2021-01-25, 18:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du missar poängen.

Poängen är att läkemedelsbolagen inte alls tar ut ockerpriser. Dom hade antagligen maximerat sin vinst vid ett pris på flera hundra dollar per dos. Men ändå så har Pfizer och Moderna satt sina priser till en bråkdel av detta. Och AstraZeneca ska vi ju inte ens prata om.

Om man har fått för sig att läkemedelsbolagen har utnyttjat situationen så har man dålig koll helt enkelt.

Du missuppfattade mitt inlägg totalt! Jag svarade på en som var oerhört negativ att det var kört. Då skrev jag att läkemedelsbolagen snabbt kan uppgradera sina vacciner pga att de vill tjäna pengar.

Sen att Astra driver någon välgörenhet ska du inte tro, de har sin främsta drivkraft att få bort covid19 med vacciner då deras läkemedelsportfölj främst innefattar andra läkemedel som inte används i lika stor utsträckning som vid "vanlig" tid, så deras inställning är investering för att få bort covid så snart som möjligt. Biontech har ju störst vinstmarginal - inte för att deras är dyrast utan för att de inte har fler läkemedel ute på marknaden i deras portfölj.
Citera
2021-01-25, 18:30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Inte direkt koll på vad munskydden kostar nere i Spanien men jag har svårt att se att du skulle få mer än 40st för de pengarna? Så antingen så använder du munskydd väldigt sällan eller så återanvänder du dem i flera dagar.

Ett i tyg kostar ca 1 euro och kan återanvändas många gånger eftersom det är tvättbart. Ett 10-pack engångsskydd kostar väl 3 EUR på Mercadona och man kan köpa betydligt billigare i kinesbutikerna. Ett engångsskydd återanvänder jag rätt mycket eftersom jag inte har på det annat än när jag gör ärenden på stan.
Citera
2021-01-25, 18:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Informationsaffischen jag länkade till nyss visar två armlängders avstånd + lite till.

Tyvärr lyckas de schabbla bort budskapet i tillhörande text.
Jag vet om det och när två personer står sida vid sida.

Hur gör du om du står bakom någon? Då är armlängd din arms längd. Ca 70 cm

En korkad regel när det behövs ca 2 meter.
Citera
2021-01-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har använt munnskydd här i Spanien sen mars 2020. Har lagt mindre än 20 euro totalt på det. Vad tror du ett sjukvårdsbesök för Covid kostar?

Ingen aning. Här kommer du inte in hos husläkaren om du har symptom. ..
Citera
2021-01-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ett i tyg kostar ca 1 euro och kan återanvändas många gånger eftersom det är tvättbart. Ett 10-pack engångsskydd kostar väl 3 EUR på Mercadona och man kan köpa betydligt billigare i kinesbutikerna. Ett engångsskydd återanvänder jag rätt mycket eftersom jag inte har på det annat än när jag gör ärenden på stan.

Så pris före kvalitet och återanvändning av munskydd flera gånger. Tack då vet jag hur jag skall bedöma dina inlägg om munskydd i framtiden.
Citera
2021-01-25, 18:35
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intressant, har du en länk?
https://norrahalland.se/muterat-virus-fran-sydafrika-i-halland/
Citera
2021-01-25, 18:36
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Så antingen så använder du munskydd väldigt sällan eller så återanvänder du dem i flera dagar.

Just det här argumentet hör jag väldigt mycket från just svenskar och inga andra. Jag fattar inte riktigt vad ni menar är så farligt eller dåligt att återanvända ett munnskydd kontra att inte använda något alls. När jag använt samma munnskydd i typ 20 timmar eller dylikt så ser man faktisk smuts på insidan av munnskyddet, d.v.s smuts som filtrerats bort som jag annars hade andats in. Mycket av de större partiklarna i luften, d.v.s sand och dylikt är värre för lungorna än mänskliga föroreningar.

Att man skulle bli sjuk för att andas in bakterier från sina egna lungor är något som jag inte heller riktigt kopplar, vad är det för jävla bakterier ni har i era lungor?
Citera
2021-01-25, 18:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Så pris före kvalitet och återanvändning av munskydd flera gånger. Tack då vet jag hur jag skall bedöma dina inlägg om munskydd i framtiden.

Du menar att det är bättre att inte använda munnskydd än att använda ett dåligt munnskydd? För att?
Citera
2021-01-25, 18:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nej. Det finns inga plus för FHM eller svenska myndigheter på Flashback. Stänger man inte gränser dag x är man flat. Stänger man gränser dag y så finns det inget behov av att stänga gränser.

Finessen är att stänga gränserna innan smittan har kommit in i landet.

När man själv har blivit den stora infektionshärden, så är det mindre meningsfullt att stänga gränserna. När man själv har blivit den stora infektionshärden, så kommer grannländerna att stänga sina gränser, för att skydda sig själva.

Sveriges strategi med öppna gränser, har, ironiskt nog, lett till att Sverige har isolerats från grannländerna. Ifall Sverige, redan från början, hade kopierat Finlands eller Norges strategi, så hade svenskarna haft mycket lättare att få besöka grannländerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Anders Tegnell, som är den enda person som arbetar på FHM och därmed tar alla beslut själv, kan per definition inte ta rätt beslut.

Anders Tegnell är inte ensam på Folkhälsomyndigheten. Men det är Anders Tegnell som har stått och ljugit för svenska folket. Hans lögner kan inte urskuldas av att det finns 500 andra personer som är anställda på Folkhälsomyndigheten.

Du Milosebic, och andra hängivna anhängare till Anders Tegnell, hittar dom mest löljiga sätt att befria Anders Tegnell från ansvar för sina handlingar.
Citera
2021-01-25, 18:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Nej, du fattar inte. Syftet är inte att filtrera bort viruspartiklarna utan att minska mängden genom att filtrera bort vattendroppar som bär viruset. Du tänker att filtret är till för att filtrera bort en partikel med nanostorlek när det rör sig om vattendropparna, d.v.s mediet. Det är ganska rudimentära saker som din "fru" inte fattar trots att hon jobbar inom sjukvården. Vad är det för jävla utbildning hon gått?

Sjukhusets riktlinjer är att ALDRIG pilla på skyddet, måste du så sprita händerna först och efter.
Fan vad trög du är, det fattar du väl att om du filtrerat bort eventuellt virus med ditt skydd så är den fuktiga filtret fullt med virus eller?
Att sedan ta på det tror du det är en bra ide?
Tryck din mobil emot det är det bra?

Vem fan tror du själv att du är, vad har du för utbildning i ämnet?
Du måste tåla att någon har en annan åsikt
Citera
2021-01-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sjukhusets riktlinjer är att ALDRIG pilla på skyddet, måste du så sprita händerna först och efter.
Fan vad trög du är, det fattar du väl att om du filtrerat bort eventuellt virus med ditt skydd så är den fuktiga filtret fullt med virus eller?
Att sedan ta på det tror du det är en bra ide?
Tryck din mobil emot det är det bra?

Vem fan tror du själv att du är, vad har du för utbildning i ämnet?
Du måste tåla att någon har en annan åsikt
Din fru har naturligtvis fått rätt utbildning. Att sprita händerna är nog viktigare än munskydd om det inte gäller en fullsatt t-bandvagn eller buss.
Citera
2021-01-25, 18:49
Medlem
"Kommentar: Plötsligt är det Sverige som stänger gränserna – trots kritiken när grannländerna gjorde det samma i fjol"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/25/kommentar-plotsligt-ar-det-sverige-som-stanger-granserna-trots-kritiken-nar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in