2021-01-25, 11:22
Medlem
Screems avatar
Kan nämna några ställen som jag tycker är trevliga, istället för att nämna skitställen:

Lilla Alby i Sundbyberg
Mariehäll
Fredhäll
Norradjurgården
Bergshamra mot Stocksund
Inverness
Stocksund
Djursholm
Mörby (inte centrum)
Nacka
Sickla (inte centrum)
Citera
2021-01-25, 11:24
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
...Med sin äckliga lilla knähund och rabiata vänsterextremisten Noor El-Refai. Undvik som pesten.
Det värsta är att du kan stöta på dem överallt; jag såg dem förra året på väg till Öland på en vägkrog.

För att svara TS:
Det är väldigt utspritt, men generellt skulle jag säga Röda Linjen söder om typ Hägersten, Blå Linjen norr om Solna. Sen diverse utspridda.

Vill man bo hyfsat säkert så är nordost att föredra; Röda Linjen från Östermalmstorg och uppåt samt Roslagsbanan och E18.
Citera
2021-01-25, 11:25
Medlem
Screems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Hänger på tråden. Jag kommer förmodligen att behöva flytta till Sthlmsområdet p g a jobb inom en snar framtid (norra delen av stan). Är inte det minsta intresserad av att bo innanför tullarna, siktar på ett hus i något lugnt lantligt område. Är det meckigt att pendla (med bil) från Vaxholm? Får man räkna med dubbla tiden även om man mestadels befinner sig på E18?

Åker du tidigt, så är det alltid lugnt. Typ runt 6-7 tiden.

Områden jag tycker är fina i lantliga miljöer:

Stora Stava
Brottby
Arninge
Citera
2021-01-25, 11:56
Medlem
Tycker det låter som TS redan bor i "rätt" område.

Apsis och Kransen, det är väl de enda områdena som känns beboeliga i Sthlm numer. Tyvärr extremt lyhört i vissa hus, så då får man helt enkelt köpa loss två lägenheter på övre plan och banka ut väggarna emellan om man vill ha total frid.

Med en högre budget kan man ju ge sig på en bostadsrätt insnickrad i en av villorna i Mälarhöjden.

Annars finns det nog inget område som lockar, alls. Känns lika hopplöst och livlöst oavsett vilken linje man bor på. (Ja, förutom i skjutglada Botkyrka och Värsterort då... )
Citera
2021-01-25, 12:08
Medlem
Karmans avatar
Hur ser ni på västra Kungsholmen? Det relativt nybyggda vid Horsnbergs strand tex? Nackdel kan vara att man får ha Essingeleden rakt över skallen hela tiden och busliv vid stranden på somrarna? Annars rätt trevligt tycker jag med vatten, grönområden och promandstråk. Hyfsat centralt också.
Citera
2021-01-25, 12:09
Medlem
Jag vill inte bo i eller i närheten av Stockholm. Borde väl gälla de flesta människor.
Citera
2021-01-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur ser ni på västra Kungsholmen? Det relativt nybyggda vid Horsnbergs strand tex? Nackdel kan vara att man får ha Essingeleden rakt över skallen hela tiden och busliv vid stranden på somrarna? Annars rätt trevligt tycker jag med vatten, grönområden och promandstråk. Hyfsat centralt också.
Ser ju dock riktigt enformigt ut, påminner om en ikeakatalog. Kvarnholmen framstår som ett modernt paradis med karaktär i jämförelse.
Citera
2021-01-25, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
.......
Så då har jag tittat på saker som Nacka, Danderyd, Lidingö, men inser att eftersom jag inte bott i någon av dessa områden har jag faktiskt noll koll på vad som är skit.

Lägg till innanför tullarna samt bättre delarna av Bromma så har du väl de områden det går att bo i om du inte ska ut på någon ö utanför gettoradien. Vet inte hur det är i Enskede och Stureby nuförtiden men det är väl för små områden för att inte påverkas av buset i närheten.
Citera
2021-01-25, 13:28
Medlem
Wheeler88s avatar
Har stockholm degenererats så fort på en 10-20 års period? Jag bor inte själv i Stockholm. Men verkar som de ställen som var medelsvensson och tillsynes passarat som acceptabla är idag enligt er skräpställen. Vad hände? Vad gjorde områdena så dåliga så fort? Är det enbart kriminaliteten som skrämmer bort folket? FInns det några andra underliggande problem?

Ex. En kompis är uppvuxen i en villa i skarpnäck, under uppväxten pratades det gott om stället. Idag faller inte alls samma toner ur munnen hos min vän.
Senast redigerad av Wheeler88 2021-01-25 kl. 13:31.
Citera
2021-01-25, 13:30
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Frågan är om buset på sommaren är värt det dock, särskilt när man ser till vad man får slanta upp. De gånger jag har varit där har jag alltid tänkt att"ja det var skönt med ett dopp men tur att man inte bor här."

Om västra Kungsholmen är aktuellt skulle jag hellre kolla på de äldre delarna borta vid Kristineberg och Fredhäll som känns lugnare och lummigare.
Citera
2021-01-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Har stockholm degenererats så fort på en 10-20 års period? Jag bor inte själv i Stockholm. Men verkar som de ställen som var medelsvensson och tillsynes passarat som acceptabla är idag enligt er skräpställen. Vad hände? Vad gjorde områdena så dåliga så fort? Är det enbart kriminaliteten som skrämmer bort folket? FInns det några andra underliggande problem?
Det uppenbara ... alla invandrare
Citera
2021-01-25, 13:58
Medlem
Försökt läsa igenom tråden och jag är förvånad att Värmdö inte kommit upp.

Jag slår inte ett slag för hela Värmdö utan jag tänker framförallt Gustavsberg/mölnvik. Självklart finns det bättre och sämre områden men överlag är det väldigt bra. Motorväg hela vägen, 25-35 minuter buss till slussen. Tre centrum väldigt nära som tillgodoser alla behov!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in