2021-01-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Du ville kanske inte klicka på mina länkar men om du anser att jag har "delvis" rätt så anser du samtidigt att den kanske framgångsrikaste investeraren i världen vid namn Warren Buffett också har "delvis" rätt. Han utmanade hela Wall street och dess aktiva förvaltare ! Han satte även 1 miljon dollar på spel vilket i och för sig är småpengar för honom, men det hade ett symboliskt värde.
Likaså nobelpristagaren i ekonomi, Eugene Fama har också "delvis" rätt.

Vidare har det gjorts en studie som har kommit fram till att 99.4% av aktiva förvaltare inte slår index över tid(30 år)
Att det är många som slår index enskilda år hjälper föga om du skall köpa och glömma i 20-25 år.
Du måste välja någon av de här 6 av 1000 förvaltarna som slår index. Helst ska du pricka in alla fyra.

Vi behöver inte diskutera enskilda aktiva fonder för det är inte relevant idag år 2021. Lever vi 2045 så kan du bumpa tråden

Du skall ställa dig frågan:
Vet jag bättre än Warren Buffett och Eugene Fama och är den studien rent nonsens ?
Är ditt svar Ja på detta så köper du dina fonder och håller i 20-25 år.
Är ditt svar Nej så köper du indexfonder.

Warren Buffett har aldrig någonsin köpt en indexfond.

Jag upprepar en gång till så att du verkligen förstår:

Nu vill jag att du funderar på vad det betyder för ditt tvärsäkra inlägg ovan och återkommer med ditt svar.
Citera
2021-01-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Jag upprepar en gång till så att du verkligen förstår:

Nu vill jag att du funderar på vad det betyder för ditt tvärsäkra inlägg ovan och återkommer med ditt svar.

Var har jag skrivit att Warren Buffett har köpt en indexfond ?
Citera
2021-01-24, 00:51
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att Warren Buffett har köpt en indexfond ?

Du tror säkert att du är smart nu men mellanslaget innan frågetecknet avslöjar något annat.

Buffett ger endast rådet om indexfonder till de han tycker är svagbegåvade idioter, alltså medelamerikanen.

Jag antar att det är därför du gillar indexfonder - du är för korkad för att investera i något annat.
Citera
2021-01-24, 00:55
Medlem
Citat:
Du tror säkert att du är smart nu men mellanslaget innan frågetecknet avslöjar något annat.

Buffett ger endast rådet om indexfonder till de han tycker är svagbegåvade idioter, alltså medelamerikanen.

Jag antar att det är därför du gillar indexfonder - du är för korkad för att investera i något annat.

Var har jag skrivit att jag gillar indexfonder?
Citera
2021-01-24, 07:39
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Jag tycker inte Buffett vred och vände på några siffror när han satte upp utmaningen:
Från artikeln:
Han förklarade att en simpel indexfond med passiv förvaltning och låga kostnader på tio år ger högre avkastning än dyrt förvaltade fonder och utmanade Wall Street på ett miljondollarvad.

Handsken plockades upp av Ted Seides, delägare i kapitalförvaltningsbolaget Protégé i New York. Han satte fem hedgefonder mot Buffets val, indexfonden Vanguard som investerar i S&P 500 (de 500 största bolagen i USA).

Jag har inte påstått någonting. Jag har bara försökt få dig att fundera över din egen förmåga att välja ut fonder.
Och när du avslutar med " man ska bara hitta dem " så har du väl redan gjort det ?

En HEDGEFOND märk väl, inte en aktiefond! Som att jämföra äpplen med päron, du har nog inte riktigt fattat hur hedgefonder fungerar.
Citera
2021-01-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
En HEDGEFOND märk väl, inte en aktiefond! Som att jämföra äpplen med päron, du har nog inte riktigt fattat hur hedgefonder fungerar.

Varför skulle jag inte ha fattat hur hedgefonder fungerar?
Och vad spelar det egentligen för roll för vadslagningen med Warren Buffett?
Förvaltaren sätter hela sitt rykte på spel i ett sådant vad och gjorde nog sitt bästa.
Förvaltaren som antog vadet gjorde givetvis det för att han trodde att han skulle vinna.
Senast redigerad av Riggragg 2021-01-24 kl. 10:12.
Citera
2021-01-24, 11:44
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:

Det kan ju också vara så att man är intelligent nog att inse sina egna begränsningar.
Citera
2021-01-24, 11:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Hur funkar en hedgefond menar du då?
Citera
2021-01-24, 12:09
Medlem
TheTransporters avatar
Citat:

Med en hedgefond ska han ju ha större möjlighet att slå en indexfond då ha kan investera i allt möjlig och inte bara rena aktier.

Vet du hur en hedgefond fungerar?
Citera
2021-01-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur funkar en hedgefond menar du då?

Kan inte du förklara det istället?
Citera
2021-01-24, 12:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Kan inte du förklara det istället?
Det har jag gjort tidigare, och det var inte jag som påstod något om hedgefonder.

Men eftersom jag är så snäll så citerar jag wikipedia:

Gemensamt för hedgefonder är att de har friare regler för sina placeringar än exempelvis aktiefonder. De kan använda belåning, blankning och placeringar i olika typer av derivat för att öka sin avkastning.

Med friare regler borde hedgefonder överavkasta, vad är annars poängen? Såvida inte någon kan visa hur striktare regler ger högre avkastning.
Citera
2021-01-24, 18:12
Medlem
Mina gissningar: Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc

Elbilstrenden kommer accelerera under 2021. Litiumpriserna går samtidigt upp pga behovet, batterierna i elbilar är extremt mycket större än de vi har i laptops/mobiler.

Det som talar emot är att många av bolagen i dess topp 10 har hyggligt orimliga PE tal. Man får hoppas de lyckas annars riskerar ju fonden en krasch.

2a plats under året kommer vara en grön omställningsfond, t ex
BNP Paribas Energy Transition C C

Världen ställer om till förnybart, vilket innebär sol, vätgas och vind. Vatten och kärnkraft är tydligen ute ur leken.
Investeringar i de energifonderna lär minska år för år. Dumt? Japp, men här är vi.

Shoutout till : Länsförsäkringar Fastighetsfond A

Om vaccinet visar sig eliminera Corona så borde den rimligtvis skutta iväg. Vi har trots allt fortfarande bostadsbrist i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in