Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Smittspridningen på mellanstadiet I en skola som jag tidigare skrivit om fortsätter. Läraren som vikarierade i den klass vars lärare smittade halva klassen har nu också fått Covid (provsvaret har dock inte kommit än).
Som jag skrivit tidigare, så som smittan sprids så ör det inte orimligt om detta är en mer smittsam variant. Jag känner inte till någon smittspridning på något annat ställe som varit så snabb och effektiv som denna.
Det började alltså med att en lärare smittades av sin mor efter att de träffats utomhus (modern insjuknade strax efter mötet). Därefter smittades runt en fjärdedel av klassen och dessa smittade sedan runt en fjärdedel till samt även några elever i bägge parallellklasserna (I ena klassen var enbart hälften av eleverna på plats i fredags, i den andra så var fyra hemma med covid-symtom). Och nu även den vikarierande läraren alltså.
Vi får se till veckan hur många ytterligare elever som är sjuka.
Det går snabbt...
Är det säkert covid 19 då?
Jag kommer ihåg på skolarna i området där jag bor som hade extremt stor sjukfrånvaro bland både barn och lärare precis i början av höstterminen (Mitten av augusti) men inget av det var covid 19 utan vanliga förkylningar.
I dotterns klass var det typ 5-6 elever på plats av över 20 några dagar - men ingen covid 19 som sagt - det kom först långt senare.