2021-01-25, 01:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Snälla braattha, när du inte förstår, prova och läs en gång till. Förstod du inte att jag svarade på samma vis, som den som jag svarade hade skrivit? Fast tvärsom, så att säga.
Förstod du inte att jag visade på obalansen i inlägget jag svarade? Varför ska Esbjörns värderingsman nagelfaras på FB, men inte Ebbas?
Frågan var ej heller riktad till dig, även om du för min del gärna får svara ändå. För även om du och jag inte delar uppfattning i spörsmålet, så verkar du ändå vara en vettig person.

Skillnaden mellan oss två, och dom andra "lägren" här inne, är att vi ser på det från olika håll.
Ena sidan ser det från lagens håll, där allt inom lagen råmärken är tillåtet. Den andra sidan, där jag ingår, ser det mer från den moraliska sidan.
Jag tycker att det Ebba gjort är omoraliskt. Har då Ebba gjort något olagligt? Vet ej, men jag är tveksam. Ur en moralisk synvinkel tycker jag dock, att det borde vara olagligt. Precis som all annan kriminalitet som riktar in sig på dom äldre. Vi ska ju värna om dom äldre. Inte utnyttja dom med bibeln i ena handen, och lagboken i den andra.

Vem är Esbjörns värderingsman som du pratar om?

Har du läst avtalet ännu?
2021-01-25, 01:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har ju aldrig tvivlat på avtalet då det är rätt och riktigt inget gratispapper från nätet utan r&r.
Precis, och på blocket skrivet med grön penna står svaret och det är inte Esb:s handstil. där står även tele nr till ........
Blockets papper användes även till brevet!

Vilket block är detta, och på vilka bilder ser man att det är en grön penna?
2021-01-25, 03:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
För Dietz har det nog blivit lite konstigt iallfall. Han som bara hjälpte till att formulera ett avtal. Not!

Jag håller mig nog utanför........
Ja, jag har eventuellt hjälpt till, ja
Jag kommer inte att kommentera.......
Jag vill inte yttra mig.........
Jag har nog aldrig sett någon på Flashback som griper efter halmstrån som du gör. Fortfarande är det ett skrivuppdrag. Känner du till skillnaden mellan ett mäklaruppdrag och skrivuppdrag? Ingen har bestridit att han skulle varit med. Om du menar att han eller Sjönära gjort något som ligger utanför skrivuppdraget så kom med bevis i så fall. Exakt vad skulle han ha gjort som inte hör skrivuppdraget till? Jösses!
2021-01-25, 03:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är Matz som har en rättslig grund för en talan om bättre rätt eftersom detta är en fastighet sm berör honom sedan länge, han har ett giltigt avtal som inte är inskrivet, men gäller mellan honom och Esbjörn. Han har en rätt att få sitt avtal och eventuellt dolt ägande utrett av en domstol i en talan om bättre rätt, så som lagen är skriven och tillämpats om bättre rätt till fast egendom.

I ägarhierarkin kommer Ebba långt ner, efter Matz och det är det advokaten missat när hon är påstridig för Ebbas räkning istället för att råda och avråda Ebba. Rätt ordning i processen är att utreda om Esbjörn kan sälja fastigheten utan att beakta Matz rätt, i en talan om bättre rätt.
Matz är alltså inte med i denna process och han har heller inte väckt någon talan. Det är alltså Esbjörn som äger fastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ebba riskerar att under lång tid avslöjas för vem och vad hon är. Dessa tvister tar längre än vad folk tror, och Binninge är inte den sorts person som kommer skrämmas av olika hänsyn. Jag undrar om mäklaren på Sjönära tycker det var värt att odla vänskap med Ebba och ge avkall på god mäklarsed nu när saken är offentlig.
Eftersom du inte verkar ha någon kunskap om vad god mäklarsed innebär så är det lämpligt att du funderar över den frågan. Vad skulle vara avsteg från god mäklarsed? Håll dig gärna till fakta och inte egenpåhittade konspirationsteorier.
2021-01-25, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Matz är alltså inte med i denna process och han har heller inte väckt någon talan. Det är alltså Esbjörn som äger fastigheten.

Eftersom du inte verkar ha någon kunskap om vad god mäklarsed innebär så är det lämpligt att du funderar över den frågan. Vad skulle vara avsteg från god mäklarsed? Håll dig gärna till fakta och inte egenpåhittade konspirationsteorier.

Ebbas mäklarkompis drog ju sig ur affären så fort den kom upp i ljuset och vill inte ha mes saken att göra. Inte direkt vibbar av någon som vill stå för sin goda mäklarsed direkt.
2021-01-25, 06:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Att ge sig på åldringar, och tvinga till sig deras bostäder, är ju inte särskilt snygg gjort.

Vid vilken ålder ska man inte längre få sälja en fastighet man äger? Att mental förmåga ska beaktas, är självklart, men åldern säger ingenting i sig.

Vari låg tvånget från Ebbas sida som fick Esbjörn att sälja?

Den aktuella fastigheten har inte varit en bostad på många år och den har oavsett det inte varit Esbjörns bostad.
2021-01-25, 06:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Spelar egentligen ingen roll om Ebba har rätt eller inte! Hon är en förlorare i alla fall! Hoppas att KD åker ut 2022!

Vid den yttersta dagen får hon sin dom av högre makter. Men här på jorden spelar det stor roll om man har rätt eller inte. Speciellt om man hamnar under luppen i en rättegång.
2021-01-25, 06:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ebbas mäklarkompis drog ju sig ur affären så fort den kom upp i ljuset och vill inte ha mes saken att göra. Inte direkt vibbar av någon som vill stå för sin goda mäklarsed direkt.

God mäklarsed handlar om att inte vika ut sina klienter i skvallerpressen. Varför skulle han göra det? Blir det rättsligt behov av att han berättar, så gör han nog det vid skranket.

Visst, jag önskar att alla inblandade höll mig minutiöst uppdaterad på vad de gjort, tänker och känner, men det här är ingen dokusåpa, även om det stundtals liknar det.
2021-01-25, 06:56
Medlem
Citat:
Snälla braattha, när du inte förstår, prova och läs en gång till. Förstod du inte att jag svarade på samma vis, som den som jag svarade hade skrivit? Fast tvärsom, så att säga.
Förstod du inte att jag visade på obalansen i inlägget jag svarade? Varför ska Esbjörns värderingsman nagelfaras på FB, men inte Ebbas?
Frågan var ej heller riktad till dig, även om du för min del gärna får svara ändå. För även om du och jag inte delar uppfattning i spörsmålet, så verkar du ändå vara en vettig person.

Skillnaden mellan oss två, och dom andra "lägren" här inne, är att vi ser på det från olika håll.
Ena sidan ser det från lagens håll, där allt inom lagen råmärken är tillåtet. Den andra sidan, där jag ingår, ser det mer från den moraliska sidan.
Jag tycker att det Ebba gjort är omoraliskt. Har då Ebba gjort något olagligt? Vet ej, men jag är tveksam. Ur en moralisk synvinkel tycker jag dock, att det borde vara olagligt. Precis som all annan kriminalitet som riktar in sig på dom äldre. Vi ska ju värna om dom äldre. Inte utnyttja dom med bibeln i ena handen, och lagboken i den andra.
Notar är nagelfaren och granskad av vissa i tråden, du kan vara helt lugn. Den som idag besöker Esbjörns hus och gör värderingen kommer att få ta del av samma granskning. Det ska bli intressant att se hur nära Billinges profetia på 5.7 miljoner värderingen hamnar, då vet vi om det är ett beställningsjobb eller en legitim värdering. Den som gör värderingen kommer dessutom som amen i kyrkan att få vara med och se hur en tingsrättsförhandling går till.

Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3OPPQ/ebba-busch-slar-tillbaka-om-underpriset-marknadsmassigt

En jävla GRATIS värdering har Ebba Usch stött sig på vid sättande av marknadspriset av en sjötomt på attraktivt läge. Hur mycket tid tror du mäklaren från NOTAR lagt på en GRATIS värdering?? Fy man skäms. Sedan plintar mäklaren från NOTAR ner det på papper efter bråket uppkom och TVÅ månader EFTER kontraktet skrivit.Så jävla oseriöst från både NOTAR och Ebba Usch!

"Värderingen är datumstämplad den 8 oktober 2020, nästan två månader efter att köpekontraktet skrevs. Men den ska ha gjorts i början av augusti och då lämnats till Ebba Busch muntligt och via sms. När köpet uppmärksammades i media ville KD-ledaren också ha värderingen nedtecknad på papper.

Den ansvarige mäklaren vill inte kommentera värderingen."

All kriminalitet mot äldre är faktiskt olaglig, det är därför det kallas kriminalitet. Att äldre säljer sina hus är inte kriminellt, men att man inte fullföljer försäljningen och bryter ingångna avtal är både omoraliskt och olagligt.
2021-01-25, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
God mäklarsed handlar om att inte vika ut sina klienter i skvallerpressen. Varför skulle han göra det? Blir det rättsligt behov av att han berättar, så gör han nog det vid skranket.

Visst, jag önskar att alla inblandade höll mig minutiöst uppdaterad på vad de gjort, tänker och känner, men det här är ingen dokusåpa, även om det stundtals liknar det.

God mäklarsed handlar väl också om att inte göra affärer på sidan av, tillsammans med sina kompisar, där man övertalar en åldring att skriva över fastigheter utan att koppla in oberoende personer och sen backa ut ur rummet när det uppdagas vad man har gjort?

Har man handlat rätt så står man rakryggat dör det i min värld. Och har man gjort fel står man för det och rättar till, man ljuger inte om det.
2021-01-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
God mäklarsed handlar väl också om att inte göra affärer på sidan av, tillsammans med sina kompisar, där man övertalar en åldring att skriva över fastigheter utan att koppla in oberoende personer och sen backa ut ur rummet när det uppdagas vad man har gjort?

Har man handlat rätt så står man rakryggat dör det i min värld. Och har man gjort fel står man för det och rättar till, man ljuger inte om det.
I min värld så anklagar man inte andra människor för lögn utan att ange vad som i så fall är lögn och vad som är sanning. Men din rygg kanske inte är lika rak som du önskar att den vore?
2021-01-25, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I min värld så anklagar man inte andra människor för lögn utan att ange vad som i så fall är lögn och vad som är sanning. Men din rygg kanske inte är lika rak som du önskar att den vore?

i denna tråd har jag lagt fram dom gånger ebba ljugit svart på vitt i denna affär.
tio gånger minst. men livets ordarna fortsätter anklaga esbjörn och hans släkt för allt möjligt utan att lägga fram det minsta av substans.

ebba ljög i början om att hon inte hotat med att dra in advokater tills det kom fram bevis.
då trodde hon fortfarande att han skulle backa när hon hotade med dyra advokater och stora skadestånd.

i samma veva ljög hon i flera gånger om att hon inte skulle tvinga honom att sälja om han inte ville.

strax efteråt kopplade hon in fler advokater.
inte direkt rakryggat.

helst hade hon väl velat att hon dragit med sig lite covid från sina stureplansfester så att han försvann direkt efter att han skrivit på. just nu är denna åldring en av tre som var med när kontraktet jobbades fram och skrevs på, och dom andra två är ebba och hennes kompis.

jag ber till gud att han orkar ta sig igenom denna process.
Senast redigerad av Spakur 2021-01-25 kl. 08:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in