Citat:
Det är nog inte tal om något förtryck av kvinnor, tvärtom, starka kvinnor får nu chansen att vara starka på egen hand utan att behöva kräva att bli uppbackade av män. Det är konkurrens på lika villkor, så som män konkurrerat i alla tider. Självständiga kvinnor behöver lära sig att behålla en far till sina barn istället för att skylla på andra män för att de inte vill hoppa in och axla detta ansvar. Kvinnors påstått ”naturliga” hypergami har en ful baksida som måste erkännas, män finner inte betydelse i den egna existensen genom att vara en nödlösning som försörjare av andra mäns barn, detta är inget som går att utbilda bort.När män väl fattat deras vikt för kvinnor, som samarbetspartner, sexobjekt och kärleksobjekt.
När män fattar deras vikt för sina barn. Att nä, barn far faktiskt rejält illa utan närvarande kärleksfulla fäder.
När män fattar sin betydelse för andra mäns trygghet och välmående.
Så kommer denna, vad det verkar, ständiga manliga ängslan för att sakna betydelse och värde i sin egen existens att minska.
Och det är ju dit vi måste gå, inte nån återgång till förtryck och begränsning av kvinnor.
När män fattar deras vikt för sina barn. Att nä, barn far faktiskt rejält illa utan närvarande kärleksfulla fäder.
När män fattar sin betydelse för andra mäns trygghet och välmående.
Så kommer denna, vad det verkar, ständiga manliga ängslan för att sakna betydelse och värde i sin egen existens att minska.
Och det är ju dit vi måste gå, inte nån återgång till förtryck och begränsning av kvinnor.
Jag upplever situationen som att det är nu männen börjar förstå betydelsen av den egna existensen, att den inte hänger på att vara tillsammans med en kvinna till varje pris är en av flera slutsatser. Vad betydelsen är vet nog få, men medan sök pågår så har männen fler fördelar till sitt förfogande bl.a starkare ekonomiska resurser, fler valmöjligheter till var man vill bo/arbeta och paradoxalt nog massor av kvinnor som ”lär känna den egna kroppen” på intimmarknaden.
Jag vet inte om det finns en motsvarighet till ”mansplaining” men jag finner det ganska lustigt att det alltid är en kvinna som ska förklara hur en man fungerar. Av en händelse är det alltid mannen som måste ändra på sig för att helheten ska gå ihop, aldrig kvinnan trots att hon är 50% av problemet.