Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Johannes:
14:13 och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen.
14:14 Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.
Du tolkar texten om Fader vår bönen för formellt. Att det står "när du ber, så ..." ska nog inte tolkas som en implikation.
Calovius är provocerande i sin självgoda skoningslöshet, men det är bättre att be för honom eller önska honom ett uppvaknande än att duellera med honom.
Den som upphöjer sig blir förödmjukad och den som ödmjukar sig blir upphöjd.
Ja, men det som du citerade ger ju ytterligare åtskillnad mellan Fadern och Sonen och det är egentligen inte en uppmaning om att be till Jesus, utan säger att om någon gör det (i stället för att be till Fadern som Jesus sa att man skulle göra), i så fall skulle Jesus ordna det och göra så att det ändå är Fadern som lovprisas, inte Sonen.
Jesus går till Fadern med bönerna, säger han. Jesus visar vägen, men vägen leder inte till honom, utan till Fadern. Jesus uppgift är att öppna upp vägen, inte att vara slutmålet, målet hittas genom Jesus, Jesus är inte själv målet utan vägen att hitta dit.
Det anges alltså en tydlig åtskillnad mellan personerna (inte en treenighet) och det anges att be till Sonen skulle vara i undantagsfall, inte någon rekommenderad vardaglighet.
Be till Den Helige Anden ska man däremot inte göra, utan man ska enligt Bergspredikan be Fadern om att få en stärkt ande.
I det avsnitt som du citerar ges det som närmast kan anges som fog för tvåenighet:
Joh. 14:6-14
”Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.” Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.” Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull. Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.”
Det uttryck som vilseleder här är "vara i mig". Det betyder inte att uttryckligen vara inom personen, utan det handlar om att ha samma åsikt, samma syfte. Det handlar om att vara enig till syfte och åsikt, inte till person. Det är det som är fel med treenigheten – det avser inte tre som är samma person (tre som är en), utan tre som är eniga till syfte och åsikt (tre som agerar enhetligt, men inte som en – de agerar var för sig men mot samma mål).
Jämför med Joh. 15:4
Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig.
Skulle detta då alltså innebära att Jesus är i en multienighet med åhörarna också, förutom i treenigheten med Gud och Den Helige Anden? Det måste ju bli slutsatsen om man tolkade kapitel 14 som bevis på treenigheten. I så fall är kapitel 15 bevis på en multienighet med Jesus.
Eller handlar det inte snarare bara om att följa Jesu ord?
Och i så fall menar