2021-01-24, 16:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu påstår du en massa saker ingen utan att det går att kontrollera varifrån du fått dina uppgifter.

Många gånger när jag gör som du önskar, dvs. undersöker hur det ligger till med det du skriver så stämmer det inte riktigt.

Om du tycker det är konstigt att lämna källor på det du påstår kommer din trovärdighet att förbli låg hos mig och säkert många andra.

Vad har du för källor till att min trovärdighet skulle påverkas negativt för att jag hänvisar till WHO utan att samtidigt posta en länk? Du är verkligen helmärklig.
Citera
2021-01-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är det säkert covid 19 då?

Jag kommer ihåg på skolarna i området där jag bor som hade extremt stor sjukfrånvaro bland både barn och lärare precis i början av höstterminen (Mitten av augusti) men inget av det var covid 19 utan vanliga förkylningar.

I dotterns klass var det typ 5-6 elever på plats av över 20 några dagar - men ingen covid 19 som sagt - det kom först långt senare.

Läraren och flera elever har redan testat positivt. Ytterligare elever har sedan insjuknat.
Citera
2021-01-24, 17:02
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Men er der også lukket for online salg i Oslo og omegn siden folk fik så travlt med at handle?
Hvis Ja, kan de så ikke bruge et Systembolag i en anden by og få det leveret?

Nei online salget er åpent Oslo regionen.
Citera
2021-01-24, 17:05
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Idag kunde jag läsa att det fanns 55 fall i Sverige. Igår sa Tegnell att vi har kontroll på de nyare varianterna...tillåt mig vara skeptisk. Känns mer som att Måndag hela veckan får spela vidare ett tag till.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
(FB) Hundratusentals riskerar att förlora jobbet i Corona
Man får definitivt en flashback från tidigt i våras då Tegnell sa att det nästan bara var importfall och att man har kontroll på situationen. Några dagar senare vände allt på en femöring och plötsligt var det en omfattande samhällsspridning och vi kunde i stort sett bara invänta flockimmunitet. Känns väl som det kommer bli samma visa en gång till.
Citera
2021-01-24, 17:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag gav dig ju rätt här i ett tidigare inlägg:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Men det kan vara på sin plats med ett förtydligande om vad förlorade levnadsår betyder.
När Socialstyrelsen har beräknat hur många levnadsår som förlorats genom pandemin så har man använt SCB:s
befolningsframskrivning gällande "återstående livslängd efter kön, ålder och år"

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0401__BE0401A/BefProgLivslangdN/table/tableViewLayout1/

T ex har 85- åriga män en återstående livslängd på 9,34 år och 85-åriga kvinnor är siffran 10,34 år.
Dessa siffror säger dock mycket lite om vilken återstående livslängd en 85-årig kvinna eller man boendes på SÄBO har. Det kan vara så att de flesta som 85- åringar på SÄBO låg för döden redan innan de fick covid-19 men det kan också vara så att de hade kunnat leva i några år till om de inte smittats av covid-19.
Om detta vet vi ingenting i det enskilda fallet.
Rimligtvis är det mycket ovanligt att 85-åringar bor ytterligare ca 10 år på SÄBO innan de avlider.
Så din tolkning att Socialstyrelsens uträkning ger sken av att merparten av de som dött inte låg för döden är felaktig.

Den som är intresserad kan titta på hur överdödligheten sett ut under de senaste åren.
En tolkning av denna är att många av de som dött I covid-19 I Sverige faktiskt hade levt lite längre än förväntat, sk förskjuten dödlighet.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229708v1
( ja, det är bara en pre-print )

Så min slutsats blir att det nog är så att många av dem som dog under den första vågen hade dött ändå inom en rätt snar framtid. Motsvarande argumentation håller rimligtvis inte för den våg som vi är inne i.

Visst, självklart är hälsan generellt lägre hos dem som bor på boenden av olika slag. MEN, även om många av de döda bott på boenden, vill jag minnas att cirka 50% av de som dött i Corona faktiskt INTE bott på särskilda boenden av olika slag. Att man bor på ett särskilt boende behöver inte heller betyda att man ligger för döden. Det betyder bara ofta att man behöver hjälp med olika saker. Det kan vara allt från personer funktionsnedsättningar till dementa åldringar. Dement kan man bli som 70-åring och man kan leva till man blir 90 ändå. Även om inte det är din avsikt kan jag blir lite provocerad över de som närmast försvarar de höga dödstalen i Sverige med att det "bara" är gamla och personer med underliggande problematik som dör. Ungefär som ett en person med BMI 35 är mindre värd, än en med ett BMI på 25, eller att en något dement 72-åring är mindre värd än en icke dement 68-åring. En del har t.o.m. gått så långt att vissa kallar Sveriges strategi för nazistisk eller socialdarwinistisk. Jag undrar om det känns smickrande för Stefan Löfven eller Anders Tegnell. Borde inte göra det. Den humanitära supermakten Sverige knakar betänkligt i fogarna som jag ser det.
Citera
2021-01-24, 17:08
Medlem
Börjar rassla till nu i Norge

"Det totala antalet upptäckta fall av infektion med mutationsviruset i Norge är nu 70"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9mK8O/17-bekreftet-smittet-av-det-muterte-viruset-i-nordre-follo
Citera
2021-01-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag gissar att nedstängningen kommer till veckan, men man är extremt restriktiva att stänga skolor...

Man införde distansundervisning I den först drabbade klassen då flera elever fick positiva provsvar.

Jag kan ju lägga till att det inte handlar om lindriga symtom för alla barnen i alla fall. En klassisk symtomlista med feber, huvudvärk, lukt/smakbortfall förekommer. Precis som även gäller för högstadieelever och gymnasieelever jag känner till.
Citera
2021-01-24, 17:14
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Börjar rassla till nu i Norge

"Det totala antalet upptäckta fall av infektion med mutationsviruset i Norge är nu 70"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9mK8O/17-bekreftet-smittet-av-det-muterte-viruset-i-nordre-follo

Det säger också mycket om skillnaden i smittspridning mellan Norge och Sverige. Framför allt säger det saker om attityden. Norge tycker 70 fall är sjukt mycket och stänger så mycket de kan för att stoppa smittan. Sverige är saktfärdiga och ovilliga så när vi kommer ha 70 fall kommer vi inte ta samma beslut.
Citera
2021-01-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ok. Fortfarande en aning överrepresenterade totalt sett, men väldigt överrepresenterade när det gäller den yngre gruppen av befolkningen.

Bra så. Önskar att det skulle vara närmare 100% och inte bara kring 50% för att dessa ghetto-hand-i-hand dansare skulle fatta vad det innebär att skita i rekommendationerna och att de är menade på allvar - även för deras eget bästa.

Dödligheten för Mena-folk som nordafrikaner, araber och judar kan vara generellt högre i alla ålderskategorier därför att det var i Mellanöstern som den moderna människan beblandade sig med neandertalare. Folk med neandertalar-gener löper risk för allvarligare sjukdom. En teori är att neandertalarnas immunförsvar inte klarade av våra virus och därför dog dom ut.
Citera
2021-01-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det säger också mycket om skillnaden i smittspridning mellan Norge och Sverige. Framför allt säger det saker om attityden. Norge tycker 70 fall är sjukt mycket och stänger så mycket de kan för att stoppa smittan. Sverige är saktfärdiga och ovilliga så när vi kommer ha 70 fall kommer vi inte ta samma beslut.
Vi har skapat oss immunitet och behöver inte vara rädda.
Borde de ha gjort i Norge också.
Citera
2021-01-24, 17:21
Medlem
Min bästa gissning utifrån tillgängliga data är att Danmark ligger ett par veckor före Sverige med den engelska mutationen. Det borde vi snart kunna hämta ifatt. Lite handikapp ska de ha. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/
Citera
2021-01-24, 17:25
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Åtgärderna man gör är värre än viruset. Dessa människor som dog skulle dött ändå snart av sina sjukdomar.

Ja, dom skulle dött i snitt 8,9 år senare. Om du tycker det är snart så... Allt är ju relativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in