2021-01-25, 19:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Jag kritiserar inte masktvång. Jag kritiserar personer som förordar munskydd men samtidigt inte vet hur man använder dem på ett korrekt sätt.

Jag vet hur man använder munskydd, som jag skrev är jag certifierad för att använda bekämpningsmedel kommersiellt. Jag försöker förklara att argumentet att de inte gör nytta om man använder dem "fel" är skitsnack. Givetvis är det bättre att använda ett 99% filter om man står i en butik och träffar folk varje dag men ska man bara gå och handla kan alla använda 70% utan problem eftersom det blir två filter om alla använder och inte bara ett. Inte raketkunskap eller hur?
Citera
2021-01-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan du hitta ett enda jävla inlägg av mig där jag berömmer Spaniens coronahantering? Kan du hitta något inlägg av mig i den här tråden där jag haft fel om någonting i min kritik av Sverige eller Spaniens agerande?
På punkt två skulle det gå att dra ihop ett tjog inlägg där du snackat en massa goja men det kan få vila latent i tråden.
Citera
2021-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man tittar på worldometers kurvor för munskyddsanvändning och studerar de länder där en stor andel individer säger att de använder munskydd i offentligheten och jämför med smittspridning och dödsfall så ser det inte direkt ut som om att munskydd är något bra, snarare tvärtom.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hur står sig ditt vurmande för munskydd då, förklara gärna för jag finner inget stöd för din uppfattning?

Kan inte se din länk men i alla fall, stora delar av Asien har visat att munskyddsanvändning, om det används kontinuerligt och ordentligt, och omfattande, har fungerat mycket väl, naturligtvis inte enskilt, utan i kombination med diverse andra åtgärder. Har inga länkar nu men stod mycket om det i våras och länkades även här inne då.

Även i våras framgick det ju också att de i Asien generellt var ganska noga vid sina gränser också med att inte släppa in kreti och pleti hursomhelst, något som tyvärr många länder i EU missade i början.
Senast redigerad av Maharaja79 2021-01-25 kl. 19:40.
Citera
2021-01-25, 19:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
På punkt två skulle det gå att dra ihop ett tjog inlägg där du snackat en massa goja men det kan få vila latent i tråden.

Vaddå vila? Visa vad jag haft fel om.
Citera
2021-01-25, 19:49
Medlem
Madagascars avatar
I de flesta länderna i Europa minskar smittspridningen eller hur? Bra!

I Spanien ökar det dock. 93 000 nya fall sedan i fredags. Förra måndagen rapporterades 84 000 nya fall

Källor:
https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/situacionActual.htm
Ourworldindata
Citera
2021-01-25, 19:52
Medlem
crisscrosss avatar
[quote=sno|74444834]
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Skulle inte "papperslösa" få vaccinet? Då blir det inbördeskrig i landet. De ska ju ha samma sjukvård som vi andra. Varför skulle man nu plötsligt göra ett undantag när det gäller en smittsam sjukdom som kan ta död även på oss med pappren i ordning?
Jag korrigerade inlägget när jag insåg att det var precis tvärtom...
Citera
2021-01-25, 19:56
Medlem
[quote=crisscross|74447793]
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag korrigerade inlägget när jag insåg att det var precis tvärtom...

Tack! Tänkte redan att Sverige hade blivit tokigt ;-)
Citera
2021-01-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet hur man använder munskydd, som jag skrev är jag certifierad för att använda bekämpningsmedel kommersiellt. Jag försöker förklara att argumentet att de inte gör nytta om man använder dem "fel" är skitsnack. Givetvis är det bättre att använda ett 99% filter om man står i en butik och träffar folk varje dag men ska man bara gå och handla kan alla använda 70% utan problem eftersom det blir två filter om alla använder och inte bara ett. Inte raketkunskap eller hur?

Varför ökar antalet nysmittade med raketfart just i "ditt land" om nu alla använder munskydd - och vet hur man gör det - när det samtidigt rapporteras nedgående tendenser i andra europeiska länder? Även hos oss som knappt använder dem..

I min värld går det inte ihop. I min värld är det något tokigt när ett effektivt medel mot smitta inte visar sig vara effektivt?
Citera
2021-01-25, 20:03
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Du har fått "pilla på hjärnan". Står du och glor på folk för att se om de pillar som du säger? Jag har aldrig sett det men jag är inte någon galning som ägnar livet åt stödja Tegnells korkade försvar till varför munskydd är sämre än utan. NU har han ju ändrats sig också han står inte fast i sin idioti längre .

Vad som helst om kan avlänka utandningsluften har effekt på spridningen. Särskilt hosta och nysa sprider viruset lång väg rakt ut i luften.

Hela världen vet att munskydd är bra.

På rätt sätt ja, på fel sätt nej. Men annars funkar det säkert som en liten snuttefilt för att dämpa rädslan hos befolkningen.
Citera
2021-01-25, 20:10
Medlem
Rainmans avatar
100 miljoner bekräftade fall i världen nu.
Citera
2021-01-25, 20:12
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad är det med den Sydafrikanska som du tycker är alarmerande?

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att vaccination inte hjälper.

Det låter alarmerande. Menar du att den muterar så ofta och mycket, att inget vaccin hinner med innan den muterat igen?
Citera
2021-01-25, 20:12
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför ökar antalet nysmittade med raketfart just i "ditt land" om nu alla använder munskydd - och vet hur man gör det - när det samtidigt rapporteras nedgående tendenser i andra europeiska länder? Även hos oss som knappt använder dem..

I min värld går det inte ihop. I min värld är det något tokigt när ett effektivt medel mot smitta inte visar sig vara effektivt?

Vad är det logiska svaret? Sprids det på annat sätt än via luften?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in