2021-01-25, 15:18
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detanvändarnam
Som svar på din fråga, inte en aning...
Men självklart skulle hon som "god kristen" backat ur affären när Esbjörn ångrade sig och satt sig själv och sitt partis anseende i första hand och inte sina egna privata intressen som hon nu gör och driva saken vidare till domstol.
Ebba hade chansen att visa upp ett storsint och förlåtande hjärta och som med all säkerhet vunnit sympati och röster hos många människor,men det valet gjorde hon alltså inte utan här kom de egna intresset i första hand.
Så skulle aldrig förre partiledaren Alf Svensson agerat...
Återigen jag kan se rubrikerna framför mig,
" Här vräker Ebba Busch Thor den gamle förvirrade Esbjörn från sin fastighet.
Vi har sökt Ebba för en kommentar men tyvärr inte lyckats få kontakt med henne"

Slugt och halt av Ebba Busch att inte sköta kontraktsskrivningen på normalt sätt med en seriös mäklare som ju av yrkesetiska skäl hade sett till att både säljaren och köparen var klara över förutsättningarna för köpet och som hade bemödat sig om att kontraktet gicks igenom ordentligt, till skydd för både för köpare och säljare. Och som sett till att det fanns två vittnen närvarande, vilket ju krävs för att överföra lagfarten.

En seriös mäklare hade sett till att den gamle fått en kopia av köpekontraktet i förväg att läsa igenom i lugn och ro innan mötet och diskutera med en stödperson eller anhörig och hade försäkrat sig om att den gamle förstod alla paragrafer innan kontraktet undertecknades. Se rutiner i god mäklarsed beskrivna här. Kan väninnan som Busch hade med intyga att så skedde i det här fallet? Kommer hon att kunna intyga att Busch gick igenom och förklarade innebörden av alla paragrafer i kontraktet som hon upprättat med hjälp av kompisen Theo på Sjönära, innan de uppmanade den gamle att underteckna? Försäkrade sig Busch och väninnan om att åldringen förstod vad som stod i kontraktet och sa de till honom att inte skriva på om han kände sig pressad, om något var svårt att förstå, oklart eller otydligt i kontraktet? Förtydligade hon något när han verkade förvirrad vid genomgången av kontraktet?

Det är mycket som känns olustigt och orättfärdigt runt hur Busch skött den här affären. Hon verkar ha drabbats av politikerhybris, det där tillståndet som ibland drabbar folkvalda efter några år på toppen av partihierarkin och som gör att hon ser sig själv som en så självklart genomgod och genuint allmännyttigt inriktad person att hon inte längre kan skilja på vad som är moraliskt och etiskt rätt i ett större perspektiv och vad som bara är hänsynslös egennytta och personligt habegär.
2021-01-25, 15:24
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det har jag inte skrivit. Läs hela meningen, tack!

Citat:
Sjönära vill väl inte att deras mäklare tar gratisuppdrag för syskonkompisar.

Här antyder du att det är gratis.
2021-01-25, 15:25
Medlem
trngws avatar
Jag har tidigare uttryckt viss skepticism gentemot Barry. Men nu måste jag säga att han verkar ha gjort ett bra jobb! OCH han påpekar just det bristande i att det medicinska saknas. Han har helt klart vunnit några pluspoäng hos mig.

Men Esbjörn, stackars gubbe. Binninge kommer skratta hela vägen till banken.

Esbjörn är sååååååååååååååååå kokt!
2021-01-25, 15:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag tror inget företag vill att deras företrädare jobbar gratis. Men är det klarlagt att det var ett gratisjobb?

Är det gjort by the book, är kanske den enda, viktiga, frågan i det här fallet. Är det gjort enligt konstens alla regler, spelar det ingen roll för mig, om Ebba och Theo är bästa polarna och inga pengar bytte ägare. Då är utfallet av kontraktet likvärdig vilken annan mäklare som helst.

Det är troligen "by the book".

Mäklaren har två uppdrag i vanliga fall, dels att primärt tillvarata säljarens bästa och vara så skicklig och rättrådig som möjligt vid marknadsföringen. Det gäller inte här. Säljaren ville ju inte använda en mäklartjänst.

Sedan skall han skriva ett korrekt, lagligt avtal som inte missgynnar någon av parterna och det kan betyda att en del hel- eller halvtokiga villkor inte förekommer. Dessutom ingår allt man kan göra "från skrivbordet" för att reda ut belastningar på fastigheten, men samtidigt är inte andra belastningar (gåvolöften, t ex) giltiga, om de inte är inskrivna i fastighetsboken (det är där man kollar). Häri ligger också friskrivningen för mäklaransvaret för att energibesiktning gjorts och att frågelistan gåtts igenom med säljaren. Den delen av uppdraget görs normalt som förberedelse för försäljning och objektsbeskrivning, men detta kan inte mäklaren svara för i ett sådant här fall.

Det är det senare vad som gäller här.
Senast redigerad av Bergakungen 2021-01-25 kl. 15:42. Anledning: Fel, rättat
2021-01-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så kommer då Barrys utredning om Esbjörn här, i de delar tingsrätten låter oss se den.

Aktbilaga 32

https://docdro.id/1O55vJ2

Och här visar det sig nu då att ännu en gång har Esbjörn och Binninge ljugit. Inte heller utlåtandet från 2010 är något läkarutlåtande. Även det är från en psykolog. Lider Esbjörn månne av demoner?

Jag har tidigare uttryckt viss skepticism gentemot Barry. Men nu måste jag säga att han verkar ha gjort ett bra jobb! OCH han påpekar just det bristande i att det medicinska saknas. Han har helt klart vunnit några pluspoäng hos mig.

Beskrivningen vid testtillfället är talande. Sammanfattningen, lindrig kognitiv funktionsnedsättning är väl samma som 2010. Man kan nog konstatera att Esbjörn lider av det som många äldre drabbas av. Man får lite sämre närminne.

Man kan knappast påstå att utlåtandet stärker Binninges beskrivning av Esbjörn.
2021-01-25, 15:36
Medlem
Citat:
Så kommer då Barrys utredning om Esbjörn här, i de delar tingsrätten låter oss se den.

Aktbilaga 32

Och här visar det sig nu då att ännu en gång har Esbjörn och Binninge ljugit. Inte heller utlåtandet från 2010 är något läkarutlåtande. Även det är från en psykolog. Lider Esbjörn månne av demoner?

Det var intressant att läsa, tack för att du hämtat ut den.

Jag undrar eftersom att bilagen endast innefattar 26 sidor, fattas det inte 13 sidor med tanke på att Binninge sagt flertalet gånger att det är ett utförligt läkarutlåtande på 39 sidor.

Sen så finner jag det också lite suspekt att Majkgård står som närmast anhörig och var delaktig i utredningen. Som jag postade tidigare så har ju hon ett egenintresse i att affären ej ska gå igenom så att hon eventuellt senare kan ärva gården.
2021-01-25, 15:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Aktbilaga 32

Det som är mest intressant är ju att det är Margareta Majkgård som bedömt E*björns färdigheter angående hur han beter sig i vardagen, jag misstänker att där är poängen väldigt höga, dvs E*björn är att likna vid en grönsak men kontentan blev ju att E*björns störning var lindrig och jag är säker på att Ebba Buschs ombud kommer att nagelfara utredningen ombud som om jag förstått det rätt utfördes den 23/12.2020 dvs. en dag tog det inalles.
2021-01-25, 15:41
Medlem
trngws avatar
Lite kvickt OCR'ad, det mest väsentliga av det som framgår, men det känns ganska tillräckligt för att veta vart detta kommer barka hän

---
Under alla test arbetar han med hög koncentration och med god
uthållighet. Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvalitetér: person, plats, tid och situation.
Han talar rätt vidlyftigt men har inga associations- eller tankestörningar: normal vakenhet
och stämningsläge, Han är följsam med god formell och informell social kontakt.

Det finns inga testmässiga observationer på uppmärksamhets- eller impulsproblematik och
Esbjörn arbetar vanligtvis ihärdigt koncentrerad och fokuserad (Jfr Blockmönster, Symbolér,
Kodnihg och RCFT)
Intervjuer och de båda informantbaserade frågeformulären GBS-skalan och CIMP-QUEST
indikerar en förhöjd nivå av kognltlva funktionsnedsättningar

Föreliggande neuropsykologiska utredning har en begränsning i att det saknas en aktuell
medicinsk och psykiatrisk undersökning med provtagningar och eventuell röntgen. Givet att
fynd i linje med en sådan kompletterade undersökning inte ger en avvikande förklaring; är
den sammanfattande bedömningen att Esbjörn har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning.

Diagnos 331.83 Lindrig kognitiv funktionsnedsättning
---

Intressant att se att "diagnosen" förhöjd ... nedsatt" trots allt kommer från Barry. Han verkar ganska ensam om att ställa en sådan diagnos. Noll träffar på google m.fl. sökmotorer.

Men i alla fall, i stort tycks undersökningen visa att Esbjörn är mycket väl medveten om det mesta han
företar sig.

"Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvalitetér: person, plats, tid och situation."

"har inga associations- eller tankestörningar"

"inga testmässiga observationer på uppmärksamhetsproblematik"
Senast redigerad av trngw 2021-01-25 kl. 15:48.
2021-01-25, 15:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det har jag inte skrivit. Läs hela meningen, tack!

Du har rätt! jag tolkade det fel.
2021-01-25, 15:57
Medlem
trngws avatar
Detta är intressant

"Minnesstörningar (Lindriga kognitiva symtom)

SYMTOM OCH KLINISKA FYND

Eftersom genesen är så varierande (begynnande neurodegenerativ sjukdom, vaskulär skada, traumatisk skada, depression och utmattningssyndrom, alkoholöverkonsumtion e t c) finns det ingen homogen bild av symtomutvecklingen, men följande symtom är vanliga:

Svårigheter att minnas det man tidigare kommit ihåg
Nedsatt koncentrationsförmåga
Nedsatt uppmärksamhet
" (länk nedan)

Tre symptom listas.

Minne
Koncentration
Uppmärksamet

Av Barrys rapport uppvisar Esbjörn såväl en god koncentration som inga uppmärksamhetsproblem.
Att han har ett bra minne det vet vi redan, det framgår inte minst av polisrapporten, men också det faktum att han mycket väl kom ihåg att ångra sig

Så, ja, det verkar vara en extremt lindrig variant, som Esbjörn "lider" av

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/geriatrik/minnesstorningar-lindriga-kognitiva-symtom/

GRATTIS EBBA!
2021-01-25, 16:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det var intressant att läsa, tack för att du hämtat ut den.

Jag undrar eftersom att bilagen endast innefattar 26 sidor, fattas det inte 13 sidor med tanke på att Binninge sagt flertalet gånger att det är ett utförligt läkarutlåtande på 39 sidor.

Sen så finner jag det också lite suspekt att Majkgård står som närmast anhörig och var delaktig i utredningen. Som jag postade tidigare så har ju hon ett egenintresse i att affären ej ska gå igenom så att hon eventuellt senare kan ärva gården.

Ja, det verkar som att Binninge ljugit ännu en gång, såvida inte domstolen helt självsvådligt bara plockat bort 13 sidor ur rapporten. Men det bör de inte ha gjort, utan istället vara överstrukit. Dessutom stämmer ju all sidnumrering.

Att hon är "närmast anhörig" är lite märkligt ja, hon är inte anhörig alls. Matz torde vara en av de närmast anhöriga.

Att hon har ett egenintresse är trots allt vår uppfattning, och förmodligen hennes också, men ur ett medicinskt/rättslig perspektiv spelar det nog mindre roll. Oavsett vilken anhörig man väljer, så kan man utgå ifrån att de står på Esbjörns sida och följaktligen ger svar därefter. Det tar en skicklig utredare hänsyn till. Kruxet med Barry är att han trots allt är "köpt" av Esbjörn, och alltså inte helt oberoende. Men det sagt måste jag ändå säga att rapporten i de delar vi kan se den förefaller förtroendeingivande och tycks stämma överens med i alla fall det lilla jag sett av Esbjörn, eller i vart fall inte står i strid med något jag har sett.
2021-01-25, 16:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det som är mest intressant är ju att det är Margareta Majkgård som bedömt E*björns färdigheter angående hur han beter sig i vardagen, jag misstänker att där är poängen väldigt höga, dvs E*björn är att likna vid en grönsak men kontentan blev ju att E*björns störning var lindrig och jag är säker på att Ebba Buschs ombud kommer att nagelfara utredningen ombud som om jag förstått det rätt utfördes den 23/12.2020 dvs. en dag tog det inalles.

Fast det verkar som den gjordes under totalt 5h, alltså drygt bara en halv dag, men uppdelat på två tillfällen två olika dagar.

Ja, detta lär ju Ebbas ombud på ett skickligt och korrekt sätt avfärda. Det ska bli intressant att se hur hon gör det, om det blir med hänvisning till andra prejudicerande mål, någon form av praxis, eller läkarutlåtanden.

Det skall också bli intressant att se vad hon har att säga om avsaknaden av Esbjörns värdering.
Om han inte inkommit med den. Det finns en aktbilaga, 31 som vi inte har fått ut ännu. Jag har begärt den, men den kommer väl inte förrän imorgon. Då får vi veta vad det är för någonting. Det skulle kunna vara värderingen t.ex. Binninge har kanske fått bråttom att inkomma med den

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in