2021-01-23, 20:42
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte.

Kan man inte skylla på Biden lika väl som Trump?
Jag har ingen aning. Jag bara skrev av från artikeln. Jag försökte sedan hitta klippet i fråga på Youtube, men fann bara ett, också från igår, där de talade om Trump eventuellt kommer starta en nytt parti, Patriot Party.
https://m.youtube.com/watch?v=AfmNN_PBb1s
Jag såg inte hela, men han säger väl på ett ungefär att han inte gillar namnet, då det låter lite för nazistiskt.

Men det var bara en inblick från någon eller några, där på andra sidan av Atlanten. Jag kan tänka mig att det diskuteras flitigt därborta, speciellt som rättegången i senaten mot Trump snart börjar.

Proceduren med att artiklarna förs över från representanthuset till senaten kommer om jag förstått det rätt ske på måndag.

Förra året när det skedde, första gången Trump blev ställd inför riksrätt (impeached) så ska demokraterna ha gått, tätt följd av tv-kamerorna från representanthuset till senaten, som båda håller till i kongressbyggnaden Capitolium, för att därefter överlämna artiklarna om riksrätt till senaten.
https://m.youtube.com/watch?v=ToOCKBOPbVg

Nu i år så skulle Trumps advokater tydligen därefter få lite tid på sig att förbereda försvaret, så rättegången kommer att inledas drygt två veckor senare, den 9:e februari.
https://www.google.se/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN29S016
Citera
2021-01-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Jag har ingen aning. Jag bara skrev av från artikeln. Jag försökte sedan hitta klippet i fråga på Youtube, men fann bara ett, också från igår, där de talade om Trump eventuellt kommer starta en nytt parti, Patriot Party.
https://m.youtube.com/watch?v=AfmNN_PBb1s
Jag såg inte hela, men han säger väl på ett ungefär att han inte gillar namnet, då det låter lite för nazistiskt.

Men det var bara en inblick från någon eller några, där på andra sidan av Atlanten. Jag kan tänka mig att det diskuteras flitigt därborta, speciellt som rättegången i senaten mot Trump snart börjar.

Proceduren med att artiklarna förs över från representanthuset till senaten kommer om jag förstått det rätt ske på måndag.

Förra året när det skedde, första gången Trump blev ställd inför riksrätt (impeached) så ska demokraterna ha gått, tätt följd av tv-kamerorna från representanthuset till senaten, som båda håller till i kongressbyggnaden Capitolium, för att därefter överlämna artiklarna om riksrätt till senaten.
https://m.youtube.com/watch?v=ToOCKBOPbVg

Nu i år så skulle Trumps advokater tydligen därefter få lite tid på sig att förbereda försvaret, så rättegången kommer att inledas drygt två veckor senare, den 9:e februari.
https://www.google.se/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN29S016
Javisst USA är fortfarande ett fritt land. Alla kan starta partier om det faller dem in.

Jag bara undrade varför man inte kan skylla på Biden i samma utsträckning som man tidigare skyllt på Trump? I en demokrati, alltså.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-23 kl. 20:48. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-01-23, 21:21
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Javisst USA är fortfarande ett fritt land. Alla kan starta partier om det faller dem in.

Jag bara undrade varför man inte kan skylla på Biden i samma utsträckning som man tidigare skyllt på Trump? I en demokrati, alltså.
Jag har ingen aning. Jag såg en presskonferens från i torsdags där en journalist från Fox News frågade varför Biden inte mask på sig under onsdagen vid Lincoln Memorial. Han fick ett svar av Vita huset talesperson Jen Psaki, men valde ändå att ställa en kritisk följdfråga.

Fox News skriver i en annan artikel att Psaki fick lätta frågor under sin första presskonferens jämfört med när Trumps talesperson Sean Spicer hade sin första.
https://www.google.se/amp/s/www.foxnews.com/media/sean-spicer-jen-psaki-treated-much-differently-during-first-official-events.amp
Så Fox News verkar hittills ha vågat kritisera Bidens administration. Får se vad som händer på måndag när det åter är arbetsvecka, och när det förmodligen kommer att börja skrivas mer om den stundande rättegången i senaten.
Citera
2021-01-23, 21:23
Bannlyst
Vi minns Trump som Presidenten som ökade antal drone strikes med 432 % i jämförelse med president Obama.
Iaf. Fram till 2018.
Därefter slutade Trumps Pentagon att rapportera antalet drone strikes bomb strikes, och civilian casualties.
Märkligt hur denne "fredspresident" inte vill visa någon transparens.

https://foreignpolicy.com/2020/05/22/obama-drones-trump-killings-count/
Citera
2021-01-23, 22:03
Medlem
Trump var en rolig jävel. Kommer minnas honom för alla skratt.

Vilken jävla legend alltså. Alla andra står i skuggan.
Citera
2021-01-24, 01:49
Medlem
Citat:
Nej, Det som gör störst intryck på oss med ett IQ över 130 är hur ointelligent han var.

Du kallar en mångmiljardär och ex president för ointelligent, va har du lyckats med? Finns många hundra miljoner människor i världen som håller med hans politik och tycker att han är väldigt intelligent.

Han va guds gåva till USA, men alla Vänsterextrema idioter såsom terrogruppen Antifa och Feminazi vill inte höra sanningen.
Citera
2021-01-24, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Bill Maher, värden för tv-programmet Real Time ska under fredagen i paneldebatt sagt att amerikanarna nu kommer att bli tvungna att försöka hitta någon ny att skylla sina problem när Trump nu längre inte är president.

Detta efter att en grupp människor som inte är veterligen länkande till Trump, b.l.a Antifa, ska ha slagit sönder skyltfönster i Portland, Oregon, efter det att Biden svurits in.

En av Mahers gäster ska ha sagt att man sagt till amerikanarna att det skulle ske upprorsförsök i USAs alla 50 delstater, efter upploppen den 6:e januari i Capitolium, Washington, men att det sedan aldrig ägde rum.

Maher ska efter det ha sagt att nu uppstår frågan, att nu när Trump inte längre är president, så uppstår ett problem, att man som amerikanare inte längre kan skylla allt på honom.

Han ska vidare sagt att amerikanarna nu måste titta sig i spegeln, och att man inom de närmaste 100 dagarna kommer få reda på ifall Trump verkligen var en sådan hemsk människa.
."
https://www.foxnews.com/entertainment/bill-maher-now-that-trump-is-gone-we-cant-blame-everything-on-him

Maher sk dessförinnan sagt att han är övertygad om att Trump kommer ställa upp i nästa amerikanska presidentval.
https://www.foxnews.com/entertainment/maher-insists-trump-will-run-again-mcconnell-wont-impeach-the-battle-is-over-the-war-is-just-beginni ng

Precis, vems fel är de nu när folk har de dåligt ?
Folk älskar att skylla på Trump, folk påstår sig hata hans politik men kan inte säga ett enda av hans politiska mål, folk kallar han rasist men kan inte visa en enda rasistisk mening han sagt, folk kallar han sexist och använder något han sa i ett omklädningsrum för flertal år sen.

Svaga människor följer flockar och söker sin identitet i grupp, därför samlas alla blåhåriga, feta och manshatande människor på AntiTrump sidan. Även kallas Vänstern.

Trump 2024🙏
Citera
2021-01-24, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaxtiorten
Du kallar en mångmiljardär och ex president för ointelligent, va har du lyckats med? Finns många hundra miljoner människor i världen som håller med hans politik och tycker att han är väldigt intelligent.

Han va guds gåva till USA, men alla Vänsterextrema idioter såsom terrogruppen Antifa och Feminazi vill inte höra sanningen.

Jag upprepar anklagelserna. Donald Trump måste ha varit den president med lägst intellektuell nyfikenhet, och lägst IQ av de 7 senaste presidenterna(inkl W.bush)

Enligt Donald Trumps syster Maryanne så var pappan Fred Trump tvungen att betala en klasskamrat för att ta Donalds SAT prov. För att han aldrig hade kommit in i ivy league.
Det gjorde Bill Clinton, Obama, HW Bush utan problem.)
Maryanne berättar att hon gjorde hans high-school läxor för att han var så ignorant för alla ämnen utom idrott.

Donald påstår att han tog examen från Wharton.
Och att han var bland de bästa i sin årskull. Ändå hotar han att stämma skolan om de publicerar hans betyg.
Så ja.
Donald Trump är inte särskilt smart.
Han har skickliga rådgivare som Steve Bannon, Roger stone, Paul manafort,
Som alla läst och tillämpar boken
The authoritarian playbook.
Ordagrant

Källor fake news media

Jag har en fråga till dig. Vilka nyhetskällor får du din information ifrån?
Läser du några böcker eller tidningar eller föredrar du youtube och sociala medier?
Citera
2021-01-24, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Jag upprepar anklagelserna. Donald Trump måste ha varit den president med lägst intellektuell nyfikenhet, och lägst IQ av de 7 senaste presidenterna(inkl W.bush)

Enligt Donald Trumps syster Maryanne så var pappan Fred Trump tvungen att betala en klasskamrat för att ta Donalds SAT prov. För att han aldrig hade kommit in i ivy league.
Det gjorde Bill Clinton, Obama, HW Bush utan problem.)
Maryanne berättar att hon gjorde hans high-school läxor för att han var så ignorant för alla ämnen utom idrott.

Donald påstår att han tog examen från Wharton.
Och att han var bland de bästa i sin årskull. Ändå hotar han att stämma skolan om de publicerar hans betyg.
Så ja.
Donald Trump är inte särskilt smart.
Han har skickliga rådgivare som Steve Bannon, Roger stone, Paul manafort,
Som alla läst och tillämpar boken
The authoritarian playbook.
Ordagrant

Källor fake news media

Jag har en fråga till dig. Vilka nyhetskällor får du din information ifrån?
Läser du några böcker eller tidningar eller föredrar du youtube och sociala medier?

Så din definition av att vara smart handlar om vilken utbildning man har ?
Där har du ditt riktiga problem.
Plus att alla presidenter har rådgivare.

Vissa människor äter kött, vissa inte. Vem gör rätt och vem gör fel?

Politik handlar om, eller borde iallafall handla om, att få igenom det folket vill. 75 miljoner amerikaner rösta på Trump.
Dessa personer plus flera hundra miljoner till i världen har insett att vänstern förstör vår värld.
Grattis nu fick USA en Stefan Löven.

Trump 2024🙏
Citera
2021-01-24, 08:23
Medlem
lasternassummas avatar
Är Trump intelligent?
Först vill jag reda ut några begrepp. En hel del här är min uppfattning, så korrigera mig gärna om jag har fel.

Vad är intelligens?
Det är svårt att relatera till ett begrepp som inte är mätbart. Därför brukar vi använda IQ som mått på intelligens. Det går att mäta. Att det finns någon slags intelligens som inte är mätbar är svårt att göra trovärdigt. Att hävda att man har sådan intelligens är nog snarare narcissistiskt än klokt.

Utbildning och intelligens
Om två barn har samma intelligensnivå och ett skaffar en högre utbildning och ett inte så kommer den högre utbildningen att leda till betydligt högre intelligensnivå.
Helt utan utbildning är det omöjligt att bli särskilt intelligent. Det finns ett samband, men man kan inte använda utbildning som mått på intelligens. Ibland säger man att det krävs en viss IQ för att klara en viss typ av utbildning. Bland dom som klarat en viss utbildning är spridningen ändå stor.

Hur är det nu med Trump?
Hans utbildningshistoria kantas av frågetecken. Han flyttade runt och utbildningen tog längre tid än vad den borde tagit. Skolor publicerar listor över studenter som presterat bra. Trump finns inte på någon sådan lista. Han har själv hävdat att han hade bra resultat, men har också genom sina advokater hotat skolorna med stämning om dom offentliggör hans betyg.
Han kom undan militärtjänst med vad som troligen var ett köpt, falskt läkarintyg.
Han har gjort bra och dåliga affärer. Ett bra startkapital, som han ärvde, och girighet var viktiga förutsättningar. En viss form av smarthet har säkert haft betydelse, men 3000 stämningar och ett rykte om att köra över alla som han kan köra över i affärer talar för en lite ovanlig affärsmoral.
Trump hävdar själv att han har högt IQ utan att presentera resultat av test och utan att vilja genomgå test.

Vad har då Trump för IQ?

Det har gjorts försök att uppskatta Trump IQ utan test.
Här är en lite rolig översikt över presidenter, men tyvärr finn inte Trump med på listan.
https://moneywise.com/a/smartest-and-least-brainy-presidents
Is Trump smarter than those whose brainpower he criticizes? Let's find out!
«This data set does not show Trump is a racist. It shows he is a child. It shows he’s an unimaginative, thin-skinned counterpuncher who lashes out lazily at those who disagree with him with insults that appear to be deeply ironic.

From all appearances, Trump himself is not a smart man, his Ivy League degree and claims to being a genius notwithstanding.»

https://www.chicagotribune.com/columns/eric-zorn/ct-perspec-zorn-trump-iq-lemon-lebron-0808-20180806-story.html
Här beräknas ett värde, men med rätt stor felmarginal – Ca 132,5
Här visas en översikt över presidenters uppskattade IQ och en seriös genomgång görs av Trump, Slutsatsen är att han ligger i intervallet 128,7 till 143,7, men att medelvärdet av uppskattningarna är 132,5.

I texten finns flera intressanta jämförelser.

https://www.tamdistrict.org/cms/lib/CA01000875/Centricity/Domain/539/Presidential%20IQ%20scores.pdf

Är IQ 132,5 bra eller dåligt?
Det beror på vad man jämför med. Bland USAs presidenter hamnar han ungefär i mitten. Bland "vanliga människor" är snittet 100. Kraven för att klara en viss utbildning har sjunkit. För 50 år sedan uppskattades det att man behövde ca 117 för att klara gymnasiet. Idag anses 117 räcka för en högskoleutbildning. Med 132,5 ligger Trump över många högskoleutbildade i Sverige.

Det här är statistik på "krav" från USA.
Bachelor’s degree 113 (80th centile)
Master’s degree 117 (87th centile)
PhD, LLD, MD 124 (95th centile)

Centilangivelsen relaterar till normalfördelningen runt 100. Dvs. 95% av befolkningen klarar inte av att doktorera, men 5% gör det.

När det gäller Trump är det nog mer personliga egenskaper som han har än IQ som får många att tycka att han är dum.

Mensa sätter gränsen vid 98%, dvs. man ska höra till dom 2% med högst IQ för att få vara med. Det är tveksamt om Trump skulle släppas in.

Bill Clintons IQ uppskattas till 148,8.
Hilary Clintons IQ har uppskattats till 140.

Jag har försökt skriva mer lättsamt än exakt ovan.

Citera
2021-01-24, 10:13
Medlem
Docklands avatar
GP:s Peter Hjörne sammanfattar det bäst.

”Trump slutar som de allra flesta despoter: oförstående, förnekande, förorättade, övergivna, klagande, hämndlystna och utan värdighet och utan resning”

https://www.gp.se/ledare/en-global-suck-av-l%C3%A4ttnad-1.40330307
Citera
2021-01-24, 11:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
GP:s Peter Hjörne sammanfattar det bäst.

”Trump slutar som de allra flesta despoter: oförstående, förnekande, förorättade, övergivna, klagande, hämndlystna och utan värdighet och utan resning”

https://www.gp.se/ledare/en-global-suck-av-l%C3%A4ttnad-1.40330307

Jämfört med t.ex. Adolf Hitler, Saddam Hussein, Muammar al-Gaddaf så måste man säga att det kunde varit värre. Han fick flyga Air Force One till sommarstugan i Florida.

Hade han inte förnekat valresultatet och hetsat en lynchmobb till att gå till anfall mot Kapitolium så hade han kunnat gå till historien som en udda president, med viss värdighet. I stället flippade han ganska totalt när det var klart att han förlorat valet.

Han hade ett dåligt förhållningssätt till pandemin redan innan valet. Som troligen kostat några hundra tusen amerikaner livet i onödan. Efter valet brydde han sig till synes inte alls om dom som drabbades av pandemin.

I tur och ordning, valde han i stället att:
– Förneka valresultatet.
– Skicka sina jurister till domstolar, inklusive HD, för att hävda att han förlorat genom fusk, trots att det inte fanns några bevis för detta.
– Försöka påverka ansvariga inom valorganisationen, med lock och hot, att förfalska resultatet till Trumps fördel.
– Samla och hetsa en lynchmobb till att gå till anfall mot Kapitolium för att förhindra den demokratiska processens gång.

Så valde han att skriva historien om Donald Trump.

Jag kan inte se annat än att han är politiskt död och att han i grunden har skadat det republikanska partiet. Nu talas det om att han vill starta ett nytt parti, "The Patriot Party". Hur ska man förklara att GOP inte ser ut att vlija göra upp räkningen med Trump?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in