2021-01-25, 20:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det som talar för att det var på Matz initiativ som Expressen kontaktades är att Matz hotade Ebba med detta.
Så skulle jag sätta en slant, skulle det nog bli att det var Matz som tog kontakten.

Matz var min första gissning också, han och Leif Brännström är ju i stort sett jämngamla och kan ju haft något ihop, typ gemensamma vänner eller så.

Namnet kan han ju fått från Binninge ändå i och med att Binninge och brännström verkar ha ett förflutet.

För jag har svårt att tro att det bara är att ringa till expressen och av en ren slump hamna hos Leif Brännström med den info man vill få ut, minsta lilla kontroll av historien borde ha fått vilken reporter som helst att reagera på att något luktar djävligt ruttet här.
2021-01-25, 20:43
Medlem
missuppfatta mig inte
jag står INTE PÅ NGNS SIDA

men att EB knackade på dörren och frågade om marken var till salu ÄVEN den inte var annonserat betyder inget som jag såg vissa skrev...logisk att hon vill bor nära sitt ex.

Folk har rätt att fråga och du kan ge svar "nej" eller "ja"

för tror knappast ngn häe skulle gråta om en gubbe från Texas

"detta hus var min barndoms hem du får den för 10 mille" (när hemmet är värt 2).

Då tror jag ingen här skulle bli störd.

och skulle han säga du fpr den för 500,000 kr (värd 2) så kan du artigt "nej tack"
2021-01-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt!

Skulle vara mycket intressant att få reda på hur Leif Brännström fick uppdraget att svärta ner Ebba Busch, åldermässigt så ligger väl Matz till bäst, kan han vara kopplingen till Leif B?
Skvallerjournalisten har kritiserats för att ljuga tidigare
Inte bra att Expressen svärtas ner för en usel journalist som Leif Brännström har pedofilkontakter

https://dagensopinion.se/artikel/tobleroneaffaren-varfor-ljog-expressens-reporter/
2021-01-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Anledningen till att hon inte fått lagfart är att hon fick den åldrige mannen till att skriva på utan att hans namnteckning bevittnades. Det är graverande för henne eftersom hon varit den drivande i den här affären, en kändis som oinbjuden uppsökt en ensamstående åldring vars fastighet inte låg ute för försäljning för att tjata sig till att få köpa. Hon har dessutom påtalat i media att hon insåg att den gamle var ”egen”, alltså inte fullt normal funktionsmässigt.

Vittnen är normalt sett viktiga att ha med vid upprättande av ett kontrakt som ett skydd mot att kontraktet inte undertecknas under någon form av tvång eller i ett läge där en av parterna i affären inte kan hållas ansvarig för sina handlingar. Speciellt viktigt är det ju i fall som det här, där det gäller ett kontrakt mellan en slipad, rikskänd yrkespolitiker och en minnessvag åldring!

Du sammanfattar kort och koncist vad saken handlar om.

Saken kan brytas ner till att Ebba har ett avtal som inte uppfyller formkraven i Jordabalken. Ett avtal som hon vill få giltigt i domstol trots tvingande lag om hur ett avtal ska se ut när en fastighet säljs.

Ingen har hört talas om något liknande och det säger allt.

Ebba går till domstol för att genomdriva ett avtal som ska ge henne bättre rätt till en för henne främmande människas fasta egendom. Hon har sökt upp en äldre människa under en pandemi för att köpa hans fastighet billigt.

Det som skett, är så märkligt att hennes advokat inte ens tänker till om hur fel det är, trots att det är grundläggande kunskaper om fastighetsrätt saken handla om. I det yrke advokaten utövar reflekterar hon inte över varför lantmäteriet avvisade Ebbas två försök att få lagfart utan ett korrekt köpebrev, trots att det handlar om tvingande lag.

Nu pågår är en talan om bättre rätt i en tingsrätt, trots att den enda rätt Ebba har enligt gällande lagar, är att få ut skadestånd, för eventuellt avtalsbrott. I det fall hon lidit någon ekonomisk skada som kan härledas till Esbjörns agerande.

Får Ebba till en talan utan legalitet för att hon är politiker? Tänkte folk inte ens tanken om att moral och juridik hör ihop, och att det som uppfattas som fel är oftast också inte är förenligt med lagarna?

Ju mer jag tänker på saken är inte lagen om bättre rätt till, för att vem som helst ska få pröva lyckan i domstol för att få köpa en främlings bostad till underpris. Ebbas talan borde ha avvisats.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-01-25 kl. 21:04.
2021-01-25, 21:05
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Saken kan brytas ner till att Ebba har ett avtal som inte uppfyller formkraven i Jordabalken. Ett avtal som hon vill få giltigt i domstol trots tvingande lag om hur ett avtal ska se ut när en fastighet säljs.

Vi har tröskat detta rätt många gånger nu och du envisas med att sprida dina lögner. Köpekontraktet uppfyller alla formkrav som finns enligt lag. Det är påvisat med hänvisningar till lagparagraferna upprepade gånger.
2021-01-25, 21:05
Medlem
vänta lite..fanns inget vittne? men mäklaren då?

om inget vittne så har EB en tuff dag framför sig
2021-01-25, 21:07
Medlem
Citat:

Ebba går till domstol för att genomdriva ett avtal som ska ge henne bättre rätt till en för henne främmande människas fasta egendom. Hon har sökt upp en äldre människa under en pandemi för att köpa hans fastighet billigt.

Det som skett, är så märkligt att hennes advokat inte ens tänker till om hur fel det är, trots att det är grundläggande kunskaper om fastighetsrätt saken handla om. I det yrke advokaten utövar reflekterar hon inte över varför lantmäteriet avvisade Ebbas två försök att få lagfart utan ett korrekt köpebrev, trots att det handlar om tvingande lag.

Nu pågår är en talan om bättre rätt i en tingsrätt, trots att den enda rätt Ebba har enligt gällande lagar, är att få ut skadestånd, för eventuellt avtalsbrott. I det fall hon lidit någon ekonomisk skada som kan härledas till Esbjörns agerande.

Får Ebba till en talan utan legalitet för att hon är politiker? Tänkte folk inte ens tanken om att moral och juridik hör ihop, och att det som uppfattas som fel är oftast också inte är förenligt med lagarna?

Ju mer jag tänker på saken är inte lagen om bättre rätt till, för att vem som helst ska få pröva lyckan i domstol för att få köpa en främlings bostad till underpris. Ebbas talan borde ha avvisats.
Kan du precisera vilket kapitel och vilken paragraf du menar när du hänvisar till Jordabalken, för om man läser kapitlet om fastighetsköp så nämns inte orden ”bättre rätt”? Var i Jordabalken står det hur ett köpebrev ska formuleras?

Det är två hänvisningar jag vill se, det borde inte vara omöjligt att styrka dina anklagelser med dessa.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-01-25 kl. 21:12.
2021-01-25, 21:10
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
vänta lite..fanns inget vittne? men mäklaren då?
om inget vittne så har EB en tuff dag framför sig

Du lyckas få med hela 3 felaktigheter i ditt korta inlägg...

Jo, det fanns ett vittne som var med när köpekontraktet skrevs.
Nej, mäklaren var inte med av den enkla anledningen att Esbjörn och EB kommit överens om att inte anlita någon mäklare.
Nej, EB kommer inte att få ngn tuff dag av den enkla anledningen att köpekontraktet uppfyller alla formkrav enligt lagen (bevittnade signaturer är inte ett av formkraven). Köpekontraktet är giltigt så vitt vi kan bedöma.

Däremot finns inget köpebrev (läs:kvitto) som behöver vara bevittnad av 2 vittnen för att uppfylla Lantmäteriets kriterier.
2021-01-25, 21:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tvivlar på att det kommer att lämnas in någon värdering. Tvisten kommer förmodligen att lösa sig i närtid. Jag tror att bägge parter skulle vinna på att gå vidare med sina liv. Esbjörn kommer säkert att få ett ”bästa kompis pris” för sitt juridiska biträde.

Lgh i V-ästerås kanske är en såld egemdom, för att ej huset ska ryka om det var den lgh så var den ju uta endast några dagar och priset var satt same same som salusumman.
Ingen budgivning där.
Offra en bonde för drottningen.
2021-01-25, 21:21
Medlem
Jag ställde frågor och ett påstående OM hon inte hade vittnen men tack för svaren...
Jag kanske skrev otydligt men det var frågor

då ngn i forumet sa att hon inte hade ett vittne och jag mindes vagt att hennes mäklare var där

och sen menade om så var fallet att vittne saknas då skulle det bli jobbigare för EB

Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Du lyckas få med hela 3 felaktigheter i ditt korta inlägg...

Jo, det fanns ett vittne som var med när köpekontraktet skrevs.
Nej, mäklaren var inte med av den enkla anledningen att Esbjörn och EB kommit överens om att inte anlita någon mäklare.
Nej, EB kommer inte att få ngn tuff dag av den enkla anledningen att köpekontraktet uppfyller alla formkrav enligt lagen (bevittnade signaturer är inte ett av formkraven). Köpekontraktet är giltigt så vitt vi kan bedöma.

Däremot finns inget köpebrev (läs:kvitto) som behöver vara bevittnad av 2 vittnen för att uppfylla Lantmäteriets kriterier.
2021-01-25, 21:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Du är litet tröttsam.

Avtalet uppfyller formkravet i JB, annars hade det inte funnits en fråga om bättre rätt.
Däremot (och beroende på omständigheterna) vilar lagfartsansökan, intill saken är utredd.

Ebba får, som det verkar, absolut ingen fördel av att vara politiker. Det mesta pekar på annat, eftersom lagfartsansökan förklarats vilande tills dess Ebba inkommer med bevittnat köpebrev. Normalproceduren är annars att säljaren uppmanas agera, "vid äventyr att lagfart annars beviljas den nye ägaren".

Till och med du måste väl vara informerad om att det inte finns "ångervecka" på fastighetsförsäljningar och att det därför finns starka formkrav på dels avtalet, dels en kontrollfunktion avseende lagfartsövergången.

Det är alltså inte Ebba som står till svars i tinget för omoral, blont hår och "fastighetsköp av äldre person", utan det är Esbjörn som skall förklara varför han säljer sin fastighet, skriver under avtal om detta och tar emot handpenning.

Var och en får ju svara som den tycker innerst inne, naturligtvis, men jag TROR det är få av de som gråter krokodiltårar som hade accepterat att skandaliseras i tabloidpressen, mista handpenningen och tacka till.

Hade Ebba helst sluppit denna soppa, när man nu har perfekt bakåtsyn. Det får man nog anta.

Skall Ebba släppa saken, nu när Esbjörn (faktiskt) har lagt rabarber på handpenningen? Kanske inbillar sig några att fyrahundra papp är skitsumma för Ebba, hej&hå. Det tycker inte jag.

Kanske inbillar sig någon att personer som har ministerambitioner bör vara av den ullen att de viker ner sig för det som är rätt och riktigt, bara för att slippa drev? Det tycker jag inte det heller.
2021-01-25, 21:26
Medlem
trngws avatar
Men om det nu är så att Esbjörn har bott på kursgården de senaste åtta åren, varför var han då fortfarande skriven i Västerås, och varför ändrade han sin adress till lägenheten i Uppsala, och inte till Odalgården? Varför får han inte vara skriven på Odalgården, om det nu är där han bor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in