2021-01-25, 08:54
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
VW:s nya modeller är redan omoderna. De har problem. Tesla ligger 10 år före och försprånget kommer öka.

Försprång bygger på teknik och marknadens acceptans
VW är större inom forskning, avståndet kommer krympa. Tesla är en liten tillverkare.
På sikt skulle jag satsa på VW.

Profeter, halleluja och börsorakel tror jag mindre på.
Citera
2021-01-25, 09:18
Medlem
Korkat med den risken, spelar ingen roll hur bra ett bolag är och även om deras produkt kanske även är den bästa.

Men betyder fortfarande inte bolaget kommer att överleva.

Och samtidigt det som driver en aktie idag är mer spekulationer än fundamentala.

Samtidigt innan vi ens får in institutional kapital måste bolaget kommit till en viss storlek och utveckling. Inte många som lyckas dit.

Även om vi pratar riskkapital är det ingen hemlighet att 9 av 10 bolag misslyckas och vinsten görs av det sista bolaget som faktisk lyckas. Du får man tänka på riskkapital är inte även en passiv ägare som köper aktier och hoppas på bästa sedan.

Problemet är inte lyckas några gånger, felet är den gången du misslyckas och förlorat alla pengarna. Då är all tid du även lagt ner helt bortkastade.

Jag har inga problem ta risker men jag kör inte rysk roulette.

Även inga problem öka risker när marknaden blöder och alla bara vill sälja.

Men lägger regel mellan 1-2% endast per bolag så jag kan komma upp i hundratals innehav. Även om minskad ner i aktier rätt mycket. Just nu har jag kanske knappt 100 innehav.

Kan även i specifik fall utöka ett innehav till 5-10% om är väldigt bra grund.

Dock är inga av mina innehav något tråkigt skit som i bästa fall kan ge 10% om året. Allt är 100-1000% minsta avkastning då kortsiktig under 12 mån eller upp till 2 år. Sedan enstaka bolag kan ligga vänta även över 5 år om är så men då är det inom gruvor etc där kan finnas extrem framtida utveckling.
Citera
2021-01-25, 09:28
Medlem
Det jag råder alla som får för sig att tjäna grova pengar på börsen är att köra ett år med fiktiva pengar säg 1MSEK och se hur det går. Då får man ett kvitto om den strategi man tänker använda genererar någon asvkastning.
Citera
2021-01-25, 09:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runforhome
Det jag råder alla som får för sig att tjäna grova pengar på börsen är att köra ett år med fiktiva pengar säg 1MSEK och se hur det går. Då får man ett kvitto om den strategi man tänker använda genererar någon asvkastning.
Samtidigt är inte det en patentlösning. De flesta satsar knappast på samma sätt med riktiga pengar som med fiktiva.

Möjligen om man kör med en exakt strategi hela tiden.
Citera
2021-01-25, 09:34
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Ni som har aktier i 20 - 30st olika bolag - med handen på hjärtat, hur mycket tid lägger ni på research innan ni investerar i ett bolag?

Hur mycket lägger du som ska gå igenom hela börsen på en helg?
Citera
2021-01-25, 09:40
Medlem
Varför ska man slösa sin tid? Det är inte riktiga pengar och det genererar inte i närheten den typen av känslor som riktiga pengar ger. Det betyder att riskerna för misstag minskar när äkta känslor uteblir så det blir andra klassens träning.

Det bästa är att handla med riktiga pengar och följa en strikt mental process med stopploss och kontinuerliga vinsthemtagningar.

Citat:
Ursprungligen postat av runforhome
Citera
2021-01-25, 10:07
Medlem
BekraftadNegers avatar
TS, bra hemläxa du gör. Det är mer än dom flesta gör men viktigt om man ska gå all in. Vad är din tidshorisont? Sätter du stop loss?

Jag ligger oftast inne i 10-30 bolag. Om du mer än dubblat ditt kapital på så kort tid skulle jag säkra med att vid varje dubbling utöka portföljen med ett bolag att dela kapitalet på. Av två anledningar. 1: Det blir svårare att göra bra affärer när kapitalet är stort, kräver aktie med stor handel. 2: Du minskar risken rejält.

Varför inte sätta tex 10% av vinsten i fonder? Då får du enkelt en bredare portfölj.

Har gått på minor där enstaka bolag över en natt tappat stor del av börsvärdet. Tar lång tid att jobba tillbaka och flera år om ens någonsin för kursen att återhämta sig.

Låter tråkigt men i takt med att kapitalet växer ska du absolut säkra vinster på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Satsa på Tesla - större möjligheter att din riskfyllda plan ska lyckas.

Är Teslas värdering rimlig med P/E 1100?
Citera
2021-01-25, 10:17
Medlem
Gme eller bb
Citera
2021-01-25, 10:22
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomymoususer
Gme eller bb

GME? GameStop som gått 200% på 1 månad? Risk för rekyl?

BB? Brandbee? Låg värdering, svag utveckling trots nyheter om förvärv. Ser intressant ut.
Citera
2021-01-25, 10:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Vill höra vad ni anser om min taktik på börsen.

Min taktik är att investera allt jag har i aktiekapital (just nu 200.000kr) i en enda aktie, gärna en aktie som är listad på typ spotlight market med Bv mellan 30 - 100m (högrisk).

Det första jag gör innan jag investerar är att vänta tills på fredagen efter att marknaden stänger, då börjar jag leta efter bolag på Avanzas aktielista eftersom att jag då kan sitta en hel helg i lugn och ro och göra min analys utan att kursen rusar åt något håll.

De jag gör först är att leta efter en volatil aktie som rört sig väldigt mycket upp och ner senaste året, aktie priset ska helst ligga så nära ATL som möjligt.

Läser Pm,et som gjorde att kursen sjönk drastiskt senast och funderar över om det är en överreaktion eller ej.

När jag hittat ett sådant bolag och ser att dippen faktiskt var en överreaktion så går jag djupare in i bolaget:

× Kollar hemsidan och deras produkt
× Ledningen och deras track record
× Kollar om någon i ledningen finns med i lexbase
× 10största ägarna
× TA/FA analys
× går igenom tidigare PM på MFN.se
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel
× Läser allt jag kan hitta om bolaget på forum (placera, Facebook, youtube etc)

Och tillsist - om jag inte hittar något negativt alls om bolaget och alla dom här sakerna ser positiva ut så går jag All in i bolaget på ett bräde - jag började med aktier förra året i juli och har en avkastning hittills på +146%.

Läser gång på gång att man ska sprida riskerna och inte lägga allt i samma korg för då är man dum i huvve så jag tänkte bara höra - tycker ni jag är dum i huvve som använder den här taktiken på börsen? - jag är ju relativt ny som sagt.

Ja, du är "dum i huvve". Även om man skulle acceptera din extremt riskfyllda och konstiga 'strategi' har den ett stort problem. Eftersom du inte har någon diversifiering kommer du, ofelaktigt, någon gång råka ut för något du inte förutsett. Detta kan vara en missbedömning, något du missat eller något som ingen förutspådde. Detta händer alla investerare, även de bästa i värden som lägger tusentals timmar på att analysera det aktuella bolaget. Räddningen här är diversifiering. Du har ingen diversifiering och kommer därför så småningom ha noll eller nära noll, kronor kvar.
Citera
2021-01-25, 10:52
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Är Teslas värdering rimlig med P/E 1100?

Vad får dig att tro att rimlighet har något med börsen att göra?
Citera
2021-01-25, 10:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har Tesla 5-6 olika modeller? VW kommer ha ett 40 - tal inom kort..

Sug på den karamellen.. Vem tror du vinner?
Tesla. VW kommer inte ha Teslas teknik på 10 år minst. Har du kört Tesla och VW? Det är ungefär samma skillnad som att använda en tio år gammal telefon mot ett flaggskepp idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in