2021-01-25, 12:22
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror du missat att läsa vinröda grafen "antal fall per 100 000 invånare de senaste sju dagarna"

Nu är det 363, vilket är minimum för så långt bak grafen sträcker sig (ca 4v)

Var lite snabb där, my bad. Då håller vi tummarna.
Citera
2021-01-25, 12:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Sjunker inte alls i Skåne, uppgång under helgen.
Sedan senaste rapporten.

IVA ned med 2 personer.
Allmän vårdavdelning upp med 6 personer.

Ändå katastrofrubriker i tidningarna.

Citat:
Antalet nya covidfall har halverats i Skåne – men på iva märks ännu ingen ljusning
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-25/de-nya-covidfallen-i-skane-halverade-men-pa-iva-marks-annu

Trots elva personer färre på IVA sedan toppnoteringen den 15:e januari.
Citera
2021-01-25, 12:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En meters avstånd har aldrig varit tillräckligt, Det är nog bara Tegnell som tror det.
Däremot hjälper ett par meters avstånd.

Det är inte ens 1 meter. På FHM sida står armlängd.
Så långa är inte mina armar.

Jag själv kör med avstånd 2-3 meter och aldrig vistas i mindre rum med andra. (förutom frugan)
Har funkat bra hittills.
Citera
2021-01-25, 12:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Länkas från veckorapporten:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/

Tackar. Jag läste den sidan men såg inte.
Citera
2021-01-25, 12:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
En meters avstånd har aldrig varit tillräckligt, Det är nog bara Tegnell som tror det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
2m ger 4ggr så stor utspädning i planet som en meter och 8ggr så stor utspädning i rummet

Så om man håller 2m istället för 1m så lär risken för smitta minsta till ungefär 1/8, eller sannolikheten för att smittas bör alltså vara ca 12,5%.

Nu finns det dock fler faktorer, som hur snabbt aerosoler faller, temperatur och mycket annat. Men 8ggr lägre risk för att smittas om man dubblar avståndet är en bra siffra att ha i huvudet.
Bra slutsats av min synpunkt.

För mig är det obegripligt att FoHM lyckats missförstå sin egen information.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a666c17e15394be09fd5f88e3b3a99be/hall-avstand-andra-manniskor.pdf
Affischen visar två personer som sträcker armarna rakt utåt från kroppen utan att nå varandra.
Två armlängders avstånd! plus lite till vilket blir 80 + 80 + lite till = närmare 2 meter.

Hur har denna information omtolkats till en armlängds avstånd eller en meter?
Jo, texten på affischen lyder
För att minska risken att smitta andra och att
själv bli smittad ska du hålla avstånd. Därför
ska du, så ofta du kan, hålla lite mer än en
armlängds avstånd
till andra människor
som du inte bor med.
Hur kan en myndighet lyckas få in dubbla budskap på en informationsaffisch?
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 12:49.
Citera
2021-01-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya siffror från Skåne kom nyss.

Antal nya smittade sjunker i Skåne men ytterst långsamt. De ligger nu på 363 nya fall per vecka och 100 000 invånare.

Det är alldeles för mycket!

T ex kan nämnas att hela Tyskland ligger på ca 110 och Stockholm på ca 150.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport
Det är mycket, ja. Men jämförelsen haltar. Tyskland och Sverige har under hösten följt varandra i princip identiskt i dödsfall per capita av Covid, medan Tyskland ligger mycket lägre i upptäckta fall. Eftersom dödsfallen är lika bör den verkliga smittan också vara likartad, vilket leder till slutsatsen att Tyskland missar många fall. Det är därför det är så vanskligt att jämföra konstaterade fall mellan länder; de som är duktiga på det ser sämst ut. Om man ska jämföra mellan länder är dödsfall ett lämpligare mått (även om det skiljer även där i hur bra man identifierar fallen, men inte lika mycket).
Citera
2021-01-25, 12:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Jo i Norge, och de har lyckats mycket bättre än vad Sverige har gjort.

"Å holde én meter avstand til andre er ett av de grunnleggende og generelle rådene til befolkningen for å hindre spredning av coronaviruset per i dag."

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-om-tiltak-mot-mutert-virus-ser-ut-som-en-meter-ikke-er-nok.AN6kv1sPW?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Läste du rubriken du länkade till?
NAKSTAD OM TILTAK MOT MUTERT VIRUS: - SER UT SOM ÉN METER IKKE ER NOK

Edit
Norge har ju stängt ute viruset på ett bra vis från början, så det har inte så stor betydelse vilket avstånd man har eftersom nästan ingen är smittad.

Kanske är 50 cm ännu bättre!?
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 12:57.
Citera
2021-01-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
98081 döda år 2020 i SCBs uppdaterade statistik. Tror inte det skrivs upp så mycket mera, kanske max med 50-100 till.

Personer avlidna med covid-19 är officiellt 8.727

Antal döda i Sverige
2019

88 766
personer

Alltså 9.315 fler förra året.
Citera
2021-01-25, 12:52
Medlem
Citat:

Ja det gäller ju den nya brittiska varianten. Du är ju helt snurrig.

Jag skrev:

Citat:
Att hålla en meters avstånd är inte nog med det muterade viruset.

– Det med avstand er vesentlig når det gjelder dette muterte viruset. Det ser ut som én meter ikke er nok, sier Nakstad.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-om-tiltak-mot-mutert-virus-ser-ut-som-en-meter-ikke-er-nok.AN6kv1sPW?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Du svarade:

Citat:

Jag svarade:

Citat:
Jo i Norge, och de har lyckats mycket bättre än vad Sverige har gjort.

"Å holde én meter avstand til andre er ett av de grunnleggende og generelle rådene til befolkningen for å hindre spredning av coronaviruset per i dag."

Nu svarar du:

Citat:

Hallå! De har haft en meter fram tills nu, men det är inte nog nu med den muterade Brittiska varianten. De har tills nu lyckats bättre en Sverige med en meters avstånd. Nu verkar det inte vara nog.
Citera
2021-01-25, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är inte ens 1 meter. På FHM sida står armlängd.
Så långa är inte mina armar.

Jag själv kör med avstånd 2-3 meter och aldrig vistas i mindre rum med andra. (förutom frugan)
Har funkat bra hittills.
Informationsaffischen jag länkade till nyss visar två armlängders avstånd + lite till.

Tyvärr lyckas de schabbla bort budskapet i tillhörande text.
Citera
2021-01-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis det låter bra. Men endast någon "del" (PK med Karin Tegmark Wisell) går sen vidare till helgenomsekvensering, pga att många innehåller för lite virus. Tror hon sa att 10 000 hittade man i regionernas egna PCR prov. Så man kan nog inte dra några stora tolkningar förrän de säger exakt hur många de hittat.

5% av alla proverna flaggades som att det kunde vara den brittiska. Sen framgår det inte riktigt hur många av dom som det går att gå vidare med för att det inte innehåller tillräckligt med virus.

men det va ändå 100 prover som hade kunnat gå vidare med och där hade man bara hittat 1 fall av den brittiska.

Så man kan dra slutsatsen att det inte finns nån omfattade spridning av den brittiska i dessa 7 regioner iallafall.
Citera
2021-01-25, 13:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja det gäller ju den nya brittiska varianten. Du är ju helt snurrig.

Jag skrev:

Du svarade:

Jag svarade:

Nu svarar du:

Hallå! De har haft en meter fram tills nu, men det är inte nog nu med den muterade Brittiska varianten. De har tills nu lyckats bättre en Sverige med en meters avstånd. Nu verkar det inte vara nog.

Eftersom Norge stängt ute smittan på ett föredömligt vis har inte avståndet särskilt stor betydelse.
Nu när de fått smittspridning kanske det visar sig att en meter inte är tillräckligt.
Smittvägen för de olika mutationerna är troligen densamma, huvudsakligen droppsmittam med inslag av aerosoler (verkar vara mest troligt tycker jag).

Är din teori att det är bättre ju närmare man är varandra?
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in