låt mig ge ett exempel:
En person tror på Gud och Satan. Han är övertygad om att katolikerna är satanister som äter spädbarn. Han berättar detta för omvärlden. Vatikanen försöker stämma honom. Vatikanen misslyckas i denna stämning, eftersom personen är i sin fulla rätt att tro på vad som helst som faller honom in.

Men du menar alltså att personen ska bli stämd på 1,3 miljarder...

Kom igen nu, Sirup. Inte ens du är så fascistoid att du på fullaste allvar menar att man inte får "tro fel". Ge dig nu. Ditt hat är inte rationellt längre.
Citera
2021-01-25, 22:10
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Okej. Jag kan tänka mig att de helt enkelt tar betalt oavsett om de vinner eller inte, men säkerligen tar de lite mer om de vinner. Men de kommer inte vinna. Jag är säker på att de inte kommer förlora. De kommer dra tillbaks stämningen, eller så blir den avfärdad. Ingen vill ha en rättegång kring valfusket, utom Giuliani och 74 miljoner väljare.

Nu är det snart lyteskomik?
Menar du att Rudy är glad att dominion stämt honom?
Citera
2021-01-25, 22:11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo det är det. Om företaget kan bevisa att de förlorat inkomster för att du hittat på något om de kan de åtala dig för det, åtminstone i USA. Det fånigaste är att du inte verkar ha greppat att Guiliani aldrig sa till någon domstol att han verkligen trodde att det förelåg något valfusk, det är bara något som han sa på sociala medier till alla imbeciler som inte orkade kolla upp saken. Det blir lite för mycket reality checks för Qanon-foliehattarna nu eller?
Det har aldrig tagits upp i en domstol så ditt argument faller lite väl tungt. Jag tror att SAAB fuskade när de byggde JAS. Jag har tusentals edsvurna vittnesmål som så säger. Men du menar att jag ska bötfällas om jag berättar om dessa vittnesmål?

Om du lär dig stava till imbecill (två ll), kommer du bli mer uppskattad i dina påhopp.
Citera
2021-01-25, 22:12
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ja, kanske, men det finns spekulationer (bl.a. från Michael Cohen) om att Trump har utfärdat ett antal s.k. "pocket pardons" till sina barn och kanske också Rudy.

Det hela baserar på att en pardon inte behöver göras offentlig när den utfärdas, utan mottagaren kan ha den "i byrålådan", i beredskap att ta fram om det visar sig nödvändigt...

En sådan pardon måste givetvis vara utfärdad under Trumps ämbetstid, och jag vet inte hur man i efterhand säkerställer tiden för dess utfärdande..

/T

Tror du Rudy fann någon nåd hos Trump på slutet? Undras om han inte är körd...
Citera
2021-01-25, 22:12
Medlem
Citat:
Det har aldrig tagits upp i en domstol så ditt argument faller lite väl tungt. Jag tror att SAAB fuskade när de byggde JAS. Jag har tusentals edsvurna vittnesmål som så säger. Men du menar att jag ska bötfällas om jag berättar om dessa vittnesmål?

Om du lär dig stava till imbecill (två ll), kommer du bli mer uppskattad i dina påhopp.

Det är inte samma lagar i USA som i Sverige. Det är något du bör ta till dig innan fortsatt diskussion. Det har nämnts flera gånger i tråden för din upplysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in