2021-01-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Då är frågan vad som räknas som närstående. Är en kompis bror att räkna till närstående? Umgås Ebba och Theo, eller är det bara en bekvämlighet att lägg ett uppdrag på honom, eftersom han är ett känt namn för Ebba?

Theo borde veta bättre än att ge sig in i denna typen av affär där det bevisligen är så att de umgås.

Han borde lämnat över uppdraget till en kollega och inte som i detta fallet gå Ebbas ärende.

Frågan är om han överhuvudtaget diskuterade situationen om ett skrivaruppdrag med Sjönära.

Sjönära vill väl inte att deras mäklare tar gratisuppdrag för syskonkompisar.

Definitionen av närstående kan man diskutera och den är inte solklar.
När jag tittar i min spåkula ser jag att Ebba-klanen kommer att köra med en snäv definition o helt "fria" Theo, vilket inte alls är förvånande. Bara som väntat.
2021-01-25, 11:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Theo borde veta bättre än att ge sig in i denna typen av affär där det bevisligen är så att de umgås.

Han borde lämnat över uppdraget till en kollega och inte som i detta fallet gå Ebbas ärende.

Frågan är om han överhuvudtaget diskuterade situationen om ett skrivaruppdrag med Sjönära.

När jag tittar i min spåkula ser jag att Ebba-klanen kommer att köra med en snäv definition o helt "fria" Theo, vilket inte alls är förvånande. Bara som väntat.

Du har skrivit att det ett gratisuppdrag källa tack!
2021-01-25, 11:37
Medlem
Vad Binninge egentligen tror sig kunna bevisa med en värdering nu i efterhand är svårt att förstå. En sådan kan knappast bli mer gedigen än de som genomfördes (i samråd mellan Esb och EB) i augusti förra året, snarare tvärtom. Och dessutom har nova68 påpekat att banken redan 2011 måste ha värderat fastigheten i samband med att det togs ut ett pantbrev på 600.000.

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Att Binninge, skulle kunna hitta en seriös mäklare som ställer upp på att göra en grundlig värdering (likt den som genomfördes i somras) på uppdrag av någon annan än ägaren, dvs EB, ställer jag mig mycket frågande till. Om inte EB tillåter att en värderingsman skaffar sig tillträde och genomför undersökningar blir det nog svårt att skaffa fram ett bättre underlag än det som fanns redan i augusti. Och vem ska betala för en sådan? Esb ville ju tidigare inte betala för vare sig värderingar eller mäklare. Att EB skulle vilja betala en gång till verkar inte troligt.

Och apropå det s.k. "gåvobrevet" som både brorsonen och Expressen trodde skulle välta hela affären, så hade det varit betydligt smartare av brorsonen att stå kvar som ägare till fastigheten. Då hade Esb inte kunnat sälja utan att ha brorsonen med på tåget. Långnäsa på honom!
Senast redigerad av Tjelovek 2021-01-25 kl. 11:43.
2021-01-25, 11:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Jag tror inget företag vill att deras företrädare jobbar gratis. Men är det klarlagt att det var ett gratisjobb?

Är det gjort by the book, är kanske den enda, viktiga, frågan i det här fallet. Är det gjort enligt konstens alla regler, spelar det ingen roll för mig, om Ebba och Theo är bästa polarna och inga pengar bytte ägare. Då är utfallet av kontraktet likvärdig vilken annan mäklare som helst.
2021-01-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Och apropå det s.k. "gåvobrevet" som både brorsonen och Expressen trodde skulle välta hela affären, så hade det varit betydligt smartare av brorsonen att stå kvar som ägare till fastigheten. Då hade Esb inte kunnat sälja utan att ha brorsonen med på tåget. Långnäsa på honom!
Jo Esbjörn hade kunnat sälja utan den andre ägarens medgivande. Med samägda fastigheter gäller att man kan kräva tvångsförsäljning - då spelar det inge roll att de andra ägarna inte vill sälja. Fastigheten säljs då på offentlig auktion. Men det är inte alltid en optimal lösning och du väljer inte köpare.
2021-01-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo Esbjörn hade kunnat sälja utan den andre ägarens medgivande. Med samägda fastigheter gäller att man kan kräva tvångsförsäljning - då spelar det inge roll att de andra ägarna inte vill sälja. Fastigheten säljs då på offentlig auktion. Men det är inte alltid en optimal lösning och du väljer inte köpare.

Ja, så är det naturligtvis. Men det blir en helt annan och krångligare procedur.

Edit: Och i detta fall hade brorsonen kunnat skrämma slag på Esb innan det blev tal om någon försäljning, i stället för efter.
Senast redigerad av Tjelovek 2021-01-25 kl. 12:09.
2021-01-25, 14:51
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Det där var ju inget svar på min fråga, så jag frågar igen. Varför har hon inte fått ut sin lagfart?
Enligt tidigare vetare i tråden, så finns det inget hinder. Så varför har hon inte fått den?

Anledningen till att hon inte fått lagfart är att hon fick den åldrige mannen till att skriva på utan att hans namnteckning bevittnades. Det är graverande för henne eftersom hon varit den drivande i den här affären, en kändis som oinbjuden uppsökt en ensamstående åldring vars fastighet inte låg ute för försäljning för att tjata sig till att få köpa. Hon har dessutom påtalat i media att hon insåg att den gamle var ”egen”, alltså inte fullt normal funktionsmässigt.

Vittnen är normalt sett viktiga att ha med vid upprättande av ett kontrakt som ett skydd mot att kontraktet inte undertecknas under någon form av tvång eller i ett läge där en av parterna i affären inte kan hållas ansvarig för sina handlingar. Speciellt viktigt är det ju i fall som det här, där det gäller ett kontrakt mellan en slipad, rikskänd yrkespolitiker och en minnessvag åldring!
2021-01-25, 15:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Anledningen till att hon inte fått lagfart är att hon fick den åldrige mannen till att skriva på utan att hans namnteckning bevittnades.

Det där är inte korrekt. Anledningen till att EB inte fått lagfart är för att Esbjörn inte velat medverka till att ta emot slutlikvid dvs resterande betalning samt ge ett bevittnat kvitto (köpebrev) till EB. Utan detta bevittnade köpebrev blev EBs ansökan om lagfart vilande.
2021-01-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Anledningen till att hon inte fått lagfart är att hon fick den åldrige mannen till att skriva på utan att hans namnteckning bevittnades. Det är graverande för henne eftersom hon varit den drivande i den här affären, en kändis som oinbjuden uppsökt en ensamstående åldring vars fastighet inte låg ute för försäljning för att tjata sig till att få köpa. Hon har dessutom påtalat i media att hon insåg att den gamle var ”egen”, alltså inte fullt normal funktionsmässigt.

Vittnen är normalt sett viktiga att ha med vid upprättande av ett kontrakt som ett skydd mot att kontraktet inte undertecknas under någon form av tvång eller i ett läge där en av parterna i affären inte kan hållas ansvarig för sina handlingar. Speciellt viktigt är det ju i fall som det här, där det gäller ett kontrakt mellan en slipad, rikskänd yrkespolitiker och en minnessvag åldring!
Jag tror att det var han som besökte henne. Men jag håller med, hon borde ha garderat sig bättre för att slippa bli utsatt för utpressning genom ett drev i media. Hon hade med sig en person och sen har kanske mäklaren som formulerade köpeavtalet talat med Esbjörn.

Det hela reder nog ut sig i tingsrätten. Det ska väl även finnas en del dokumenterade konversationer mellan olika personer efter kontraktsskrivningen. Det kanske kommer att bringa klarhet i ärendet. Om det har förekommit hot om negativ publicitet och liknande till exempel.
2021-01-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det där är inte korrekt. Anledningen till att EB inte fått lagfart är för att Esbjörn inte velat medverka till att ta emot slutlikvid dvs resterande betalning samt ge ett bevittnat kvitto (köpebrev) till EB. Utan detta bevittnade köpebrev blev EBs ansökan om lagfart vilande.
Man hade väl bokat tid för detta på banken? Då hade det funnits många vittnen oavsett om Esbjörn hade skrivit på eller inte.
2021-01-25, 15:12
Medlem
trngws avatar
Så kommer då Barrys utredning om Esbjörn här, i de delar tingsrätten låter oss se den.

Aktbilaga 32

https://docdro.id/1O55vJ2

Och här visar det sig nu då att ännu en gång har Esbjörn och Binninge ljugit. Inte heller utlåtandet från 2010 är något läkarutlåtande. Även det är från en psykolog. Lider Esbjörn månne av demoner?

Jag har tidigare uttryckt viss skepticism gentemot Barry. Men nu måste jag säga att han verkar ha gjort ett bra jobb! OCH han påpekar just det bristande i att det medicinska saknas. Han har helt klart vunnit några pluspoäng hos mig.

Men Esbjörn, stackars gubbe. Binninge kommer skratta hela vägen till banken.

Esbjörn är sååååååååååååååååå kokt!
Senast redigerad av trngw 2021-01-25 kl. 15:25.
2021-01-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du har skrivit att det ett gratisuppdrag källa tack!

Det har jag inte skrivit. Läs hela meningen, tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in