2021-01-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ingen fare for at mange av oss i Oslo regionen drar over for å handle på systembolaget!!
Da må vi jo sitte 10 dager i karantene når vi kjører tilbake over grensen til Norge igjen!!!

Da går hele spritransonen åt när man sitter i karantän. Får ta en ny tur till Sverige och ny karrantän.
Citera
2021-01-24, 16:41
Medlem
severustheemperors avatar
Military task force warns that Israeli COVID variant could emerge
Report says mass rollout of vaccine amid ongoing outbreak may put ‘evolutionary pressure’ on the coronavirus; proposes quarantine requirements remain in place for vaccinated

https://www.timesofisrael.com/military-task-force-warns-that-israeli-covid-variant-could-emerge/
Citera
2021-01-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ingen fare for at mange av oss i Oslo regionen drar over for å handle på systembolaget!!
Da må vi jo sitte 10 dager i karantene når vi kjører tilbake over grensen til Norge igjen!!!

Måske dumt spørgsmål, men online salg foregår ikke på systembolaget i Norge og Sverige?
Citera
2021-01-24, 16:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Artikeln är låst - om någon kunde verifiera antal helgenomsekvenseringar som genomförts för det är dem enda siffror jag sett. Står inte på FoHM sida.

https://www.expressen.se/nyheter/experterna-oka-analystakten-for-att-upptacka-mutationer/
Det finns en länk i artikeln. Där står att 1% av alla positiva provsvar sekvenseras i Sverige.
Vet inte om det var uppgiften du ville ha.

https://sverigesradio.se/artikel/7641628

Edit. Jo det står i Expressens artikel att det handlar om helgenomsekvensering:

Citat:
Vid årsskiftet genomgick en procent av alla positiva provsvar så kallad helgenomsekvensering
Senast redigerad av DoraF 2021-01-24 kl. 16:48.
Citera
2021-01-24, 16:45
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smittspridningen på mellanstadiet I en skola som jag tidigare skrivit om fortsätter. Läraren som vikarierade i den klass vars lärare smittade halva klassen har nu också fått Covid (provsvaret har dock inte kommit än).

Som jag skrivit tidigare, så som smittan sprids så ör det inte orimligt om detta är en mer smittsam variant. Jag känner inte till någon smittspridning på något annat ställe som varit så snabb och effektiv som denna.

Det började alltså med att en lärare smittades av sin mor efter att de träffats utomhus (modern insjuknade strax efter mötet). Därefter smittades runt en fjärdedel av klassen och dessa smittade sedan runt en fjärdedel till samt även några elever i bägge parallellklasserna (I ena klassen var enbart hälften av eleverna på plats i fredags, i den andra så var fyra hemma med covid-symtom). Och nu även den vikarierande läraren alltså.

Vi får se till veckan hur många ytterligare elever som är sjuka.

Det går snabbt...
Är du medlem i gruppen Covid-19 skola och barn på facebook? Där kan du även anmäla smittan i kartan över smittade skolor i Sverige!
Citera
2021-01-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
ja regeringrn med fhm har ju hävdat hela tiden att stänga gränsen inte hjälper!! varför gör de nu detta??

Vill visa sig handlingskraftiga
men som vanligt är de bara reaktiva, de är aldrig först med något
Citera
2021-01-24, 16:46
Medlem
V4s avatar
Citat:
Smittspridningen på mellanstadiet I en skola som jag tidigare skrivit om fortsätter. Läraren som vikarierade i den klass vars lärare smittade halva klassen har nu också fått Covid (provsvaret har dock inte kommit än).

Som jag skrivit tidigare, så som smittan sprids så ör det inte orimligt om detta är en mer smittsam variant. Jag känner inte till någon smittspridning på något annat ställe som varit så snabb och effektiv som denna.

Det började alltså med att en lärare smittades av sin mor efter att de träffats utomhus (modern insjuknade strax efter mötet). Därefter smittades runt en fjärdedel av klassen och dessa smittade sedan runt en fjärdedel till samt även några elever i bägge parallellklasserna (I ena klassen var enbart hälften av eleverna på plats i fredags, i den andra så var fyra hemma med covid-symtom). Och nu även den vikarierande läraren alltså.

Det går snabbt...

Om det du skriver stämmer så har det nyhetsvärde.
En sådan smittspridning borde resultera i nedstängning.
Rapportera detta på.

https://covid19skola.se/karta/
Senast redigerad av V4 2021-01-24 kl. 16:51.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Måske dumt spørgsmål, men online salg foregår ikke på systembolaget i Norge og Sverige?

Jodå vi har onlineförsäljning på systembolaget, det är lite längre leveranstider än normalt bara.

Edit:
I Sverige alltså.
Senast redigerad av revodneb 2021-01-24 kl. 16:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det är Pfizers vaccin som använts hittills, men ser att de nu också fått batcher av modernas vaccin.

https://www.timesofisrael.com/first-batch-of-moderna-vaccines-arrives-in-israel/

7 Januari

...Og de har givet Pfizer en ganske god handel i følge PLO i Danmark (Ikke den PLO)

"- Men hvis du ser på Israel, er de ikke langt fremme, kun fordi de er effektive. Det er, fordi de har en helt anden aftale med Pfizer. De har dels betalt meget mere per vaccine, dels har de givet Pfizer ansvarsfrihed, og derudover har de solgt alle israeleres sundhedsdata om alt til Pfizer. Det er en handel med Djævlen, de har lavet, siger Jonatan Schloss."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/derfor-foerer-danmark-vaccine-raeset-i-eu-tyskerne-sender-proevesvar-med-fax-og
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej, postaren undrade om dödsorsaken alltså var covid. D.v.s. om ett på nysvenska såkallat dog med-dödsfall egentligen var ett dog av-dödsfall.

Det är fascinerande hur regimens hjärntvätt för att mildra bilden av covid-döden med det nysvenska "dog med..." sprider sig som en löpeld genom alla nyttiga idioter. Påminner om när "hen" introducerades. Medias och medlöparnas servilitet är monumental.

Hur ofta innan 2020 hörde man att människor "dog med cancer" eller "dog med aids" eller "dog med en trafikolycka" närhelst dödsorsaken inte var 100% fastslagen?

Tragiskt att bevittna.

Du menar att det är fler som dör AV covid än vad regeringen vill antyda?
Citera
2021-01-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tänk logiskt: tror du att det kanske finns en anledning till att SCB rapporterar datan i totalt antal döda, snarare än att slå ut det över per 100k.
Om du öht ska kunna jämföra hur en pandemi slagit mot olika nationer så måste du sätta antalet smittade/vårdade/avlidna i förhållande till befolkningstalet. Sedan kan man söka förklaringar till varför siffrorna är högre eller lägre i ena eller andra landet, men siffrorna är heliga.
Citera
2021-01-24, 16:49
Medlem
Citat:

Det går snabbt...

Är det säkert covid 19 då?

Jag kommer ihåg på skolarna i området där jag bor som hade extremt stor sjukfrånvaro bland både barn och lärare precis i början av höstterminen (Mitten av augusti) men inget av det var covid 19 utan vanliga förkylningar.

I dotterns klass var det typ 5-6 elever på plats av över 20 några dagar - men ingen covid 19 som sagt - det kom först långt senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in