2021-01-24, 07:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sjukhus i Berlin har satts i karantän pga att man upptäckt 20 fall av B117

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-variant/german-hospital-under-quarantine-over-more-infections-coronavirus-variant-idUKKBN29S0KQ

Det får mig att tänka på tidigt i våras när ett sjukhus i Lombardiet sattes i karantän. Men då var allt nytt och kaotiskt.

Sjukhusen får nog öka åtgärderna mot intern smittspridning för att matcha den ökande infektionsrisken för B117. Lätt att institutioner kan snabba på övergången till B117 med snabb spridning internt.

Dags för att bära masker alltid i sådana miljöer.
Citera
2021-01-24, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Men varför inte använda Sverige, det har skett ännu fler dödsfall, och är fler smittade i Sverige, så ännu bättre statistiskt underlag?

550k har bekräftats smittat med viruset, 11k har bekräftas döda.
Sverige har en CFR på ~2%.

De flesta experter (utanför Sverige givetvis) uppskattar IFR till 0.6-1%.
De flesta experter uppskattar också att i de flesta länder som har gjord ett "okej" antal tester, är antalet smittade ungefär dubbelt så högt som antalet bekräftade smittade.

Man kan anta at Sverige har en IFR som är högre än många andra länder, på grund av den tragiska hanteringen av pandemin.

Man kan också anta att cirka 1 miljon har smittats, 11k är döda, så IFR er ungefär 1%.
Da har 10% av befolkningen varit smittat, och IFR är hälften av CFR, vilket är vad de flesta experter anser är korrekt, baserat på de tal som finns tillgängliga i världen nu.

Det ligger i den höga änden av skalan, men det kan förväntas i Sverige, medan länder som har haft mindre smittspridning och bättre hälso- och sjukvård, som Norge, kommer att vara i den nedre änden av skalan.

Jag säger inte att det är rätt, men det låter mycket mer troligt än dina teorier, där nästan hälften av Sverige har haft viruset nu, vilket är helt osannolikt!
Varför skulle Sverige ha ett högre IFR är grannländerna? Ni verkar tro att vi är ett U-land.

FHI i Norge uppskattade IFR på 0.36-0.48% i september, när man uppskattade 55-73k smittade totalt, på 264 döda. Island beräknade IFR till 0.3%. Att Sverige skulle ha två-tre gånger högre IFR än övriga Norden, det är din fantasi.

Jag bor i Stockholm, och kan säga på rak arm att varannan person jag känner har haft påvisad corona i sitt hushåll. Jag känner dessutom flera som jobbar inom vård och äldreomsorg som var PCR-positiva under våren, men som aldrig fick uppmätbara antikroppar.

Jag känner även många (småbarnsfamiljer med bra immunförsvar) som drogs med diffusa långtidssymptom under våren, men som aldrig fick påvisbara antikroppar. Det kan inte uteslutas att symptomen berodde på något annat, men ingen av de jag känner i den kategorin har fått corona i andra vågen, trots att sjukdomen härjar runt omkring.

Så det här med hur många som exponerats, eller nivåer av antikroppar, är nog inte så enkelt eller självklart som du tror.
Citera
2021-01-24, 08:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sjukhusen får nog öka åtgärderna mot intern smittspridning för att matcha den ökande infektionsrisken för B117. Lätt att institutioner kan snabba på övergången till B117 med snabb spridning internt.

Dags för att bära masker alltid i sådana miljöer.
Ja, absolut.

På det där sjukhuset i Berlin har man åtminstone letat efter B117.

Det tvivlar jag starkt på att man gör på svenska sjukhus.
Citera
2021-01-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sjukhus i Berlin har satts i karantän pga att man upptäckt 20 fall av B117

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-variant/german-hospital-under-quarantine-over-more-infections-coronavirus-variant-idUKKBN29S0KQ

Det får mig att tänka på tidigt i våras när ett sjukhus i Lombardiet sattes i karantän. Men då var allt nytt och kaotiskt.
Om det gått så långt att man har en hel drös med patienter som behövt uppsöka sjukhusvård för B1117, så är det nog redan kört. Då har man väldigt många fall ute i samhället.

Det motsvarar att man hade hundratals fall redan när de här personerna blev smittade, för över en vecka sen.
Citera
2021-01-24, 09:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det vet vi inte, forskning har inte gjorts ang. smittsamheten. Kanske pågår men än finns inga fakta att det är så eller ej
Frågan är till vilken grad. Jag tror inte att vi kommer att få se några superspridare i den vaccinerade gruppen. Men fäster viruset i de övre luftvägarna trots vaccin så visst kan man föra smittan vidare förhoppningsvis då till en låg grad.
Citera
2021-01-24, 09:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om det gått så långt att man har en hel drös med patienter som behövt uppsöka sjukhusvård för B1117, så är det nog redan kört. Då har man väldigt många fall ute i samhället.

Det motsvarar att man hade hundratals fall redan när de här personerna blev smittade, för över en vecka sen.
Vad bra, det gillar väl en laissez-faire-person som du.

Låt dem dö och bli sjuka. Det är ingen idé att göra något. Och ingen har gjort fel, för lite eller för sent. Det är ditt mantra du har kört i tråden tusentals inlägg.
Senast redigerad av Madagascar 2021-01-24 kl. 09:18.
Citera
2021-01-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Det skulle vara intressant att se bevis på att Alsing verkligen dog av corona och inte med corona, nu när media medvetet har vilselett mänskligheten när de lurat många att tro att dö med corona är samma sak som att dö av corona.

Fick inte han en propp i lungan
Citera
2021-01-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Adam Alsing hälsar att han inte håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det är bara att räkna baklänges från antalet döda I covid-19 så inser man att det måste röra sig om många många fler smittade än 550 000.

Går inte alls räkna så....
Då skall du sålla ut alla som dog direkt orsakat av C19 inte med C19
Citera
2021-01-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressant att Norge tycks ha drabbats före Sverige. De drabbas nu också först av nya mutationer också. Även tidigare fanns det väl någon variant som bl.a. smittade ner en hel buss med pensionärer.

Men kom då ihåg att Norge (och även Island) testade för Covid-19 i ganska hög utsträckning redan i Mars, medan vi då i Sverige fortfarande provade låtsas som det knappt fanns någon spridning i Sverige. Så bilden av Norge som något mer drabbad i Mars på bekräftade-fall kartan än Sverige är sannolikt ganska missvisande. Hur mycket är dock svårt att säga.
Citera
2021-01-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hon den där hockeymålvakten som Aftonbladet skrev om idag känns som ett typiskt exempel på en psykiskt svag människa som nu kan skylla på något annat och dessutom få massa uppmärksamhet! Är det något man lärt sig om dessa människor så är det att dom älskar uppmärksamhet och alla skall höra hur dom minsann kämpar!

”De i min omgivning tycker jag är väldigt stark framförallt”

Ringa media. Gärna olika aktörer vid flera tillfällen för maximal exponering. Check

Förklara för alla hur stark hon är. Check

Det räckte för mig för att förstå att det är en person med psykisk ohälsa som tyvärr sprider en falsk bild zv verkligheten.
De två män jag känner med långtida symtom på covid har i alla fall inga psykiska problem. De är (var) vältränade personer på 40-50 år och rejält mentalt stabila.

De kvinnor jag känner till med långtids-covid är dock lite mer blandade. Där finns både ock.
Citera
2021-01-24, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Fick inte han en propp i lungan

Samma som en av mina bekanta som hamnade på IVA pga corona hade. Det var en vältränad 50-åring när det gäller min kompis.
Citera
2021-01-24, 09:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Frågan är till vilken grad. Jag tror inte att vi kommer att få se några superspridare i den vaccinerade gruppen. Men fäster viruset i de övre luftvägarna trots vaccin så visst kan man föra smittan vidare förhoppningsvis då till en låg grad.

Jag säger inte emot dig säkerligen finns en risk men fortfarande finns inga avslutade studier hur det egentligen förhåller sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in