2021-01-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad behövs de till?

Det handlar fortfarande om munskydd - som läcker virus från sidorna, uppifrån och kanske även nedifrån. Kvittar väl om det dödar viruset när det inte håller tätt.

Varför kan man inte använda godkända FFP3masker istället?
FFP3 är den bästa. Jag använder själv men svårt att få tag i.
Har varit mycket strul med leveranser.
Citera
2021-01-25, 00:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det faktum att gränsen "stängts" först mot Danmark och Storbritannien och nu mot Norge är tecken på en extrem nervositet hos staten.

Staten och dess representanter har en extrem motvilja mot stängda gränser och det måste vara något stort om de ändå tar steget. Det kan inte heller nog understrykas att samma stat tagit covid-19 mindre allvarligt än övriga världen.

Något har uppenbarligen ändrats. I bästa fall är det FHM och övriga som vaknat. I sämsta fall är mutationerna extremt dåliga nyheter.
Ähh!
Man vill försöka visa handlingskraft, inget annat.

VARFÖR tar det evigt lång tid att stänga en gräns?
Det borde kunna gå på sex timmar eller kortare tid nu när vi haft pandemin i snart ett år.
Citera
2021-01-25, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fick inte fira jul med min familj så jag håller inte med dig.

Fick du inte komma in i sverige ?
Citera
2021-01-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FFP3 är den bästa. Jag använder själv men svårt att få tag i.
Har varit mycket strul med leveranser.

https://www.apotea.se/pharmea-andningskydd-ffp3-mask-4-pack
Citera
2021-01-25, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Denna pandemi och hur det gått till inte bara på äldreboende utan vården i stort har ganska tydligt visat vilka brister vi har i landet. Sedan kan man ha olika åsikter om myndigheternas inflytande, där har det också visat sig att ansvarsfördelningen är något luddig.
Vi får hoppas att vi i framtiden kan samverka för ett bättre samhälle för alla medborgare och att vi har en ordentligen beredskap och framförhållning när nästa pandemi dyker upp.

Ja det får vi verkligen hoppas. Det som skett är inte ok någonstans! Tjänstemannaansvaret är det första som ska återinföras omedelbums! Det finns inte en enda ursäkt för att inte göra det!

Editerad!
Citera
2021-01-25, 00:03
Medlem
Trots att vaccinationsprogrammet är hyfsad planerad till före midsommar mem det är försent.
Danmarks FHM tycker att det nya viruset kommer att sprida sig rejält över Europa i mars/april med början av spridningen i mitten av februari.
Sänker inte europeiska länderna R talet under 0,7 nu då är det ett katastrof att förvänta sig till våren.
Vi är väldigt nära en totalt Lockdown nu.
Citera
2021-01-25, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Fick du inte komma in i sverige ?

Jag är här. Men rekommendationen är att du inte ska umgås med någon som du inte umgås med dagligen, det sätter käppar i hjulet för mig då jag umgås med någon som är i riskgrupp.
Citera
2021-01-25, 00:07
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig i det första, tänkte mer i ett större perspektiv men självklart är det föräldrarnas ansvar att fostra sina barn och ge dem kärlek och trygghet, det kan man aldrig lasta på samhället eller skolan.

Vi håller inte fast vid ett liv till vilket pris som helst, gäller det en sjuk person så har den enskilde möjligheten att avsäga sig all vård och behandling. Går inte in mer på det då det blir off topic och finns i andra trådar.

Men du måste väl hålla med om att om en gammal blir sjuk med andnöd så är det personens rättighet att få vård, syrgas och dropp, ingen myndighet har rätten att besluta om palliativ behandling.

Fun fact:

Du har ingen rättighet att bli inlagd på sjukhus i Sverige.
Väl inlagd är det dock reglerat att du har rätt till vård i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Men det gäller att bli inlagd först...

Känns det fortfarande OK att betala världens högsta skatter...?

Du kan inte gå till rätten och få din sak prövad och tilltvinga dig en inläggning.

Humanitär stormakt...
Senast redigerad av Cancerogen 2021-01-25 kl. 00:12.
Citera
2021-01-25, 00:10
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tjugo fall per dag är mycket lite, och nästan alla covid-fall i Taiwan är importfall som hittats på flygplatsen. De har aldrig haft någon inhemsk spridning av covid.

Inhemska fall ploppar upp lite här och var, men detta stoppas varje gång. Här är senaste fallet:
https://focustaiwan.tw/society/202101230004

Men nu var det ju tal om att stoppa pandemin som någon först skrev, och självklart gör man det innan man fått en inhemsk spridning.

Sveriges situation är långtgående och allvarlig, men att hävda att det inte går att stoppa rimmar dåligt när vi faktiskt har börjat vaccinera folk. Nu handlar det om att sakta ned spridningen tills en majoritet av befolkningen blivit vaccinerade.
Senast redigerad av kato85 2021-01-25 kl. 00:22.
Citera
2021-01-25, 00:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Att några 1000 extra personer kommer dö av b.1.1.7 är ett ganska billigt pris för att några svenskar från England skulle få fira jul med sina familjer.

Det råder det nog delade meningar om. För egen del är det självklart att 1000 liv bör prioriteras framför att några svenskar missar Kalle Anka med släkten.
Citera
2021-01-25, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är här. Men rekommendationen är att du inte ska umgås med någon som du inte umgås med dagligen, det sätter käppar i hjulet för mig då jag umgås med någon som är i riskgrupp.

Samma här, menar på att dom släppte in folk från England trotts att dom visste att det fanns en ny mutation.
Citera
2021-01-25, 00:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Av någon mystisk anledning så lyckas alla Tegnellkramare ducka för det. Taiwan lyckades "för att de är annorlunda". Det enda som var annorlunda var att de följde manualen och inte hade idiotepidemiologer som sa att man skulle sticka ut och resa under pandemin, inte använda munnskydd och inte testkolla folk som reste hem.

Precis, det är inte svårare än att baka en sockerkaka, du måste bara följa receptet till punkt och pricka.

Det är klart, ska man blanda in ingredienser som rättigheter att resa fritt, besöka sina släktingar, ta in turister från kreti och pleti, ja då blir det en osmaklig deg.

Att demokratin Taiwan klarar av provet det men inte alla andra länder betyder bara att Taiwan är den enda i klassen som klarade provet, som därför inte var omöjlig att klara av, problemet är bara att resten av klassen inte gjorde sin läxa.
Senast redigerad av kato85 2021-01-25 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in