2021-01-25, 19:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är synd att det inte finns vettiga siffror kring immuniteten i te.x Stockholm kontra Skåne. Rent krasst man man ju tycka att region Skåne bör få majoriteten av det vaccin som levereras till landet då dem rimligtvis ligger värst till rent immunitetsmässigt av de större regionerna.
Dödstalen visar troligtvis immuniteten ganska bra. Skåne har ca 9 döda per 100 000. VG ca 10 och Stockholm 15. Så skillnaden finns men är inte jättestor.
Citera
2021-01-25, 19:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Som jag minns det vara rekommendationen från FHM bara en armlängd, i början i våras. Sedan har det ökat från 1,5 meter till nu är det 2 meter på de flesta skyltar.

Finns inte bara dubbla budskap i den här hanteringen finns smygande förändrade budskap också. Erkänna fel, nej gud förbjude!
Affischen med två armlängders avstånd + lite till är från i våras så det är ingen förändring egentligen, bara ett dubbelt budskap med en bild med två armlängders avstånd och en text med en armlängds avstånd.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 19:16.
Citera
2021-01-25, 19:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad är det med den Sydafrikanska som du tycker är alarmerande?
Att vaccination inte hjälper.
Citera
2021-01-25, 19:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att vaccination inte hjälper.
OM det är så att vaccinet inte fungerar mot Sydafrikamutationen så är det katastrof, men det är ju ingen katastrof innan vi vet om det är så.
Citera
2021-01-25, 19:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Ja Spanien har ju löst den här pandemin galant än så länge.

Jag har aldrig berömt Spanien för deras coronahantering. Jag har dock aldrig kritiserat masktvång under en pandemi, i synnerhet inte när de enda länderna som gjort bra ifrån sig på området aldrig ens haft en diskussion om det.
Citera
2021-01-25, 19:19
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du bor i Spanien förstår jag. Det går visst bra där. Till skillnad från dig så hoppas jag så många spanjorer som möjligt överlever.

Kan du hitta ett enda jävla inlägg av mig där jag berömmer Spaniens coronahantering? Kan du hitta något inlägg av mig i den här tråden där jag haft fel om någonting i min kritik av Sverige eller Spaniens agerande?
Citera
2021-01-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har aldrig berömt Spanien för deras coronahantering. Jag har dock aldrig kritiserat masktvång under en pandemi, i synnerhet inte när de enda länderna som gjort bra ifrån sig på området aldrig ens haft en diskussion om det.

Jag kritiserar inte masktvång. Jag kritiserar personer som förordar munskydd men samtidigt inte vet hur man använder dem på ett korrekt sätt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det är bättre att inte använda munnskydd än att använda ett dåligt munnskydd? För att?

Om man tittar på worldometers kurvor för munskyddsanvändning och studerar de länder där en stor andel individer säger att de använder munskydd i offentligheten och jämför med smittspridning och dödsfall så ser det inte direkt ut som om att munskydd är något bra, snarare tvärtom.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hur står sig ditt vurmande för munskydd då, förklara gärna för jag finner inget stöd för din uppfattning?
Senast redigerad av OY 2021-01-25 kl. 19:28.
Citera
Medlem
Finland har sin högsta dödlighet sedan 1993, Sverige sin högsta sedan 2012.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Finland#Current_vital_statistics
Citera
2021-01-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Finland har sin högsta dödlighet sedan 1993, Sverige sin högsta sedan 2012.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Finland#Current_vital_statistics
Vilka mördare.
Tur man bor i Sverige.
Citera
2021-01-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Ja Spanien har ju löst den här pandemin galant än så länge.

#Stayclassy

Som tur är, är det knappt någon som har dött i Spanien. De äldre har man tagit väl hand om (förutom dem som man lämnade för att dö när vårdpersonalen flydde äldreboenden). Några stränder har man råkat förgifta i önskan om att visa handlingskraft - ungefär som danskarna som har förorenat grundvattnet när de grävde ner minkarna i ren panik..

Alla bär munskydd och det gör man frivilligt. Behövs bara några beväpnade vakter för att kontrollera detta.

Det är tillåtet att rasta sin hund under vissa tider - men inte sköldpaddor. De ska rastas inomhus. Vet ej hur det är med akvariefiskar?
Citera
2021-01-25, 19:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man tittar på worldometers kurvor för munskyddsanvändning och studerar de länder där en stor andel individer säger att de använder munskydd i offentligheten och jämför med smittspridning och dödsfall så ser det inte direkt ut som om att munskydd är något bra, snarare tvärtom.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hur står sig ditt vurmande för munskydd då, förklara gärna för jag finner inget stöd för din uppfattning?

Jag fattar inte att det fortfarande behöver förklaras att inte bara munskydd påverkar smittspridningen men att personer i ex. Spanien inte är speciellt bra på att använda dem. Jag såg ex. rätt nyligen en snut som stod utanför bilen utan munskydd, samma snut som försökte förbjuda mig från att åka ut till mina växthus i våras på kvällen. En enkel tanke är att det antagligen hade varit betydligt värre i Spanien om det inte varit munskyddstvång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in