2021-01-25, 15:58
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har undrat om barnen hade några onda aningar att något var på väg att hända. Eller om de var helt ovetandes in i det sista. Men jag antar att vi aldrig får veta det.

Samtidigt funderar jag på hur och om 2 föräldrar kan hamna i djup depression tillsammans och dra ner varandra i djupet och tillsammans sitta och planera dådet. Att ingen sökte akut hjälp innan det gick så långt som det gjorde.
Jag och mitt ex var båda deprimerade, eller jag drog ner honom. Men på något sätt växeldrog vi - när den ena var djupt nere hjälpte den andra till att dra upp den och vice versa. Jag skulle tro att det är det vanligaste, men i sällsynta fall kanske båda går ner sig så mycket att man inte kan hjälpa varann och då kan det sluta som i Bjärred.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De sänkte värmen i huset, så det fanns någon sorts medkänsla i galenskapen.
Tänker du att medkänslan låg i att kropparna skulle klara sig bättre i och med kallare inomhus och därmed bli "mindre otrevligt" för den som hittade familjen?
Citera
2021-01-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag och mitt ex var båda deprimerade, eller jag drog ner honom. Men på något sätt växeldrog vi - när den ena var djupt nere hjälpte den andra till att dra upp den och vice versa. Jag skulle tro att det är det vanligaste, men i sällsynta fall kanske båda går ner sig så mycket att man inte kan hjälpa varann och då kan det sluta som i Bjärred.

Tänker du att medkänslan låg i att kropparna skulle klara sig bättre i och med kallare inomhus och därmed bli "mindre otrevligt" för den som hittade familjen?
De testamenterade huset till sina syskon om jag inte minns fel. De ville kanske inte ställa till med mer oreda än nödvändigt för dem.
Citera
2021-01-25, 16:59
Medlem
Ja, mycket kan man reta sig på när det gäller den här boken. Syftet är ju uppenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Fan, jag blir upprörd bara av att läsa intervjun med EH!!

Återigen, precis som i boken, säger hon att det handlar om "små barn" (citat ur artikeln: "handlar om mord på två små barn, två barn som påstås vara sjuka").
NEJ, det handlar inte om SMÅ barn. Det säger/skriver hon för att skapa större drama. En elva- och en 14-åring är inte SMÅ barn! De är barn absolut, eftersom de är under 18, men de är inte SMÅ barn!! Skulle vilja se den tonåring som går med på att ses som ett litet barn, DET är kränkande av EH!
Citera
2021-01-25, 17:53
Bannlyst
Citat:
Min högst personliga gissning är att delar av polisens slutsatser bygger på föräldrarnas uppgifter. Det fanns efterlämnad dokumentation, jag gissar att det var både den skriftliga som man delvis citerar, men även att det fanns någon inspelad gemensam hälsning till eftervärlden.

Som anhörig skulle nog även jag kunna känna tvivel om det bara handlade om ett brev som ligger till grund för ett gemensamt gärningsmannaskap, även om det i brevet står att det var en gemensam planering och ett enigt beslut.

Vi har iofs testamentet som talar om att det någon dag innan fanns en gemensam plan, men jag tror som sagt att det även finns annan dokumentation där föräldrarna tillsammans, men ändå var och en för sig redogör för sitt beslut. Jag hoppas det i alla fall, för de anhörigas skull. Så de slipper leva med tvivel.
Det tror jag inte att O eller H hade önskat heller.

De sänkte värmen i huset, så det fanns någon sorts medkänsla i galenskapen.

Jag håller med om att det faktum att ingen av de anhöriga opponerat sig mot utredningens slutsatser, stärker tesen att de fått se något som gjorde dem övertygade om att det slutsatsen stämde.

Jag tycker att det fanns fler saker som tyder på att de brydde sig om efterlevanden - tex testamente, förklaringsbrev, instruktioner till de anhöriga.
Citera
2021-01-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Jag håller med om att det faktum att ingen av de anhöriga opponerat sig mot utredningens slutsatser, stärker tesen att de fått se något som gjorde dem övertygade om att det slutsatsen stämde.

Jag tycker att det fanns fler saker som tyder på att de brydde sig om efterlevanden - tex testamente, förklaringsbrev, instruktioner till de anhöriga.
Ja, de var noga med att inte lämna några lösa trådar. Det vore märkligt om de gav sig iväg utan att säga adjö.
Citera
2021-01-25, 20:00
Medlem
Tänkte igen på familjen i början av året.
Ja 3 år har gått.
Tänkte också igen i vilka avgrunder man kan hamna i brist på fakta.
Fallet berör mig fortfarande och jag undrar fortfarande över en hel del saker.
Men så kommer det att förbli.

I januari ifjol tänkte jag att det var nog dags för att socialstyrelsens dödsfallsutredning skulle publiceras. Men det blev inte så. Av någon anledning ändrade man på åren - tidigare var det alltid två år rapporten omfattade. Nu skulle det blir tre år. Så den skulle komma i januari 2021 istället, trodde jag att jag läste då i januari 2020.

Kollade ikväll. Ingen rapport i sikte, januari 2022 står det nu. 4 år kommer det att bli?
Kanske Corona tider. Jag orkar inte att spekulera. Eller hittar jag bara inte?

” Utredningsverksamhetens resultat och slutsatser redovisas i en rapport till regeringen vartannat år. Rapporten omfattar bland annat en redovisning av de brister i samhällets skyddsnät som har identifierats i analysarbetet. Mot bakgrund av lagens syfte ska rapporten inte beskriva skuld eller ansvar i samband med en händelse som har utretts. Det ska inte heller gå att identifiera enskilda personer som förekommer i utredningsmaterialet. Nästa rapport publiceras den 31 januari 2022.”

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/vald-och-brott/dodsfallsutredningar/

Sista rapporten är från januari 2018 och behandlar åren 2016-2017.

Hade intresserad mig - även om jag inte förvänta mig något specifikt om fallet.
Citera
2021-01-25, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tänkte igen på familjen i början av året.
Ja 3 år har gått.
Tänkte också igen i vilka avgrunder man kan hamna i brist på fakta.
Fallet berör mig fortfarande och jag undrar fortfarande över en hel del saker.
Men så kommer det att förbli.

I januari ifjol tänkte jag att det var nog dags för att socialstyrelsens dödsfallsutredning skulle publiceras. Men det blev inte så. Av någon anledning ändrade man på åren - tidigare var det alltid två år rapporten omfattade. Nu skulle det blir tre år. Så den skulle komma i januari 2021 istället, trodde jag att jag läste då i januari 2020.

Kollade ikväll. Ingen rapport i sikte, januari 2022 står det nu. 4 år kommer det att bli?
Kanske Corona tider. Jag orkar inte att spekulera. Eller hittar jag bara inte?

” Utredningsverksamhetens resultat och slutsatser redovisas i en rapport till regeringen vartannat år. Rapporten omfattar bland annat en redovisning av de brister i samhällets skyddsnät som har identifierats i analysarbetet. Mot bakgrund av lagens syfte ska rapporten inte beskriva skuld eller ansvar i samband med en händelse som har utretts. Det ska inte heller gå att identifiera enskilda personer som förekommer i utredningsmaterialet. Nästa rapport publiceras den 31 januari 2022.”

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/vald-och-brott/dodsfallsutredningar/

Sista rapporten är från januari 2018 och behandlar åren 2016-2017.

Hade intresserad mig - även om jag inte förvänta mig något specifikt om fallet.

Den riktade tillsynen som av skolans stöd till flickorna, som initierades förra året i februari av Skolinspektionen, sekretessbelagdes.
Citera
2021-01-27, 06:15
Medlem
Barnen blev svikna av samhället, grannar, medmänniskor, vården och skolan. De hade oturen att födas in i en familj med en eller två galna föräldrar. Lägg märke till hur mördarna försvaras i tråden som "omtänksamma". Blä. De som tror på att båda var mördare vill säga. Jag vet inte. Någon var kvar sist, om de lekte strypleken.
Citera
2021-01-27, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Barnen blev svikna av samhället, grannar, medmänniskor, vården och skolan. De hade oturen att födas in i en familj med en eller två galna föräldrar. Lägg märke till hur mördarna försvaras i tråden som "omtänksamma". Blä. De som tror på att båda var mördare vill säga. Jag vet inte. Någon var kvar sist, om de lekte strypleken.
Ge mig ett exempel på någon i tråden som försvarar föräldrarna så ska jag skriva ett så ilsket inlägg till denne att dina kommer att vara som muspruttar i jämförelse!
Citera
2021-01-29, 18:45
Avslutad
Tragiskt, hemskt, sorgligt. Stackars barnen.
Citera
2021-01-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ge mig ett exempel på någon i tråden som försvarar föräldrarna så ska jag skriva ett så ilsket inlägg till denne att dina kommer att vara som muspruttar i jämförelse!
Ja, varför ska det vara så svårt att skilja på verben försvara och förklara.
Citera
2021-01-30, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle

Du förstår inte vad omtanke är. Att bry sig om=Omtanke. Mord, mörda barnbarn=Inte omtanke.

Oskar ville att allt skulle vara perfekt. Det blev barnens död. De var imperfekta. Livet var inte tillfyllest. Precis så som det ska ha uttryckts.

Morden var en starkt egoistisk handling. Som förälder står man för mognad, eftertanke, klokskap, besinning, osjälviska uppoffringar.

Jag tror att Oskar blev arg på barnen när han missade sin professur. Han fick den symboliskt efter sin död. Han hade inte blivit professor. Han klarade inte av skammen att inte kröna sin tjänst med detta. Därtill två värdelösa ungar och kanske en fru som ville skiljas. Klart att det slog slint under julen.

Kvävning och strypning är i allmänhet aggressiva handlingar. Man måste vara mycket bestämd när man kväver sina kära till döds. Det gör man inte enbart på en känsla att man vill skona nära från ett trist liv som inte är bra nog.

OM han varit deprimerad, kollegor såg ju en sorg i hans ögon, kunde han hängt sig själv. Han var nog både deppig och ond. Långt, långt borta från omtänksam. Du äcklar tråden med din omtänksamhet.

Vi har i dagarna läst och sett bilder på en kille som var helyllepräst med barn och fru, hundar och alla attribut för rekorderlig. Han visade sig vara en våldtäktsman som sprang runt och våldtog kvinnor med KNIV.

Släpp era vanföreställningar om professors-wanna-been som omtänksam. Han var OND. Han MÖRDADE sin familj. Sisten ut att andas. Sen tog han sig själv av daga också. Han kunde ha tagit sitt straff.

Övertygad om att barnen var utmattade av skräck i huset med mr Jekyll and Hyde. Rädsla gör människor trötta. Det var därför barnen fick epitetet "ME" när de inte kunde förstå varför barnen var trötta. Kanske höll sig barnen hemma medvetet för att skydda sin mamma, sådant händer.

Indirekt skyldiga till barnens död är skolan, socialtjänsten, vården, släkt, grannar och alla som försvarar pappan, ME-lobbyn. Ingen fattade några misstankar om att något var galet med professorn. För han var gubevars "professor", utgav sig för att vara något han inte var. Den stabile föreläsaren. Han var ett sjukt vrak, ett kontrollmaniskt missfoster.

Ge barnen upprättelse nu. Sluta försvara deras mördare till far.
Senast redigerad av rappytt 2021-01-30 kl. 03:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in