2021-01-24, 06:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fast det står inte så i det jag citerade. Där påstås Jesus ha sagt att endast be till Fadern.
Det står inget där om att be till vare sig Jesus eller DHA.

Var har du fått det ifrån? Var i Bibeln står det att man ska be till Fadern, Sonen och den Helige Anden?
Eller ljuger du bara om det?
Johannes:
14:13 och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen.
14:14 Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.

Du tolkar texten om Fader vår bönen för formellt. Att det står "när du ber, så ..." ska nog inte tolkas som en implikation.

Calovius är provocerande i sin självgoda skoningslöshet, men det är bättre att be för honom eller önska honom ett uppvaknande än att duellera med honom.

Den som upphöjer sig blir förödmjukad och den som ödmjukar sig blir upphöjd.
Citera
2021-01-24, 08:18
Medlem
Citat:
Citat:
Fast det står inte så i det jag citerade. Där påstås Jesus ha sagt att endast be till Fadern.

Var har du fått det ifrån? Var i Bibeln står det att man ska be till Fadern, Sonen och den Helige Anden?
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Johannes:
14:13 och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen.

Ja, man ska endast be till fadern i Jesu namn.

Man ska inte be till Jesus i faderns namn eller be till heliga anden i faderns namn, eller något annat.
Citera
2021-01-24, 08:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Johannes:

Du tolkar texten om Fader vår bönen för formellt. Att det står "när du ber, så ..." ska nog inte tolkas som en implikation.

Calovius är provocerande i sin självgoda skoningslöshet, men det är bättre att be för honom eller önska honom ett uppvaknande än att duellera med honom.

Den som upphöjer sig blir förödmjukad och den som ödmjukar sig blir upphöjd.

Ja, men det som du citerade ger ju ytterligare åtskillnad mellan Fadern och Sonen och det är egentligen inte en uppmaning om att be till Jesus, utan säger att om någon gör det (i stället för att be till Fadern som Jesus sa att man skulle göra), i så fall skulle Jesus ordna det och göra så att det ändå är Fadern som lovprisas, inte Sonen.

Jesus går till Fadern med bönerna, säger han. Jesus visar vägen, men vägen leder inte till honom, utan till Fadern. Jesus uppgift är att öppna upp vägen, inte att vara slutmålet, målet hittas genom Jesus, Jesus är inte själv målet utan vägen att hitta dit.

Det anges alltså en tydlig åtskillnad mellan personerna (inte en treenighet) och det anges att be till Sonen skulle vara i undantagsfall, inte någon rekommenderad vardaglighet.

Be till Den Helige Anden ska man däremot inte göra, utan man ska enligt Bergspredikan be Fadern om att få en stärkt ande.

I det avsnitt som du citerar ges det som närmast kan anges som fog för tvåenighet:
Joh. 14:6-14
”Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.” Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.” Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull. Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.”

Det uttryck som vilseleder här är "vara i mig". Det betyder inte att uttryckligen vara inom personen, utan det handlar om att ha samma åsikt, samma syfte. Det handlar om att vara enig till syfte och åsikt, inte till person. Det är det som är fel med treenigheten – det avser inte tre som är samma person (tre som är en), utan tre som är eniga till syfte och åsikt (tre som agerar enhetligt, men inte som en – de agerar var för sig men mot samma mål).

Jämför med Joh. 15:4
Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig.

Skulle detta då alltså innebära att Jesus är i en multienighet med åhörarna också, förutom i treenigheten med Gud och Den Helige Anden? Det måste ju bli slutsatsen om man tolkade kapitel 14 som bevis på treenigheten. I så fall är kapitel 15 bevis på en multienighet med Jesus.

Eller handlar det inte snarare bara om att följa Jesu ord?
Och i så fall menar
Citera
2021-01-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Majoriteten i världen är inte Kristna, så för den största delen av världen är inte Bibeln eller Biblarna sanna.

Det bekräftar bibeln, eftersom väldigt få i världen skulle finna den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Det är alltså ingen popularitetstävling.
Citera
2021-01-24, 08:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, man ska endast be till fadern i Jesu namn.

Man ska inte be till Jesus i faderns namn eller be till heliga anden i faderns namn, eller något annat.

Eller att be till Fadern om vägledning från Jesus.
Citera
2021-01-24, 11:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, men det som du citerade ger ju ytterligare åtskillnad mellan Fadern och Sonen och det är egentligen inte en uppmaning om att be till Jesus, utan säger att om någon gör det (i stället för att be till Fadern som Jesus sa att man skulle göra), i så fall skulle Jesus ordna det och göra så att det ändå är Fadern som lovprisas, inte Sonen.

Jesus går till Fadern med bönerna, säger han. Jesus visar vägen, men vägen leder inte till honom, utan till Fadern. Jesus uppgift är att öppna upp vägen, inte att vara slutmålet, målet hittas genom Jesus, Jesus är inte själv målet utan vägen att hitta dit.

Det anges alltså en tydlig åtskillnad mellan personerna (inte en treenighet) och det anges att be till Sonen skulle vara i undantagsfall, inte någon rekommenderad vardaglighet.

Be till Den Helige Anden ska man däremot inte göra, utan man ska enligt Bergspredikan be Fadern om att få en stärkt ande.

I det avsnitt som du citerar ges det som närmast kan anges som fog för tvåenighet:
Joh. 14:6-14
”Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.” Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.” Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull. Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.”

Det uttryck som vilseleder här är "vara i mig". Det betyder inte att uttryckligen vara inom personen, utan det handlar om att ha samma åsikt, samma syfte. Det handlar om att vara enig till syfte och åsikt, inte till person. Det är det som är fel med treenigheten – det avser inte tre som är samma person (tre som är en), utan tre som är eniga till syfte och åsikt (tre som agerar enhetligt, men inte som en – de agerar var för sig men mot samma mål).

Jämför med Joh. 15:4
Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig.

Skulle detta då alltså innebära att Jesus är i en multienighet med åhörarna också, förutom i treenigheten med Gud och Den Helige Anden? Det måste ju bli slutsatsen om man tolkade kapitel 14 som bevis på treenigheten. I så fall är kapitel 15 bevis på en multienighet med Jesus.

Eller handlar det inte snarare bara om att följa Jesu ord?
Och i så fall menar
Treenigheten finns inte i evangelierna utan har "preciserats" av kyrkan och är ett onödigt tvisteämne. Evangelietexten är förstås originalet.

Din tolkning om att vara i fadern respektive i Jesus stämmer bra med liknelsen om vinstocken. Och liknelsen om andra plantor:

Matteus 15:13
»Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna. Frågen icke efter dem. De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen.»
Citera
2021-01-24, 16:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan.
Glömde du att göra det eller kunde du inte ge ett svar och försökte istället blanda bort korten genom att skriva en massa oväsentligt tjafs?

Citatet var:
"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Vem gav Jesus den makten om inte Gud?
Enligt treenighetsläran så skulle ju Jesus i så fall redan ha haft ”all makt i himlen och på jorden” och skulle då inte ha kunnat få denna makt från sig själv eftersom det då inte alls skett någon överlämning av någon makt från en part till en annan.

Vågar du försöka dig på ett svar?
Den klassiska trinitetsläran och kristologin har behandlat och besvarat det där spörsmålet långt innan du ens var påtänkt, och det utifrån Bibeln.
Att du inte tycks känna till det (för att förklara till det bättre, värre alternativet är att du medvetet undertrycker vad du vet) visar på vilket vrak du är i bibelteologiska spörsmål.
Citera
2021-01-24, 16:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Är Gud Fader, Son och Helig Ande, vilket Gud är, och ska man be till Gud, vilket Bibeln säger att man ska så ...
Att Jesus lär ut en exempelbön till Fadern utesluter på intet sätt detta.
Hade han sagt: Ni ska inte be till Sonen och inte heller till den Helige Ande, vilket han inte gör, då hade du kunnat påpeka det. Då hade Sonen och den Helige Ande heller inte varit Gud, för Gud får och ska man be till.
Citera
2021-01-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hade han sagt: Ni ska inte be till Sonen och inte heller till den Helige Ande, vilket han inte gör, då hade du kunnat påpeka det.

Jesus sade inte heller: "Ni ska inte be till Maria, min moder", betyder det att det är fritt fram att tillbe Maria?
Citera
2021-01-24, 17:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jesus sade inte heller: "Ni ska inte be till Maria, min moder", betyder det att det är fritt fram att tillbe Maria?
Om hon hade varit Gud, vilket hon inte är, ja. Det hade då inte bara varit fritt fram utan varit befallt, för det är befallt att be till Gud.
Vilken förutsättning jag redan angav.
Citera
2021-01-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Om hon hade varit Gud, vilket hon inte är, ja. Det hade då inte bara varit fritt fram utan varit befallt, för det är befallt att be till Gud.
Vilken förutsättning jag redan angav.

Detsamma om Jesus hade varit Gud, vilket han inte är.

Jesus är Guds son, inte Gud.
Citera
2021-01-24, 17:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Detsamma om Jesus hade varit Gud, vilket han inte är.
Jesus är Guds son, inte Gud.
Gudomens andra persons relation till gudomens första person är en Fader-Son-relation.
Fadern är Gud. Därför är Sonen Guds Son.
Samtidigt är han Gud.
D.v.s., Jesus Kristus är Guds Son och Jesus Kristus är Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in