2021-01-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Dom skadorna har redan börjat visa sig . I går hängde sig en man i 30 årsåldern med anknytning till resturang branschen . Kvar blev flickvännen med ett barn och en villa hon omöjligt har råd att ha kvar ( kommer definitivt medföra kostnader och resurser i framtiden )

Finanskrisen 2008 gick inte självmorden upp och det har de inte heller gjort 2020, finns länkat tidigare i denna tråd. Vi kommer säkerligen se enskilda tragedier med anknytning till konkurser men någon egentlig uppgång har alltså ännu inte synts till varför man får vara försiktig med att dra växlar på orsak och verkan. Så länge självmorden inte visar en onormal ökning får det betraktas som tragiskt men normalt.
Citera
2021-01-24, 14:21
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"UD avråder från resor till Norge."

Låter som ett April-skämt med tanke på att Norge har 2% PCR-positiva och Sverige 20% fast med noll koll på ev. mutationer pga för låg nivå av sekvensering. Eller är det med hänsyn till Norrmännen kanske? Verkar mer som signalpolitik än smittskydd.

Det är något väldigt märkligt över den senaste händelseutvecklingen kring Norge - coronan. Helt plötsligt en helt annan "signalpolitik" än vad vi sett tidigare. Även i Norge är det ju helt hysteriskt nu. Jag ser inte att några biologiska fundamenta kring viruset ska har förändrats väldigt mycket. Varianten kan vara mer adapterad, anpassad och så men ...
Begäran kom väl dock från fohm initialt. Mystiskt.

EDIT
ah nu förstår jag hur man tänker : citat "Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att ett utbrott i kombination med de omfattande nedstängningarna kan innebära en risk för överströmningar av människor till den svenska sidan av gränsen.- Det ökar risken för trängsel i svenska kommuner nära gränsen och risken för att det muterade viruset får ytterligare spridning i Sverige, uppger Mikael Damberg."
Senast redigerad av docentdisciplin 2021-01-24 kl. 14:45.
Citera
2021-01-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Socialstyrelsen påstår inte detta. Du ljuger igen. Det är en ekonom – lekman i medicinska frågor – som sitter på sin kammare och drar felaktiga slutsatser. Det är vad du citerar.

Vem som helst kan ju förstå att det genomsnittliga förlusten av levnadsår per död inte kan vara nio år när det bevisligen är så att tre av fyra döda hade äldreomsorg och inte ens var tionde död var under 70 år vid tiden för dödsfallet.

Inte för att jag vet hur det ligger till men jag gissar att "vem som helst" inte kan räkna ut eller förstå detta i siffror. Troligen mycket svårt att räkna ut och omöjligt att gissa. Din invändning är relevant men ger egentligen inget eftersom du inte själv verkar ha en källa till en bättre uträkning.

Klart är i vart fall att överdödlighet måste innebära att förväntat livslängd för gamla blivit kortare under pandemin. Hur många förlorade år vore intressant att se som sagt. För yngre handlar det om rejält mycket, för äldre lite mindre.
Citera
2021-01-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Menar du att virologer i andra länder som gör sitt yttersta för att rädda sjukvården och liv är nazister?

Anders Tegnells strategi att sprida smittan bland befolkningen var huvudorsaken till att tusentals äldre, svaga och sköra dog i Sverige enligt Coronakommissionen. Anders Tegnell har blivit kallad nazist av Joe Bidens rådgivare. Att vi har en nazist som statsepidemiolog gör mig bestört, men jag är inte förvånad. Sverige har inga ambitioner och är i fritt fall mot avgrunden.

Det är seriösast att inte uppfyllla Goodwins lag om man vill framstå som trovärdig i debatter om viktiga saker. Inte specifikt riktat till dig. Jag föreslår att alla stryker nazistjämförelser.
Citera
2021-01-24, 14:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om jag minns rätt beräknas det som att varje person som dött i Covid19 i Sverige i snitt förlorade drygt 10 levnadsår. Det är ändå ett ganska högt tal och ger inte alls sken av att merparten av de som dött låg för döden ändå. Som sagt - den diskussionen är klart förlegad och bygger helt på det felaktigt antagande / teori. Antagligen skapad i syfte att försöka förringa Sveriges skyhöga dödstal och sätta plåster på den helt vansinniga coronastrategin. Men som sagt - totalt skjuten i sank numera.
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Överdödligheten verkar hamna på drygt 6000 personer och dödsfallen med covid på ca 10000. Vad säger det tycker du?
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/coronans-verkliga-dodstal-borjar-bli-synligt-1

Överdödligheten är ca 7000 personer.

SCB har räknat till 97941 döda hittills för år 2020. Vilket ska jämföras med genomsnittet för åren 2015-2019 som är 90962. Enligt SCBs sätt att räkna ger det en överdödlighet på ca 7000 personer.

Källa: https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Senast redigerad av -Info- 2021-01-24 kl. 14:30.
Citera
2021-01-24, 14:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det Åsa Wheelock säger låter troligt och kanske stämmer, men andra säger ju något annat.
Varför ska man lite just på ÅW?

Du har flera gånger hänvisat till statistik utan att länka till vilken statistik du hänvisar till och det är ingen uppenbarligen framkomlig väg, du får alltid mothugg och eviga diskussioner.

Lägg in länkar och förklara tydligt så kan du säkert öka acceptansen för din sak.

Ett tips i all välmening. Försök tänka lite själv, försök tänka kritiskt. Använd dig av sunt förnuft.

Du har en ganska jobbig ryggmärgsreaktion att skrika "KÄLLA på DET" , "SKICKA LÄNKAR". Det kan handla om så triviala saker som att solen går upp på morgonen och ned på kvällen. Tag bara det här med skolbarn och smittspridning av ett aerosolburet virus.

Hela världen stänger ned sina skolor när smittspridningen går bananas. Tror du att de gör det om det inte skulle hjälpa? Tror du att det bara är FHM i hela världen som har rätt och alla andra har fel? Tror du WHO har fel exempelvis?
Detsamma gäller munskydden. Varför tror du varenda asiat springer omkring med detta om det inte skulle hjälpa?

Men även om du så bara tillämpar det minsta sunda förnuft. Varenda småbarnsförälder vet hur ett luftburet virus sprids och vilken roll dagis och skola spelar i smittspridning. Har man följt denna pandemi vet man också att smittspridningen gick ned kraftigt under sommaren och att lågpunkten inföll juni/juli. Smittan tog återigen fart, genom mätbara resultat över antalet inlagda alldeles i början av oktober, sex veckor efter skolstart. Jag skrev redan i december att smittan troligen skulle gå ned i slutet av januari i och med jullovet och det ser ut som jag fick rätt. Varför tror du inte att över en miljon barn som umgås tätt inpå varandra varenda vardag tillsammans med en kvarts miljon pedagoger inte bidrar till smittspridningen? Kan du inte tänka ut det själv, utan att skrika "KÄLLA PÅ DET", varenda gång du möts av ett påstående. För mig känns det så basalt och nej, jag har inte för vana att spara och stryka under länkar så jag kan skicka till dig och alla andra över allt jag tar del av. Speciellt inte sådant som är helt självklart. Om du tar del av en väderleksprognos av SMHI, tror du inte på den prognosen då heller, utan skriker KÄLLA PÅ DET!! ? Nu kan ju visserligen prognosen vara fel, men de flesta vet ju hur den yrkesgruppen jobbar med sina prognoser. Varenda fakta som är så självklar borde man kunna köpa och framförallt borde man kunna tänka lite själv också.
Citera
2021-01-24, 14:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja det är ju det jag skrev, att problemet är att sjukvården är skit och att C19 kräver mycket resurser. För 99% av alla människor är dock C19 i sig inget problem. Och vilken är din källa till att canceroperator ställs in. Jag tror du ljuger.
Akuta canceroperationer har än så länge inte ställts in vad jag förstår, men vårdskulden vad avser operationer har ökat med 91 000 patienter.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/01/91-000-farre-operationer-i-fjol/
Sedan tillkommer all annan mera vanlig vård som skjutits upp.

Det kommer att ta flera år att beta av Sveriges vårdskuld.
Citera
2021-01-24, 14:31
Medlem
Citat:
Jag hittar inte något sådant samband lite snabbt.

Däremot har Monaco liknande kurvor som Sverige så det är nog bra att höra till ett land med konstig kurva. Det är den enda slutsatsen jag kan finna i alla fall.

Varför är det bra?
I Sverige är det ju inte bra.
Dåligt uppdaterad statistik tyder på att det inte fungerar som det skall med insamling och rapportering.
Citera
2021-01-24, 14:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Haha du ser, du ljuger. Ingenstans står där någonting om inställda canceroperationer. Det här är hur man vet att sådana som du är alarmister och troll som inte vill annat än att folk ska isolera sig så de blir lika deprimerade och ensamma som du. Patetiskt.
91000 färre operationer, om de är inställda eller inte kanske inte framgår med det framgår att det är betydligt färre genomförda operationer 2019 än tidigare år.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/01/91-000-farre-operationer-i-fjol/
Citera
2021-01-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Om en person med C19
Får hjärtstopp dog han av C19 då??

Ja, om personen hade smittan är det mycket sannolikt.
Finns framförallt ingen anledning att avfärda covid19 utan att utreda fallet, ta in mer information.
Finns t.ex. vätska i lungorna så lär det nog varit covid19 t.ex.
Citera
2021-01-24, 14:35
Medlem
Citat:
Akuta canceroperationer har än så länge inte ställts in vad jag förstår, men vårdskulden vad avser operationer har ökat med 91 000 patienter.
Sedan tillkommer all annan mera vanlig vård som skjutits upp.

Det kommer att ta flera år att beta av Sveriges vårdskuld.

Det var ju prat om detta redan innan C19. Jag säger inte att C19 inte gjort situationen värre, men vården i Sverige var redan skit innan detta.
Citera
2021-01-24, 14:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Finanskrisen 2008 gick inte självmorden upp och det har de inte heller gjort 2020, finns länkat tidigare i denna tråd. Vi kommer säkerligen se enskilda tragedier med anknytning till konkurser men någon egentlig uppgång har alltså ännu inte synts till varför man får vara försiktig med att dra växlar på orsak och verkan. Så länge självmorden inte visar en onormal ökning får det betraktas som tragiskt men normalt.

Jag har lite svårt att se det som normalt . Tyckte inte det var normalt finanskrisen på 90 talet heller och inte 2008 heller ? Konsekvenserna av varje enskild tragedi visar sig långt senare i form av trasiga familjer ( behovet av psykiatrisk vård har dessutom ökat och inte minskat i det tidsspannet ) Jag väntar spänt på hur antalet skilsmässor kommer att öka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in