2021-01-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det kan du ju inte, eftersom ni inte använder samma definition av fri vilja...?
Min definition är relativt kompatibel med folks användning av termen.
Citera
2021-01-25, 16:36
Medlem
Citat:
Rent allmänt så är det så kommunikation fungerar, man använder definitioner som är vedertagna, annars betyder ett samtal ingenting.

Jag har dödat din hund. Dock så kanske jag definierar "döda" och "hund" annorlunda än du...
Ja? Vad är problemet om du förklarar vad du menar?

Givetvis utgår jag från definitioner som är vedertagna där det går. Men om en definition pekar på ingenting så kastar jag bort den, förutom om jag hittar något som inte pekar på ingenting, och som går att använda på de ställen folk använde termen med föregående definition.
Citera
2021-01-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ja, om du vill likna fri vilja med abstrakta överenskommelser (pengar) mellan människor så ja visst. Men vad försöker du säga med det?
Det jag vill ha sagt är att fri vilja är ett abstrakt begrepp precis som pengar är ett abstrakt begrepp. Människan är ett abstrakt begrepp som inte förutsägs av fysikens lagar. Det här inlägget är abstrakt. Vi lever i en abstrakt värld som bygger på ett fysiskt fundament, men väldigt få saker i vår vardag går alls att beskriva med fysikens lagar. Gör det att vår abstrakta värld inte existerar?
Citera
2021-01-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det jag vill ha sagt är att fri vilja är ett abstrakt begrepp precis som pengar är ett abstrakt begrepp. Människan är ett abstrakt begrepp som inte förutsägs av fysikens lagar. Det här inlägget är abstrakt. Vi lever i en abstrakt värld som bygger på ett fysiskt fundament, men väldigt få saker i vår vardag går alls att beskriva med fysikens lagar. Gör det att vår abstrakta värld inte existerar?

Nej, människan är inte ett abstrakt begrepp, ingen tyder på att människan inte skulle följa fysikens lagar.
Citera
2021-01-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om du anser det är fri vilja att agera som någon annan har krävt att man ska agera då har du en mycket märklig definition av "fri vilja".
Min definition bör vara ganska tydlig vid det här laget.

Citat:
Då måste du rimligen också anse att de är fri vilja om jag bestämmer hur du ska agera trots att jag förhindrar dig att agera annorlunda.
Visst. Men det är mindre fritt. Definitionen kanske är märklig men den är alltid så enkel den kan vara i en viss kontext.

Citat:
För detta är situationen med Alpha Zero.
Som sagt, programmerarna har ingenting med AlphaZeros schackspel att göra. Om programmerarna går upp i rök så kan AlphaZero fortsätta bete sig som den gör.
Citera
2021-01-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ja? Vad är problemet om du förklarar vad du menar?

Givetvis utgår jag från definitioner som är vedertagna där det går. Men om en definition pekar på ingenting så kastar jag bort den, förutom om jag hittar något som inte pekar på ingenting, och som går att använda på de ställen folk använde termen med föregående definition.

Din definition innebär ju att fri vilja inte existerar, då allt är resultatet av inre och yttre faktorer.

Självklart blir det problem om du definierar om termen till raka motsatsen, även fast du tror det skulle fungera bra i talspråk, eller låtsas som att du pratar om samma sak med någon annan som inte använder din definition.
Citera
2021-01-25, 16:40
Medlem
Citat:
Nej, människan är inte ett abstrakt begrepp
Vad är din definition av människa?
Citera
2021-01-25, 16:41
Medlem
Citat:
Nej, människan är inte ett abstrakt begrepp, ingen tyder på att människan inte skulle följa fysikens lagar.
Vilken av fysikens lagar bestämmer att du och jag inte är samma individ?
Citera
2021-01-25, 16:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Min definition bör vara ganska tydlig vid det här laget.

Visst. Men det är mindre fritt. Definitionen kanske är märklig men den är alltid så enkel den kan vara i en viss kontext.

Som sagt, programmerarna har ingenting med AlphaZeros schackspel att göra. Om programmerarna går upp i rök så kan AlphaZero fortsätta bete sig som den gör.

Om jag ger dig instruktioner om hur du ska agera och jag dessutom ser till att du inte kan göra annat än att följa dessa, har du då fri vilja?

Om inte, förklara då varför du resonerar annorlunda med Alpha Zero.
Citera
2021-01-25, 16:42
Medlem
Citat:
Din definition innebär ju att fri vilja inte existerar, då allt är resultatet av inre och yttre faktorer.
Huh? Det får du förklara vidare. Hur kan min definition som gör att fri vilja existerar, leda till att fri vilja inte existerar?

Citat:
Självklart blir det problem om du definierar om termen till raka motsatsen, även fast du tror det skulle fungera bra i talspråk, eller låtsas som att du pratar om samma sak med någon annan som inte använder din definition.
Raka motsatsen...? I vilken bemärkelse då?
Citera
2021-01-25, 16:42
Medlem
Citat:
Vad är din definition av människa?

Ja du... Den vedertagna.
Citera
2021-01-25, 16:43
Medlem
Citat:
Huh? Det får du förklara vidare. Hur kan min definition som gör att fri vilja existerar, leda till att fri vilja inte existerar?

Raka motsatsen...? I vilken bemärkelse då?

Du säger att fri vilja är helt styrd av inre och yttre faktorer, när frågan kring fri vilja vedertaget handlar om just huruvida viljan inte är styrd så.

Dvs du definierar termen i raka motsatsen till det som debatteras, du säger att fri vilja är ofri (helt styrd av inre och yttre faktorer).

Tämligen oanvändbar definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in