Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Nya fall ökar något i Stockholm. 1000 ny fall idag. 931 nya fall förra måndagen. Två fler inlagda sedan i fredags.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/25-januari-dagslage-covid-19/
Nu finns alltså ytterligare tecken på att 7-dagarssnitt ökar igen i Stockholm. Sådana tecken kom redan i fredags.
Inte bra! Oroväckande! Jag hade hellre sett att nya fall skulle fortsätta sjunka.
Det är inte helt förvånande om det ökar i Sthlm.
Vi har ju haft den berömda platån/nedgången som alltid sker efter jullov, då både arbetande vuxna och ungdomar är mestadels hemma i ett par veckor. Med berömd menar jag att det är klassiskt att influensan går ned efter jul, ett faktum som t.o.m. FHM har påtalat nyligen i samband med covid. Även om jag inte ger mkt för FHMs gissningar i övrigt, så har de rätt i det. Sedan brukar det gå upp igen, framåt februari.
Det var en välbehövlig platå och nedgång som var nu, de senaste ca par veckorna. Särskilt för sjukvården, en liten andningspaus.
Dock är det nu det gäller... Ska det bli en uppgång igen (tänk "VAB-ruari") eller hur skall det bli. Det är naturligtvis avhängigt hur mycket folk arbetar hemma och i övrigt håller avstånd osv osv. Då det mesta fortfarande är frivilliga rekommendationer, så återstår det att se. Om nedgången (över landet) håller i sig ca 10-14 dar in i februari, så är vi nog på rätt väg mot en kontinuerlig nedgång i i våren. Det är en nagelbitare att se vart det tar vägen nu, vi får bara hoppas på fortsatt stabil nedgång, över landet. Dock oroande att SL i Sthlm rapporterar att endast ca 20-50% hörsammar rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken. 😑
Vaccinerna hjälper till men det går lite väl långsamt. Intressanta veckor framöver.... Om det ökar igen i många regioner, så vet vi att rekommendationerna inte hjälpte.