Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Jo du har rätt delvis men det är lite av en sekt det här med att enbart ha indexfonder med maxavgift 0.40% för hittils har ju inte mitt fondval visat på motsatsen gissar jag. Men som du säger, jag har gjort ett aktivt val att jag vill betala Handelsbanken lite mer i hopp om att de ska slå index, dock förväntar jag mig inte att de gör det varje år.
När jag granskade just Länsförsäkringar global indexnära, som ska vara den bästa globalfonden enligt vissa, så förstår iaf inte JAG varför den är så populär. Billig? Javisst men sett till avkastning så njaä, med det sagt så kostar min global tema 1.69% (tror jag) men hittils har den ju presterat bättre också.
Hade gärna bytt ut Global Tema mot Global indexnära och dessutom utökat portföljen med tex robur ny teknik men jag har hittils inte fått förslag av någon med indexfonder som presterat bättre ände fonder jag har.
SHB Global Tema
SHB Hållbar energi
SHB Nordiska småbolag
SHB Tillväxtmarknad Tema
Vilka indexfonder skulle du påstå kunna ge de fonderna en match? Nu frågar jag för att jag faktiskt är beredd att kunna jämföra och kanske tom byta ut nån...
Du ville kanske inte klicka på mina länkar men om du anser att jag har "delvis" rätt så anser du samtidigt att den kanske framgångsrikaste investeraren i världen vid namn Warren Buffett också har "delvis" rätt. Han utmanade hela Wall street och dess aktiva förvaltare ! Han satte även 1 miljon dollar på spel vilket i och för sig är småpengar för honom, men det hade ett symboliskt värde.
Likaså nobelpristagaren i ekonomi, Eugene Fama har också "delvis" rätt.
Vidare har det gjorts en studie som har kommit fram till att 99.4% av aktiva förvaltare inte slår index över tid(30 år)
Att det är många som slår index enskilda år hjälper föga om du skall köpa och glömma i 20-25 år.
Du måste välja någon av de här 6 av 1000 förvaltarna som slår index. Helst ska du pricka in alla fyra.
Vi behöver inte diskutera enskilda
aktiva fonder för det är inte relevant idag år 2021. Lever vi 2045 så kan du bumpa tråden
Du skall ställa dig frågan:
Vet jag bättre än Warren Buffett och Eugene Fama och är den studien rent nonsens ?
Är ditt svar Ja på detta så köper du dina fonder och håller i 20-25 år.
Är ditt svar Nej så köper du indexfonder.