2021-01-24, 15:12
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Klart de vet att det finns här också.
Bara politik för att ge tillbaka lite.
Skrattretande?
Skrattet sitter nog i halsen på lusekoftorna nu.
Snart kommer de gråtande och ber storebror om hjälp.

Spelar ingen roll om Sverige stänger gränserna, det är enbart svenskar som jobbar i Norge som blir drabbade.
Och svensk gränshandel förlorar miljarder p.g.a. detta så om det är som du säger så skjuter Sverige sig bara i foten.
Citera
2021-01-24, 15:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
ej lyssnat vad är det som är kristallklart?? de har hela tiden hävdat att stänga gränser ej hjälper. Har de ändrat sig?

Oavsett om argumentet är uppfunnet nu eller inte, så vill vi ju inte få in massa norrmän över gränsen för shopping på Systembolaget osv. Oslo är i stort sett helt stängt
Citera
2021-01-24, 15:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, tror vi verkligen att brittiska mutationen är mer spridd i Norge än Sverige?
FoHM måste ju förstå att spridningen borde vara minst lika hög i Sverige så att de gör denna åtgärd handlar bara om signalpolitik.

Precis, man kan tro vad man vill, men faktum är att man inte vet:
(8/01/2021) I Sverige undersöker vi genetiskt endast en procent av alla positiva coronatest för att ta reda på vilken sorts virus en person är smittad med. Därför kan det vara svårt att upptäcka om de nya mutationerna har spridit sig i samhället eller ej.
https://sverigesradio.se/artikel/7641628

Att den redan funnits i Sverige i snart en månads tid verkar inte vara en nyhet längre:
(7/01/2021) Brittiska virusmutationen har upptäckts i Västra Götaland
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4sts...and-1.39613032
Citera
2021-01-24, 15:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Nu bokas det fjällresor inför sportlovet.
Jag tror absolut man kan göra fjällresor ganska coronasäkra, men det betyder ju inte att alla som bokar har någon avsikt att göra så.

Vi bokade tidigt en kortvecka mellan sportlovet och påsken, då nar Tegnell sa att det inte skulle bli någon vidare smittspridning eftersommaren. Vi får se om den blir av eller inte, men det jag vill komma till är att det går att göra resan ganska coronasäker.

Bil hela vägen till stugan.
Skidor och mat med hemifrån.
Inga besök på lokal, bara stugmys.
Ingen liftåkning med andra än de som bor i samma stuga.
Lååånga avstånd i liftköerna.

Den enda svårigheten vi hittills kommit på är att köpa liftkort coronasäkert.
Citera
2021-01-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om du menar att de spritt smittan mycket så kan det inte uteslutas. Men sett till dödstalen så står de bara för ca 20 procent av de döda:

Däremot är de väldigt överrepresenterade bland unga döda:

Men de är inte så många sett till totalen.
Man kan naturligtvis arbeta med ett otal variabler (befolkningspyramid, antal utlandsfödda, antal trångbodda osv osv), men samtidigt blir dessa precisionsverktyg mindre användbara när man ska jämföra med andra länder, som i många fall räknar på annat sätt än vi. Och den stora otydligheten i vilka som haft Covid-19 som primär dödsorsak och vilka som dött med viruset är talande.

Vad som är extremt svårbedömt är antalet människor som kommer att dö - eller lida av grav ohälsa - pga lockdowns oöverskådliga dynamik. Italienska media har skrivit att ca. en miljon ungdomar - ofta i lägre tonåren - riskerar utveckla alkoholism (de siffrorna är från oktober eller november, då det ännu inte stod klart att även julen skulle gå i nedstängningens tecken). Även självmordsförsök och självskadebeteenden har ökat lavinartat det sista året.
Citera
2021-01-24, 15:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Överdödligheten är ca 7000 personer.

SCB har räknat till 97941 döda hittills för år 2020. Vilket ska jämföras med genomsnittet för åren 2015-2019 som är 90962. Enligt SCBs sätt att räkna ger det en överdödlighet på ca 7000 personer.

Källa: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Ok men faktum kvarstår att det fattas drygt 3000 personer.
Borde inte överdödligheten snarare vara högre än antal fall pga missade fall, mörkning och andra "teorier" här inne?
Eller är det så som många hävdar att minst 30% inte hade överlevt 2020 ändå?
Det är fortfarande tragiskt men en jävla skillnad mot om en ung frisk människa dör.
Citera
2021-01-24, 15:21
Medlem
Citat:
Om du menar att de spritt smittan mycket så kan det inte uteslutas. Men sett till dödstalen så står de bara för ca 20 procent av de döda:

Däremot är de väldigt överrepresenterade bland unga döda:

Citat:
I gruppen 50-64 år hade 48 procent svensk bakgrund och 52 procent utländsk. För de yngre upp till 49 år hade 45 procent svensk bakgrund och 53 utländsk. I den äldsta gruppen, de 65 år och äldre, hade 20 procent utländsk bakgrund och 80 procent svensk.

Men de är inte så många sett till totalen.

Ok. Fortfarande en aning överrepresenterade totalt sett, men väldigt överrepresenterade när det gäller den yngre gruppen av befolkningen.

Bra så. Önskar att det skulle vara närmare 100% och inte bara kring 50% för att dessa ghetto-hand-i-hand dansare skulle fatta vad det innebär att skita i rekommendationerna och att de är menade på allvar - även för deras eget bästa.
Citera
2021-01-24, 15:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har inte för vana att spara länkar till varenda artikel och publikation jag läser. Du kanske kan prova att googla lite själv?

Om du för fram något som du vill att jag eller andra ska tro på så är det nog bäst att du styrker det du skriver med lämpliga länkar, så det är dags at börja spara länkarna.

Jag försöker hjälpa dig att bli trovärdig om du inte förstått det.
Citera
2021-01-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det stämmer att pandemin var över i maj 2020? Förstår varför han valde att stänga av kommentarerna på videon.

Vanligt att YouTube stänger ner kommentarerna på det som anses konfliktfyllda videor, eller hela sändningar, som populära Talk Radio i England fick erfara.

Det är lättare att lura folk än få dom att acceptera att dom har blivit lurade, mycket därav ilskan.

This also includes doubling the removal of comments (more than 500 million) that were found to be hateful, YouTube relies mostly on machine learning tools.

https://www.theverge.com/2019/9/3/20845071/youtube-hateful-content-policies-channels-comments-videos-susan-wojcicki
Citera
2021-01-24, 15:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok men faktum kvarstår att det fattas drygt 3000 personer.
Borde inte överdödligheten snarare vara högre än antal fall pga missade fall, mörkning och andra "teorier" här inne?
Eller är det så som många hävdar att minst 30% inte hade överlevt 2020 ändå?
Det är fortfarande tragiskt men en jävla skillnad mot om en ung frisk människa dör.

Jag postade detta förut, angående varför överdödligheten är ca 3000 mindre än antal rapporterade döda för år 2020:

Citat:
Det finns olika delförklaringar här. Bland annat:

1. Vi hade en ganska stor underdödlighet i januari och februari (innan corona). Se diagram 2 på denna sida hos SVT. Så denna underdödlighet vid början av året minskar årets överdödlighetssiffra. Hade coronaviruset börjat döda redan i januari, så hade överdödligheten varit mycket högre.

2. Vissa av de som dött av coronaviruset hade nog dött ändå i år. Kanske av influensa eller annat. De är visserligen en minoritet, men kan ändå vara en hel del sammanlagt.

3. I vissa fall har man registrerat personer felaktigt som död pga corona. 8-15 procent var felaktigt registrerade i två regioner enligt två undersökningar:

Citat:
"I övriga fall, 8 procent, bedömer man att annan sjukdom orsakat att personen avled." (källa)
Citat:
"För 15 procent var dödsorsaken andra sjukdomar, rapporterar Läkartidningen och Vårdfokus." (källa)

Nu vet jag inte hur många det är i hela Sverige, men det kan finnas en och annan.
Citera
2021-01-24, 15:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett tips i all välmening. Försök tänka lite själv, försök tänka kritiskt. Använd dig av sunt förnuft.

Du har en ganska jobbig ryggmärgsreaktion att skrika "KÄLLA på DET" , "SKICKA LÄNKAR". Det kan handla om så triviala saker som att solen går upp på morgonen och ned på kvällen. Tag bara det här med skolbarn och smittspridning av ett aerosolburet virus.

Hela världen stänger ned sina skolor när smittspridningen går bananas. Tror du att de gör det om det inte skulle hjälpa? Tror du att det bara är FHM i hela världen som har rätt och alla andra har fel? Tror du WHO har fel exempelvis?
Detsamma gäller munskydden. Varför tror du varenda asiat springer omkring med detta om det inte skulle hjälpa?

Men även om du så bara tillämpar det minsta sunda förnuft. Varenda småbarnsförälder vet hur ett luftburet virus sprids och vilken roll dagis och skola spelar i smittspridning. Har man följt denna pandemi vet man också att smittspridningen gick ned kraftigt under sommaren och att lågpunkten inföll juni/juli. Smittan tog återigen fart, genom mätbara resultat över antalet inlagda alldeles i början av oktober, sex veckor efter skolstart. Jag skrev redan i december att smittan troligen skulle gå ned i slutet av januari i och med jullovet och det ser ut som jag fick rätt. Varför tror du inte att över en miljon barn som umgås tätt inpå varandra varenda vardag tillsammans med en kvarts miljon pedagoger inte bidrar till smittspridningen? Kan du inte tänka ut det själv, utan att skrika "KÄLLA PÅ DET", varenda gång du möts av ett påstående. För mig känns det så basalt och nej, jag har inte för vana att spara och stryka under länkar så jag kan skicka till dig och alla andra över allt jag tar del av. Speciellt inte sådant som är helt självklart. Om du tar del av en väderleksprognos av SMHI, tror du inte på den prognosen då heller, utan skriker KÄLLA PÅ DET!! ? Nu kan ju visserligen prognosen vara fel, men de flesta vet ju hur den yrkesgruppen jobbar med sina prognoser. Varenda fakta som är så självklar borde man kunna köpa och framförallt borde man kunna tänka lite själv också.
Nu påstår du en massa saker ingen utan att det går att kontrollera varifrån du fått dina uppgifter.

Många gånger när jag gör som du önskar, dvs. undersöker hur det ligger till med det du skriver så stämmer det inte riktigt.

Om du tycker det är konstigt att lämna källor på det du påstår kommer din trovärdighet att förbli låg hos mig och säkert många andra.
Citera
2021-01-24, 15:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Varför är det bra?
I Sverige är det ju inte bra.
Dåligt uppdaterad statistik tyder på att det inte fungerar som det skall med insamling och rapportering.
Jag tycke Monaco verkar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in