Citat:
Ursprungligen postat av
Kurt7777
Men varför inte använda Sverige, det har skett ännu fler dödsfall, och är fler smittade i Sverige, så ännu bättre statistiskt underlag?
550k har bekräftats smittat med viruset, 11k har bekräftas döda.
Sverige har en CFR på ~2%.
De flesta experter (utanför Sverige givetvis) uppskattar IFR till 0.6-1%.
De flesta experter uppskattar också att i de flesta länder som har gjord ett "okej" antal tester, är antalet smittade ungefär dubbelt så högt som antalet bekräftade smittade.
Man kan anta at Sverige har en IFR som är högre än många andra länder, på grund av den tragiska hanteringen av pandemin.
Man kan också anta att cirka 1 miljon har smittats, 11k är döda, så IFR er ungefär 1%.
Da har 10% av befolkningen varit smittat, och IFR är hälften av CFR, vilket är vad de flesta experter anser är korrekt, baserat på de tal som finns tillgängliga i världen nu.
Det ligger i den höga änden av skalan, men det kan förväntas i Sverige, medan länder som har haft mindre smittspridning och bättre hälso- och sjukvård, som Norge, kommer att vara i den nedre änden av skalan.
Jag säger inte att det är rätt, men det låter mycket mer troligt än dina teorier, där nästan hälften av Sverige har haft viruset nu, vilket är helt osannolikt!
Varför skulle Sverige ha ett högre IFR är grannländerna? Ni verkar tro att vi är ett U-land.
FHI i Norge uppskattade IFR på 0.36-0.48% i september, när man uppskattade 55-73k smittade totalt, på 264 döda. Island beräknade IFR till 0.3%. Att Sverige skulle ha två-tre gånger högre IFR än övriga Norden, det är din fantasi.
Jag bor i Stockholm, och kan säga på rak arm att varannan person jag känner har haft påvisad corona i sitt hushåll. Jag känner dessutom flera som jobbar inom vård och äldreomsorg som var PCR-positiva under våren, men som aldrig fick uppmätbara antikroppar.
Jag känner även många (småbarnsfamiljer med bra immunförsvar) som drogs med diffusa långtidssymptom under våren, men som aldrig fick påvisbara antikroppar. Det kan inte uteslutas att symptomen berodde på något annat, men
ingen av de jag känner i den kategorin har fått corona i andra vågen, trots att sjukdomen härjar runt omkring.
Så det här med hur många som exponerats, eller nivåer av antikroppar, är nog inte så enkelt eller självklart som du tror.