2021-01-25, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
God mäklarsed handlar väl också om att inte göra affärer på sidan av, tillsammans med sina kompisar, där man övertalar en åldring att skriva över fastigheter utan att koppla in oberoende personer och sen backa ut ur rummet när det uppdagas vad man har gjort?

Har man handlat rätt så står man rakryggat dör det i min värld. Och har man gjort fel står man för det och rättar till, man ljuger inte om det.

Text från Mäklarförbundet som tangerar denna suspekta affär:

"Syftet med förbudet mot att förmedla till eller från en närstående är att din ställning som en opartisk mellanman inte ska rubbas. En mäklare bör därför inte heller ta sig an andra uppdrag, som exempelvis ett skrivuppdrag, som någon närstående har intresse i."
2021-01-25, 08:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
i denna tråd har jag lagt fram dom gånger ebba ljugit svart på vitt i denna affär.
tio gånger minst. men livets ordarna fortsätter anklaga esbjörn och hans släkt för allt möjligt utan att lägga fram det minsta av substans.

ebba ljög i början om att hon inte hotat med att dra in advokater tills det kom fram bevis.
då trodde hon fortfarande att han skulle backa när hon hotade med dyra advokater och stora skadestånd.

i samma veva ljög hon i flera gånger om att hon inte skulle tvinga honom att sälja om han inte ville.

strax efteråt kopplade hon in fler advokater.
inte direkt rakryggat.

helst hade hon väl velat att hon dragit med sig lite covid från sina stureplansfester så att han försvann direkt efter att han skrivit på. just nu är denna åldring en av tre som var med när kontraktet jobbades fram och skrevs på, och dom andra två är ebba och hennes kompis.

jag ber till gud att han orkar ta sig igenom denna process.

Tyvärr har du fel...

Hur var det nu igen:

Esb och hans vänner har försökt med nästan allt men inget har fått någon verkan i denna affären

1. Ogiltigförklara avtalet!
Fungerade ej då det är rätt juridiskt

2. Häva det genom återbetalning .
lyckades ej heller och har ej någon betydelse egentligen

3. Anmäla henne för olovlig avverkning.
kommer ej att fungera heller och är troligen nedlagt redan.

4. Gammalt dokument från MZ som skulle häva köpet.
Värdelöst och helt ovidkommande

5. Hävda ocker då fastigheten skulle vara värd flera miljoner mer. s
Skrattretande och falskt då det finns värderingar som säger annorlunda.

6. Senilförklara Esb
Polisrapporten två dagar före avtalsskrivandet säger att han var helt klar.

7. försöka få det till att EB har hållt sig undan och omöjliggjort möte mellan parterna.
Detta är falskt, då det är tvärtom

8. Hängt ut henne i pressen och svartmålat henne fler gånger.
Detta är ett fult sätt att få henne att backa men troligen vänder hon bara taggarna utåt

9. tagit fram ett läkarutlåtande på 39 sidor som skulle göra att Esb. ej kunna förstå vad han gör
Detta var inte ett läkarutlåtande.

Utöver detta försökt att smutskasta och kalla henne för öknamn mm. mm.

Många här inne är duktiga på att kritisera men har noll i input i mening av affären.

Nu kan vi lägga på ytterligare en sak

Citat:
helst hade hon väl velat att hon dragit med sig lite covid från sina stureplansfester så att han försvann direkt efter att han skrivit på. just nu är denna åldring en av tre som var med när kontraktet jobbades fram och skrevs på, och dom andra två är ebba och hennes kompis.
Senast redigerad av braattha 2021-01-25 kl. 08:55.
2021-01-25, 08:55
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Notar är nagelfaren och granskad av vissa i tråden, du kan vara helt lugn. Den som idag besöker Esbjörns hus och gör värderingen kommer att få ta del av samma granskning. Det ska bli intressant att se hur nära Billinges profetia på 5.7 miljoner värderingen hamnar, då vet vi om det är ett beställningsjobb eller en legitim värdering. Den som gör värderingen kommer dessutom som amen i kyrkan att få vara med och se hur en tingsrättsförhandling går till.

All kriminalitet mot äldre är faktiskt olaglig, det är därför det kallas kriminalitet. Att äldre säljer sina hus är inte kriminellt, men att man inte fullföljer försäljningen och bryter ingångna avtal är både omoraliskt och olagligt.

Det här med värdering av fastigheter är ju väldigt svårt, och säger ganska lite egentligen. I dom allra flesta fall är värderingen lägre än marknadsläget. Det säkraste sättet att få fram det rätta värdet på en fastighet, är ju att lägga ut den till allmän försäljning. Då visar det sig vad någon, eller några, är villiga att betala. Och det blir då värdet.

Finns den mäklare som tar sig an ett dylikt beställningsjobb? Det är ju inte direkt en värdering som ingen kommer att bry sig om.

Det jag skrev, och till och med strök under, var att jag tyckte att det borde olagligt.
2021-01-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Tyvärr har du fel...

Hur var det nu igen:

Esb och hans vänner har försökt med nästan allt men inget har fått någon verkan i denna affären

1. Ogiltigförklara avtalet!
Fungerade ej då det är rätt juridiskt

2. Häva det genom återbetalning .
lyckades ej heller och har ej någon betydelse egentligen

3. Anmäla henne för olovlig avverkning.
kommer ej att fungera heller och är troligen nedlagt redan.

4. Gammalt dokument från MZ som skulle häva köpet.
Värdelöst och helt ovidkommande

5. Hävda ocker då fastigheten skulle vara värd flera miljoner mer. s
Skrattretande och falskt då det finns värderingar som säger annorlunda.

6. Senilförklara Esb
Polisrapporten två dagar före avtalsskrivandet säger att han var helt klar.

7. försöka få det till att EB har hållt sig undan och omöjliggjort möte mellan parterna.
Detta är falskt, då det är tvärtom

8. Hängt ut henne i pressen och svartmålat henne fler gånger.
Detta är ett fult sätt att få henne att backa men troligen vänder hon bara taggarna utåt

9. tagit fram ett läkarutlåtande på 39 sidor som skulle göra att Esb. ej kunna förstå vad han gör
Detta var inte ett läkarutlåtande.

Utöver detta försökt att smutskasta och kalla henne för öknamn mm. mm.

Många här inne är duktiga på att kritisera men har noll i input i mening av affären.

jag är så less på att älta samma argument med dig framochtillbaka, inget jag skriver blir bemött.
inget av underlagen jag ber om får jag.

du har snart tusen inlägg här på FB, alla har du skrivit i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

"Syftet med förbudet mot att förmedla till eller från en närstående är att din ställning som en opartisk mellanman inte ska rubbas. En mäklare bör därför inte heller ta sig an andra uppdrag, som exempelvis ett skrivuppdrag, som någon närstående har intresse i."

intressant.
något om god mäklarsed man kunde önska att ebbas hejarklack här inne kunde ta in och begrunda.
2021-01-25, 09:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Hur kan han vara en närstående?
Bara för att hon känner hans syster eller
2021-01-25, 09:02
Medlem
braatthas avatar
Citat:
jag är så less på att älta samma argument med dig framochtillbaka, inget jag skriver blir bemött.
inget av underlagen jag ber om får jag.

du har snart tusen inlägg här på FB, alla har du skrivit i denna tråd.

intressant.
något om god mäklarsed man kunde önska att ebbas hejarklack här inne kunde ta in och begrunda.

Då är vi två, jag svarar gärna men kom med fråga då i stället för falska påstående

Falskt påstående till ex:alla har du skrivit i denna tråd.
Senast redigerad av braattha 2021-01-25 kl. 09:23.
2021-01-25, 09:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
God mäklarsed handlar väl också om att inte göra affärer på sidan av, tillsammans med sina kompisar, där man övertalar en åldring att skriva över fastigheter utan att koppla in oberoende personer och sen backa ut ur rummet när det uppdagas vad man har gjort?

Har man handlat rätt så står man rakryggat dör det i min värld. Och har man gjort fel står man för det och rättar till, man ljuger inte om det.

Är Ebba och Theo vänner? Men oavsett, vänner kan ha affärer ihop. Vem har inte anlitat en hantverkarbekant när man behöver hjälp med något man inte kan eller vill göra?

Frågan är snarare om skrivjobbet gått rätt till. Har du några belägg för att Theo gått utanför ramarna för ett skrivjobb? Dvs lagt sig i och förhandlat/övertalat?

Står Theo inte för vad han har gjort? Har han ljugit?
2021-01-25, 09:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Då är frågan vad som räknas som närstående. Är en kompis bror att räkna till närstående? Umgås Ebba och Theo, eller är det bara en bekvämlighet att lägg ett uppdrag på honom, eftersom han är ett känt namn för Ebba?
2021-01-25, 09:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Då är frågan vad som räknas som närstående. Är en kompis bror att räkna till närstående? Umgås Ebba och Theo, eller är det bara en bekvämlighet att lägg ett uppdrag på honom, eftersom han är ett känt namn för Ebba?

Precis så är det klart man ska kunna anlita någon man känner, + är ju att man då slipper ta in referenser.
Däremot är jag tveksam till att Binninge om nu det är så att M-gård sitter på ett testamente och att hon styr honom, till ex.
2021-01-25, 09:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Det ska bli intressant att se vem han tar för detta uppdrag tänk om dom vet om varandra eller till och med har pratat med varandra ..hurva...
2021-01-25, 10:19
Medlem
Citat:
i denna tråd har jag lagt fram dom gånger ebba ljugit svart på vitt i denna affär.
tio gånger minst. men livets ordarna fortsätter anklaga esbjörn och hans släkt för allt möjligt utan att lägga fram det minsta av substans.

ebba ljög i början om att hon inte hotat med att dra in advokater tills det kom fram bevis.
då trodde hon fortfarande att han skulle backa när hon hotade med dyra advokater och stora skadestånd.

i samma veva ljög hon i flera gånger om att hon inte skulle tvinga honom att sälja om han inte ville.

strax efteråt kopplade hon in fler advokater.
inte direkt rakryggat.

jag ber till gud att han orkar ta sig igenom denna process.
Det du kallar lögner är något du själv har hittat på. Du räknar hennes advokater, det hon har är ett juridiskt biträde på exakt samma sätt som Esbjörn. Ingen har för övrigt någon advokat. Hon har sagt att hon kommer att backa om det visar sig att Esbjörn har sådana kognitiva svårigheter att han inte visste vad han gjorde, det är det som nu ska prövas rättsligt eftersom det finns flera vittnesmål på att han är kristallklar eller möjligen endast klar.

Vad gäller Esbjörns så vet vi att han har skrivit på ett köpeavtal och gjort upp om en tid för att träffas på banken för att fullfölja affären men att han nu påstår att han har ångrat sig och dessutom glömt allt. Sen har vi Billinges påstående att han inte ens vet vad äganderätt betyder eller att han förstår att han äger en fastighet.

Då är det rimligt att tingsrätten får göra bedömningen av vem som eventuellt ljuger, men det vill du göra istället. Har du den kompetensen?

Din mening om ”dragit med sig lite covid från sina stureplansfester” säger väldigt mycket om dig som människa, och det är långt ifrån smickrande för din del. Du framstår inte som en särskilt moralisk person.
2021-01-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Det här med värdering av fastigheter är ju väldigt svårt, och säger ganska lite egentligen. I dom allra flesta fall är värderingen lägre än marknadsläget. Det säkraste sättet att få fram det rätta värdet på en fastighet, är ju att lägga ut den till allmän försäljning. Då visar det sig vad någon, eller några, är villiga att betala. Och det blir då värdet.

Finns den mäklare som tar sig an ett dylikt beställningsjobb? Det är ju inte direkt en värdering som ingen kommer att bry sig om.

Det jag skrev, och till och med strök under, var att jag tyckte att det borde olagligt.

Esbjörn hade tydligen fått flera propåer om att sälja sin fastighet, ingen av dessa i nivå med det man skrev avtal om. Men om han hade önskat så hade han naturligtvis kunnat lägga ut huset till försäljning och avvaktat eventuell budgivning. Det är väl rimligt att han får förklara varför han inte tyckte att det var ett alternativ. Det kan aldrig vara köparens ansvar.

Vad är ”det” som borde vara olagligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in