2021-01-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Vill höra vad ni anser om min taktik på börsen.

Min taktik är att investera allt jag har i aktiekapital (just nu 200.000kr) i en enda aktie, gärna en aktie som är listad på typ spotlight market med Bv mellan 30 - 100m (högrisk).

Det första jag gör innan jag investerar är att vänta tills på fredagen efter att marknaden stänger, då börjar jag leta efter bolag på Avanzas aktielista eftersom att jag då kan sitta en hel helg i lugn och ro och göra min analys utan att kursen rusar åt något håll.

De jag gör först är att leta efter en volatil aktie som rört sig väldigt mycket upp och ner senaste året, aktie priset ska helst ligga så nära ATL som möjligt.

Läser Pm,et som gjorde att kursen sjönk drastiskt senast och funderar över om det är en överreaktion eller ej.

När jag hittat ett sådant bolag och ser att dippen faktiskt var en överreaktion så går jag djupare in i bolaget:

× Kollar hemsidan och deras produkt
× Ledningen och deras track record
× Kollar om någon i ledningen finns med i lexbase
× 10största ägarna
× TA/FA analys
× går igenom tidigare PM på MFN.se
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel
× Läser allt jag kan hitta om bolaget på forum (placera, Facebook, youtube etc)

Och tillsist - om jag inte hittar något negativt alls om bolaget och alla dom här sakerna ser positiva ut så går jag All in i bolaget på ett bräde - jag började med aktier förra året i juli och har en avkastning hittills på +146%.

Läser gång på gång att man ska sprida riskerna och inte lägga allt i samma korg för då är man dum i huvve så jag tänkte bara höra - tycker ni jag är dum i huvve som använder den här taktiken på börsen? - jag är ju relativt ny som sagt.
Bra, då lär du dig den hårda vägen att du kan förlora väldigt mycket pengar på att lägga alla ägg i en korg.
Citera
2021-01-25, 11:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Investerare agerade ungefär likadant vad det gällde tulpaner, Kreuger, IT, sub prime också en gång i tiden

Kan Tesla visa att dom är mer än ett bilföretag vilket investerare räknar med, då kanske värderingen kan komma ikapp men idag finns inte efterfrågan som motsvarar Teslas börsvärde. Sen är det alltid läge att surfa på masspsykologin men vara beredd att rycka i handbromsen och flyga ut genom rutan innan det smäller.
Vad du säger är alltså "eftersom att investerare haft fel har de alltid fel". Om du ska ta dessa exempel så måste de ju vägas mot de gånger investerare haft rätt. Ingen har väl någonsin sagt att investerare alltid har rätt? Det är ju sannolikheten att ha rätt som är viktig.

Om du har rätt i fler fall än proffsen så är du vansinnigt rik. Eller så har du inte rätt i fler fall än proffsen och då är din kritik mot proffsens bedömningar ganska svår att förstå.
Citera
2021-01-25, 11:43
Medlem
Screems avatar
Jag är skeptisk till den här strategin, men det är för att jag ungefär gjorde så i början när jag började med aktier.

Höll på i drygt två år. Gick ifrån 4500kr till 30 000kr

Sen efter 2,5år, så gick jag -90%. Som tur hade jag tagit ut 10 000kr och köpt sprit för det
Citera
2021-01-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Korkat med den risken, spelar ingen roll hur bra ett bolag är och även om deras produkt kanske även är den bästa.

Men betyder fortfarande inte bolaget kommer att överleva.

Och samtidigt det som driver en aktie idag är mer spekulationer än fundamentala.

Samtidigt innan vi ens får in institutional kapital måste bolaget kommit till en viss storlek och utveckling. Inte många som lyckas dit.

Även om vi pratar riskkapital är det ingen hemlighet att 9 av 10 bolag misslyckas och vinsten görs av det sista bolaget som faktisk lyckas. Du får man tänka på riskkapital är inte även en passiv ägare som köper aktier och hoppas på bästa sedan.

Problemet är inte lyckas några gånger, felet är den gången du misslyckas och förlorat alla pengarna. Då är all tid du även lagt ner helt bortkastade.

Jag har inga problem ta risker men jag kör inte rysk roulette.

Även inga problem öka risker när marknaden blöder och alla bara vill sälja.

Men lägger regel mellan 1-2% endast per bolag så jag kan komma upp i hundratals innehav. Även om minskad ner i aktier rätt mycket. Just nu har jag kanske knappt 100 innehav.

Kan även i specifik fall utöka ett innehav till 5-10% om är väldigt bra grund.

Dock är inga av mina innehav något tråkigt skit som i bästa fall kan ge 10% om året. Allt är 100-1000% minsta avkastning då kortsiktig under 12 mån eller upp till 2 år. Sedan enstaka bolag kan ligga vänta även över 5 år om är så men då är det inom gruvor etc där kan finnas extrem framtida utveckling.

Har du någon källa på att 9 av 10 börsnoterade bolag misslyckas och går i konkurs?

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Syftar på Fingerprint Cards.
Fing-b heter fingerprint, nu är jag inte insatt men kan nästan lova att det fanns röda flaggor innan kraschen
Citera
2021-01-25, 12:10
Medlem
ratanax2s avatar
Citat:

Min taktik är att investera allt jag har i aktiekapital (just nu 200.000kr) i en enda aktie, gärna en aktie som är listad på typ spotlight market med Bv mellan 30 - 100m (högrisk).

Det första jag gör innan jag investerar är att vänta tills på fredagen efter att marknaden stänger, då börjar jag leta efter bolag på Avanzas aktielista eftersom att jag då kan sitta en hel helg i lugn och ro och göra min analys utan att kursen rusar åt något håll.

De jag gör först är att leta efter en volatil aktie som rört sig väldigt mycket upp och ner senaste året, aktie priset ska helst ligga så nära ATL som möjligt.

Läser Pm,et som gjorde att kursen sjönk drastiskt senast och funderar över om det är en överreaktion eller ej.

När jag hittat ett sådant bolag och ser att dippen faktiskt var en överreaktion så går jag djupare in i bolaget:

× 10största ägarna
× TA/FA analys
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel

Och tillsist - om jag inte hittar något negativt alls om bolaget och alla dom här sakerna ser positiva ut så går jag All in i bolaget på ett bräde - jag började med aktier förra året i juli och har en avkastning hittills på +146%.

Läser gång på gång att man ska sprida riskerna och inte lägga allt i samma korg för då är man dum i huvve så jag tänkte bara höra - tycker ni jag är dum i huvve som använder den här taktiken på börsen? - jag är ju relativt ny som sagt.

Frist vågat hälften vunnet. Kör
Citera
2021-01-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Första tanken när jag läste detta var att du höll på att göra något riktigt korkat.
Nu har jag tänkt om och gillar din strategi, läser man in sig ordentligt på bolagen och väljer en kanditat som man ser stor potential hos så har man gjort rätt. Som du skriver, hur ordentligt brukar de som sprider sina risker på flera bolag kolla vad de egentligen köper?

En bra jämförelse är att spela på hästar. Detfinns ett slitetuttryck som säger att man inte ska satsa allting på en häst, men är man insatt, kunnig och påläst på hästar så är det väl just det man ska göra?

Kör på och håll oss uppdaterade!

Exakt så 🙂 en annan sak jag inte förstår är att man vill gardera sig mot förlust genom att satsa på många bolag - men grejen då är att man samtidigt garderar sig mot vinst vilket gör det hela upplägget rätt märkligt och frågan man bör ställa sig är: vad gör jag ens på marknaden när jag inte vågar förlora? bättre att lägga mycket tid och energi på så få bolag som möjligt och verkligen göra en grundlig analys.
Senast redigerad av Cub77 2021-01-25 kl. 12:31.
Citera
2021-01-25, 12:18
Medlem
Det man lär sig med tiden är riskhantering. Du kan driva din strategi i flera år och göra 20 x 150% på raken. Sedan så går du all in på ett företag som gör konkurs.
Citera
2021-01-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Det man lär sig med tiden är riskhantering. Du kan driva din strategi i flera år och göra 20 x 150% på raken. Sedan så går du all in på ett företag som gör konkurs.

Jag är medveten om den faktorn dock är tanken att jag under resans gång kommer helt och hållet säkra aktiekapital från marknaden.

Ponera att jag lyckas göra en miljon på börsen, då plockar jag ut säg 700.000kr och återinvesterar resten.
Senast redigerad av Cub77 2021-01-25 kl. 12:25.
Citera
2021-01-25, 12:27
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Fing-b heter fingerprint, nu är jag inte insatt men kan nästan lova att det fanns röda flaggor innan kraschen

Nej fing-b är tickern för B aktien. FPC förkortning för Fingerprint Cards.
Nog OT om det.
Absolut fanns varningsflagor men poängen är att där ljög ledningen om ordrar o annat, storbanker hade riktkurser på flera 100% högre än innan de vände.
Där finns en risk med att köra ETT bolag. Finns garanterat i andra men just detta exempel är rätt känt.

Tycker om strategin att läsa in sig stenhårt o göra hemläxa på 4-5 bolag sen all in i dom. Dock ska bolagen vara lönsamma och det finns multipleexpansion.
Citera
2021-01-25, 12:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Exakt så 🙂 en annan sak jag inte förstår är att man vill gardera sig mot förlust genom att satsa på många bolag - men grejen då är att man samtidigt garderar sig mot vinst vilket gör det hela upplägget rätt märkligt och frågan man bör ställa sig är: vad gör jag ens på marknaden när jag inte vågar förlora? bättre att lägga mycket tid och energi på så få bolag som möjligt och verkligen göra en grundlig analys.

Jag kör raka motsatsen mot din strategi med min nystartade öresfond som du säkert sett i den intilligande tråden, ska bli intressant att jämföra den med aktien du väljer.
Citera
2021-01-25, 12:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

× 10största ägarna
× TA/FA analys
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel

Du har plus 146% nu och det är bra men skulle du göra ett fel i dina beräkningar så kan det hända att du får börja om från noll helt och hållet. Hade du spridit riskerna så hade du kanske haft mindre vinst men går en aktie åt helvete så har du värdet i de andra kvar.
För och nackdelar hela tiden.
Citera
2021-01-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag kör raka motsatsen mot din strategi med min nystartade öresfond som du säkert sett i den intilligande tråden, ska bli intressant att jämföra den med aktien du väljer.

Skriver till dig på pm snart vilken aktie jag ligger inne i just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in