2021-01-23, 17:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Hur definierar man pengar?
Allmänt accepterat betalmedel.

Dvs det måste gå att betala med det i de flesta butiker mm.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Om jag får vara mer realistisk vad gäller upplevd inflation:

På 20 år tror jag min hyra har gått från drygt 2700 till 3800 kr dock helt utan renovering så sämre skick kan man ju tycka men (3800/2700)^(1/20)=1.7% per år.

Jag tror man brukade kunna köpa äpplen för 20 kr / kg rätt ofta och känns som de kostar mer typ 40 kr nu. Kan jag få säga på 17 år eller så där istället? 2^(1/17)=4.2%.

Ekologiska bananer känns som mindre, typ från 20 till 25 kr / kg på 15 år? 1.25^(1/15)=1.5%

Bröd är en av sakerna jag upplever har blivit dyrare men kan ju vara att jag äter med högre kvalitet med. Minns egentligen inte vad det kostade innan, var det typ 35 kr / kg? 25? Skulle vi anta dubbla priset på 20 år så 3.5%.

På vegetariska färdigrätter och köttsubstitutprodukter känns det som priset har stått till så 0% inflation?

Vassle och sojaprotein känns ju också som låg prisutveckling, ska vi säga upp max 60% på 15 år? 3.2% då men är det rabatterat pris och så kan jag tänka mig neråt 20% och ett rimligare snitt kanske är 40%. 40% ger 2.7 och 20% ger 1.2%.

Telefoner är ju lite kul att du nämner för de dyraste kostar ju typ 20 000 kr nu, 13 000 nyligen, 10 000 strax före det, 8 000 före det, kanske 5 000 före det.. De för 300 kr finns ju fortfarande och rimligtvis fanns inga för 300 kr innan men en budgetsmartphone får man väl kanske säga en 1 300 kr för? En billig GSM-lur kostade kanske runt 1 300 kr innan med så typ ingen skillnad på den nivån men de dyraste har ju dragit iväg. Å andra sidan NMT eller vafan de hette innan var ju säkert väldigt dyra.

Grafikkort är ju en sådan produkt där ... haha fan vad skön tråd! https://eforum.idg.se/topic/1324-voodoo-1-vs-voodoo-2/ ... Bra värdebevarare: https://www.tradera.com/item/341371/420560319/3dfx-voodoo-2-kort-i-sli-utforande-8mb .. men ja, grafikkorten var ju såklart sämre då men geforce 256 släpptes för $249 och tnt 2 ultra för $299 och nu får man ju inte ens ett rtx 3060 för de pengarna. Övre delen där har ju dragit precis som för telefonerna och ja att köpa ett grafikkort ämnat för spel för 600 kr idag blir ju lite svårt. Men det är kanske mer att marknaden har utvecklats där för både grafikkort och telefoner och att man värderar det högre och därav är ok med att betala mer för något ännu bättre. Innan kanske man ville köra glquake eller halflife men idag finns ju fler spel som drar nytta av det och köper man en telefon för runt 10 000 kr så är den ju även tänkt att vara ens kamera och kanske ens mediakonsumtionsenhet också. Kan väl inte jämföra den med TVn med för den har vi ju kvar men ändå. Den är ju mer än dåtidens telefon. Om dåtidens telefon även var ens digitalkamera och mp3-spelare och kunde spela videos och portabla spelenhet så kanske man var ok att betala ungefär lika mycket även då.
Här är en graf som visar huvudgruppernas ändring mellan 1980-2017.
http://www.qifo.se/wp-content/uploads/2018/02/KPIs-delar-12017-768x525.jpg
Som synes har restauranger och logi ökat mycket. Ökningen på en faktor 5.5 kan nog stämma ganska väl för en lunch. Även om jag inte riktigt kommer ihåg vad det kostade.

Boende finns med här. Vilket borde vara ett bekymmer för de som inte har den minsta koll och ihärdigt förnekar att KPI väger in det.
Jag kan se att ökningen i KPI är mer än hyreshöjningen för den studentlägenhet jag hyrde. Men KPI värdet lär väl stämma för landet i snitt. Eller är det så att SCB fuskar och driver upp boende och KPI för mycket?

Kläder har inte ökat så mycket. Och det stämmer också med att det i KPI inte ökat mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
NÄR tänker du medge att du har en svårt defekt hjärna som inte klarar av att medge fel?

Googla på Retorisk fråga. Jag måste ständigt lära dig saker. FB är alltså bra för dig.
Ser inte ut som att du klarar av att medge fel. Utan vidhåller att du kan ändra ordens betydelse godtyckligt.

Tror att du får svårt att få gehör från någon i att ändra ordens betydelse efteråt för att smita undan när du haft fel.

Citat:
Jag trodde du var definitionen på hallucinerande stolle.
Vad är svaret? A eller B. Du verkar inte klara av att svara. NÄR tror du att du klarar av att svara.
Citera
2021-01-23, 17:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser inte ut som att du klarar av att medge fel. Utan vidhåller att du kan ändra ordens betydelse godtyckligt.
Maila en länk där du medger att du haft fel. Du och jag, lika som bär, vem kunde trott. Skillnaden är att jag inte kallar dig idiot, jag har lite mer sociala skills kanske.

Kul att du tar upp "ordens betydelse", just i diskussioner där Inflation och Bostadsbubbla kan betyda precis vad som helst, och jag försöker styra upp debatten med logik och fakta.
Citera
2021-01-24, 10:07
Bannlyst
Citat:
Själv vägrar du svara på varför du tror att bostäder steg mest i pris 1990 när inflationen var som högst. Fast det är tvärtom, då sjönk bostadspriserna.

Du nämner ett enda år. Fattar du vad trend innebär?

När ställde du förresten den frågan? Idiot?

Dessutom är Corona-året 2020 också ett år med sjunkande huspriser, antar jag, samtidigt som inflationen är hög. Och du fattar inte varför?
Citera
2021-01-24, 10:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du nämner ett enda år. Fattar du vad trend innebär?

När ställde du förresten den frågan? Idiot?

Dessutom är Corona-året 2020 också ett år med sjunkande huspriser, antar jag, samtidigt som inflationen är hög. Och du fattar inte varför?
Det är ju inte specifikt 1994 som mot-bevisar din tes utan hela resan 1994-2020 med ständigt ökande priser på bostäder och ständigt sjunkande inflation och räntor. När inflationen maxade så var även bostäderna billigast, och när inflationen var lägst så var bostadspriserna högst. Tvärtemot ditt påstående.

Bostadspriserna steg 2020 under corona och inflationen sjönk. Makalöst att du har fel i absolut allt du skriver. Du måste vara mest oinformerad av alla på FB. Det är som att diskutera med en 10-åring.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling

https://www.scb.se/contentassets/bf26d0ee59de406fa5bf61b67b20f46d/pr0101_2020m03_di_66_sv_press8.gif
Citera
2021-01-24, 10:45
Bannlyst
Citat:
Det är ju inte specifikt 1994 som mot-bevisar din tes utan hela resan 1994-2020 med ständigt ökande priser på bostäder och ständigt sjunkande inflation och räntor. När inflationen maxade så var även bostäderna billigast, och när inflationen var lägst så var bostadspriserna högst. Tvärtemot ditt påstående.

Bostadspriserna steg 2020 under corona och inflationen sjönk. Makalöst att du har fel i absolut allt du skriver. Du måste vara mest oinformerad av alla på FB. Det är som att diskutera med en 10-åring.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling

https://www.scb.se/contentassets/bf26d0ee59de406fa5bf61b67b20f46d/pr0101_2020m03_di_66_sv_press8.gif

Har du koll på vilka år du pratar om? Nyss var det 1990. Nu är det 1994. Skrev du fel eller?

Tråden är "myten om hög inflation". Det är ingen myt. Myten är den om den låga inflationen.

Men inflationen är inte låg utan hög vilken givetvis förklarar prisexplosionen på bostäder. Pröva höjda räntor och du kommer inte se några prishöjningar på bostäder, eller höjda hyror.
Senast redigerad av Mertillen 2021-01-24 kl. 10:47.
Citera
2021-01-24, 10:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Har du koll på vilka år du pratar om? Nyss var det 1990. Nu är det 1994.

Du spelar fortfarande dum, jag förstår det.

Tråden är "myten om hög inflation". Det är ingen myt. Myten är den om den låga inflationen.

Men inflationen är inte låg utan hög vilken givetvis förklarar prisexplosionen på bostäder.
1994 köpte jag min villa i Nacka, som började denna diskussion. Men det har du redan glömt?

Inflationen som den definieras i wikin och av Riksbanken är extremt låg nu, var extremt hög 1990. Bpostadspriserna är extremt höga nu och var extremt låga 1990. Men du kanske även har en annan definition på "bostadspriser", du tror ju att bostadspriserna sjönk under corona 2020 fast de steg. Du pratar inte svenska så vi andra kan förstå.

Erkänn att du inte visste att inflationen sjönk och bostadspriserna steg 2020 så är jag nöjd för tillfället.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-24 kl. 10:50.
Citera
2021-01-24, 11:04
Bannlyst
Citat:
1994 köpte jag min villa i Nacka, som började denna diskussion. Men det har du redan glömt?

Inflationen som den definieras i wikin och av Riksbanken är extremt låg nu, var extremt hög 1990. Bpostadspriserna är extremt höga nu och var extremt låga 1990. Men du kanske även har en annan definition på "bostadspriser", du tror ju att bostadspriserna sjönk under corona 2020 fast de steg. Du pratar inte svenska så vi andra kan förstå.

Erkänn att du inte visste att inflationen sjönk och bostadspriserna steg 2020 så är jag nöjd för tillfället.

Nej jag har inte glömt att du köpte en villa i Nacka. att det var 1994 ska ingen här behöva komma ihåg heller eftersom det inte är av allmänintresse för 5 öre.

Du måste lära dig att tänka lite själv istället för att suga på pappa statens tutte och istället för att läsa böcker (gör du det förresten?) läsa och fråga dig om det du läser verkligen är rimligt.

OM det stämmer att bopriserna stigit även under Corona-året med en nedgång i BNP som ett resultat av nedstängningarna av samhället förklaras det av den synnerligen höga inflationen på nära 15% för 2020. Se ökningen av penningmängden.

Prata med någon annan nu och ta inte min tid i anspråk. Jag är vare sig din psykolog, din lärare eller din kompis.
Citera
2021-01-24, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej jag har inte glömt att du köpte en villa i Nacka. att det var 1994 ska ingen här behöva komma ihåg heller eftersom det inte är av allmänintresse för 5 öre.

Du måste lära dig att tänka lite själv istället för att suga på pappa statens tutte och istället för att läsa böcker (gör du det förresten?) läsa och fråga dig om det du läser verkligen är rimligt.

OM det stämmer att bopriserna stigit även under Corona-året med en nedgång i BNP som ett resultat av nedstängningarna av samhället förklaras det av den synnerligen höga inflationen på nära 15% för 2020. Se ökningen av penningmängden.

Prata med någon annan nu och ta inte min tid i anspråk. Jag är vare sig din psykolog, din lärare eller din kompis.
OM priserna på bostäder i Sverige stigit 2020... OM inflationen sjunkit 2020... Det går verkligen inte att prata med dig. Du är helt faktaresistent. Man kan inte "tänka lite själv" kring ett diagram. Diagrammet visar sanningen. Jag är matematiker.
Citera
2021-01-25, 08:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om det är så kan man undra över det exakta andelen av "boendekostnad KPI" de senaste 10 åren t.ex. För jag kan se att allt nyrenoverat dubblas i hyra, och det går naturligtvis aldrig ner igen. Så boendedelen av av KPI borde ständigt stiga mer än t.ex varor. För hyresökningarna är alltid över, och sedan tillkommer den långsamma anpassningen till marknadshyra.

Om boendedelen av KPI varit mer transparent hade kanske jag och många med mig inte betvivlat att inflationen är så låg som KPI visar.

En annan sak som man stillsamt undrar över är hur "mobiler" tog sig in i KPI. Mobilkostnaden för många har gått från 0% till kanske 5% av inkomsterna på bara några år, inklusive byte vart 2 år. En Apple Iphone kostar 12K nu men som jag minns kostade den 3000 kr 2007 dvs en ökning med 300% på drygt 10 år. Det är inte samma mobil, men för användaren är den i praktiken samma. Eller är det motsatsen som gäller, det ingår bara en knapptelefon i KPI? Den har gått ner från 1000 kr till 150 kr så det blir en invers-chock i KPI som är falsk. För ingen använder knapptelefon längre.
Det som är slirigt med boendekostnaden i KPI är att sänkta räntor påverkar boendekostnaden. Stort sett alla BRF har lån som betalas via avgiften. Det är inte helt lyckat och därför hittade de på KPIF.

Elektronik i största allmänhet är också knöligt. En vara är helt enkelt inte samma sak 10 år senare. Fast plockar man bort elektronik så försvinner stor del av konsumentprodukterna. Inte helt lätt avvägning.

Börjar man gräva i detaljerna så inser man att KPI inte är en särskilt exakt siffra.

Jag tycker som sagt att man borde titta mer på löner. Det är en stabil produkt som inte förändras så mycket över tid.
Citera
2021-01-25, 16:49
Medlem
KlappMungons avatar
Det är helt ointressant hur någon enskild skribent vill definiera inflation. Det kan man göra som man vill.

Riksbanken är intresserade av kortsiktig stabilititet i valutans köpkraft. Det är också vad som är intressant för svennebanan.

Vad det kostar att casha en bostad, hur mycket guld han kan köpa för sin lön osv är helt jävla ointressant eftersom svennebanan vare sig cashar bostäder eller hamstrar guld på regelbunden basis.

Svennebanan betalar hyra eller "hyra" (om han hyrt pengar för att bli "ägare" till en bostad). I övrigt handlar han mat, blöjor och bensin. Han vill veta att hans lön kommer räcka till det nästa månad också. Att lönen om ett år kommer räcka till lite mindre är han också inställd på. Han förväntar sig att facket ordnar en liten löneförhöjning så att pengarna räcker till blöjor nästa år också.

Problem för svennebanan först om han långsiktigt försöker lagra värde i något som är avsett att vara ett transaktionsmedel.

För det mesta förstår svennebanan till skillnad från en del tomtar att valutan inte är avsedd till detta. Han lagrar därför värde i reala tillgångar, aktiefonder eller t o m guld. Köpkraften om han vill byta dessa tillgångar till konsumtionsvaror är förstås mer fluktuerande kortsiktigt men de är å andra sidan skyddade mot "inflation".
Citera
2021-01-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det som är slirigt med boendekostnaden i KPI är att sänkta räntor påverkar boendekostnaden. Stort sett alla BRF har lån som betalas via avgiften. Det är inte helt lyckat och därför hittade de på KPIF.
Höjda räntor ger då rimligtvis ökade kostnader -> inflationen ökar.

Men eftersom centralbankerna har finansiell stabilitet som främsta mål så ändrar man måttet för att kunna säkerställa den för systemets nödvändiga kredittillförsel.

Jag tycker man ska vara ärlig med det istället för att skylla på låg inflation.
Citera
2021-01-25, 19:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Många verkar inte förstå att det är omsatt M1 som har betydelse för inflation. Skälet är nog att de själva alltid omsätter månadens bidrag och inte har ett öre när nästa kommer. Och då tror man att alla gör så. Och att all M1 omsätts 12 ggr per år.

Här är några som beräknat velocity för EUR
https://thistimeitisdifferent.com/eurozone-money-velocity-august-2018

Här kan man se att hastigheten minskar stadigt från 1.42 år 2000 till 0.94 2018.

Dock använder dom tyvärr M3. Hade varit mer relevant med M1.
Tittar jag under de senaste 10 åren så har dock M1 och M3 ökat lika mycket. Så felet är nog inte så stort.

Tittar vi på Sverige så omsätts i snitt varje krona 1.7 ggr per år. (Dvs M1).
Givet att vissa kr omsätts 12 ggr per år (dvs bidrag och delvis lön) så innebär det att många kr inte omsätts alls under ett år.

Det som händer när M1 ökar (när låntagarna lånar) är att fler och fler kr slutar omsättas. Dvs vårt sparande ökar.

----------------------------
Och så till humoravsnittet med Lund-NoGo-zone.

Citat:
Maila en länk där du medger att du haft fel. Du och jag, lika som bär, vem kunde trott.
I de fall jag har fel ändrar jag mig omgående. På så vis fortsätter inte jag att ha fel och har därmed väldigt sällan fel.
Vidare brukar jag kolla att det jag påstår stämmer innan jag postar.
Blir en yrkesvana i ett jobb där man måste ha rätt. (Ha alltså. Inte få).

Citat:
Skillnaden är att jag inte kallar dig idiot, jag har lite mer sociala skills kanske.
Mja, alla kan notera dina fina social skills i inläggen ovan. Jag repeterar två nedan så folk kan begrunda skills.
Citat:
Jag trodde du var definitionen på hallucinerande stolle.
Citat:
NÄR tänker du medge att du har en svårt defekt hjärna som inte klarar av att medge fel?

Googla på Retorisk fråga. Jag måste ständigt lära dig saker. FB är alltså bra för dig.

Citat:
Kul att du tar upp "ordens betydelse", just i diskussioner där Inflation och Bostadsbubbla kan betyda precis vad som helst, och jag försöker styra upp debatten med logik och fakta.
Eftersom du ändrat betydelse på "NÄR" så verkade det rationellt att lyfta.
Citat:
OM priserna på bostäder i Sverige stigit 2020... OM inflationen sjunkit 2020... Det går verkligen inte att prata med dig.
Eftersom du definierat om "NÄR" till att betyda "OM" så är det väl inte konstigt att du får problem när Mertillen skriver "OM".
Har du berättat för honom om din omdefinitioner av orden.
Citat:
Jag är matematiker.
He he, nej. Det har jag falsifierat flera ggr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in