2021-01-25, 16:19
Medlem
Jag gjorde en sökning om B.1.1.7 och deadlier - och fick 24.000 träffar - det tycks som de flesta oroar sig för att den är dödligare.
https://www.google.com/search?ei=6NwOYLraMbH2qwHnu7moBg&q=b.1.1.7+deadlie r&oq=b.1.1.7+deadlier&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoCCAA6B ggAEBYQHjoECAAQEzoKCAAQDRAFEB4QEzoKCAAQCBANEB4QE1D b9hJYxogTYNeSE2gBcAB4A IABtgGIAcMIkgEDMC44mAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&scli ent=psy-ab&ved=0ahUKEwi67r3SrLfuAhUx-yoKHeddDmUQ4dUDCA0&uact=5

Och det är oroande med sådana här diagram :https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=SWE~PRT&region=World&deathsMetr ic=true&interval=total&smoothing=0&pickerMetric=lo cation&pickerSort=asc
Citera
2021-01-25, 16:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En normalbegåvad inser att munskydd var från första början ett sätt att lugna ned massorna och få dem att känna sig delaktiga i virusbekämpningen. Samtidigt som man visste att de inte hjälpte ett skit, men det är ju bra att hålla kineserna sysselsatta och oss européer lugna.

Nu tar Merkel bladet från munnen och säger som det är. Vill man skydda sig på riktigt då måste det vara rejäla prylar. Själv har jag hela tiden sagt att varför använder inte folk ex gasmasker - går att köpa på nätet. Istället för att kräva obligatoriska papperslappar som inte har något effekt.

Tegnell hade rätt igen.

P.S. Merkel sa dock ärligt att skydden kanske inte räcker för alla.. så återigen: gasmask kan man återanvända och den är personlig.

Det enda man kan vara säker på när Tegnell uttalar sig är att det är tvärtom. Han har ju dessutom publikt gått ut med att han inte säger som det är...

https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118
Citera
2021-01-25, 16:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag gjorde en sökning om B.1.1.7 och deadlier - och fick 24.000 träffar - det tycks som de flesta oroar sig för att den är dödligare.
https://www.google.com/search?ei=6NwOYLraMbH2qwHnu7moBg&q=b.1.1.7+deadlie r&oq=b.1.1.7+deadlier&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoCCAA6B ggAEBYQHjoECAAQEzoKCAAQDRAFEB4QEzoKCAAQCBANEB4QE1D b9hJYxogTYNeSE2gBcAB4A IABtgGIAcMIkgEDMC44mAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&scli ent=psy-ab&ved=0ahUKEwi67r3SrLfuAhUx-yoKHeddDmUQ4dUDCA0&uact=5

Och det är oroande med sådana här diagram :https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-04-27..latest&country=SWE~PRT&region=World&deathsMetr ic=true&interval=total&smoothing=0&pickerMetric=lo cation&pickerSort=asc

Säger inget annat än att Portugal klarat sig bättre än Sverige, fram till nu.

Ungefär som Tjeckien, men de klarade av att gå om utan någon mutation.
Citera
2021-01-25, 16:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Brittiska är smittsammare, Sydafrikanska och Brasilianska är dödligare.

Om någon mutation rundar vaccineringen vi nu gör av riskgrupper så kommer den definitivt bli dödligare.
Citera
2021-01-25, 16:24
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Oj, det där var stark tobak, men vaccinet klarar väl också den, mer orolig för sydafrikanen!
Ja nu har man ju hittat det i Sverige idag, undrar varför inte media skriver mer om det...
Citera
2021-01-25, 16:27
Medlem
å fn - den också - Är det nu en Engelsk, en Sydafrikansk och en Kinesisk som alla är värre (dödligare) än den gamla covid-19? Hur är det med den Brasilianska?

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Säger inget annat än att Portugal klarat sig bättre än Sverige, fram till nu.

Ungefär som Tjeckien, men de klarade av att gå om utan någon mutation.

Alltså jag kanske ska förtydliga mig. Oron gäller förstås inte om Portugal ska klara sig. Det förutsätter jag.
Diagrammet säger mig att det är en oroande brant kurva. Dvs det kommer krävas åtgärder som är mer än det man haft hittills. Alltså en oroande utveckling.
Citera
2021-01-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den vanliga varianten går ner på somrarna, som andra luftvägsinfektioner. Frågan är, om det finns någon anledning att tro, att den sydafrikanska inte ska göra det? Det är svårt att lista ut från vad vi känner till nu, eftersom Sydafrika har motsatta årstider gentemot oss.
Både och skulle jag säga. I Sydafrika sprids den uppenbarligen under deras sommar, vilket är illavarslande. Samtidigt är det väldigt andra förutsättningar i Sydafrika kring möjlighet att hålla avstånd, jobba hemma, beställa på nätet, o.s.v. och det kan likaväl vara därför det sprids hos dem även under deras sommar.
Citera
2021-01-25, 16:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Bara för att flera dör behöver inte viruset vara mera dödlig, det räcker om det är mera smittsamt.

Just nu tror jag att vi är i ett skede när "restriktionströttheten" i kombination med ett mera smittsamt virus kan ge en riktig skjuts uppåt för smittspridningen.
Så till vida är kanske den svenska modellen den som i slutänden blir ganska bra trots allt. Vi har haft ganska begränsade restriktioner jämfört med många andra länder och vi orkar kanske därför håla ut lite längre.

Den som lever får se som man lite passande kan uttrycka det, eller kanske opassande.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 16:48.
Citera
2021-01-25, 16:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Ja nu har man ju hittat det i Sverige idag, undrar varför inte media skriver mer om det...
Intressant, har du en länk?
Citera
2021-01-25, 16:34
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
En normalbegåvad inser att munskydd var från första början ett sätt att lugna ned massorna och få dem att känna sig delaktiga i virusbekämpningen. Samtidigt som man visste att de inte hjälpte ett skit, men det är ju bra att hålla kineserna sysselsatta och oss européer lugna.

Nej, alla normalbegåvade fattar att munnskydd minskar R-talet, även om det bara rör sig om en scarf. Det är för att inocculum minskar, d.v.s antalet viruspartiklar.
Citera
2021-01-25, 16:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Om det behövs, öka immunsvaret mot SA-varianten. Även tänkbart att det dyker upp nya mutationer som man vill kunna ta hand om på ett bättre sätt om originalvaccinet tappar i effektivitet.
Då är det inte en booster-dos. Det är då en ytterligare vaccination, med ett justerat vaccin.
Citera
2021-01-25, 16:35
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:

Nu tar Merkel bladet från munnen och säger som det är. Vill man skydda sig på riktigt då måste det vara rejäla prylar. Själv har jag hela tiden sagt att varför använder inte folk ex gasmasker - går att köpa på nätet. Istället för att kräva obligatoriska papperslappar som inte har något effekt.

Tegnell hade rätt igen.

P.S. Merkel sa dock ärligt att skydden kanske inte räcker för alla.. så återigen: gasmask kan man återanvända och den är personlig.
En normalbegåvad person förstår att om man har en fysisk barriär som minskar luftflödet och spridningen av droppar och aerosoler för en respiratorisk patogen, så har det som effekt att minska spridningen. Du förstår ju inte det, men som sagt.

Munskydd är bättre än inget - andningsskydd är naturligtvis ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in