Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Ja gränser kan vara väldigt viktiga.
Ja, historien sier så ;-)
For meg ser det ut som vinden kom fra sør-vest, vindretningen kan uansett si mye om hvilken del av hytten som ble mest rammet av brannen, uten at jeg er noen ekspert på det.
Hvis bålpannen er kilden til brannen, så passer det med vindretningen, slik jeg ser det.
Ellers tar jeg som en selvfølge at det var gass-alarm inni hytten. Gass og vedfyring høres skummelt ut uten.
Mannen skal ha blitt vekket av brannen sto det i en artikkel, så jeg tenker at det enten må være røykvarsler, gassalarm eller eksplosjon han våknet av. Noe av bygningen kan evt ha falt ned, slik at han våknet av bråket, men jeg vet ikke, for da hadde han vel ikke våknet i det heletatt, om brannen hadde utviklet seg så mye på det tidspunktet, så ville han vel allerede vært død av røykforgiftning. Usikker, men kanskje mulig hvis brannen startet utenfra ved inngangspartiet og balkongen i 2 etasje.
Det kan forklare hvorfor han gikk ut vinduet, og hvorfor han ikke kom seg inn igjen.
Om mannen sov i 1. etasje (i motsatt ende av hytten i forhold til inngangspartiet), mens resten av familien sov i 2. etasje, og vinden kom fra sør-vest, så burde det vel bli den delen av hytten som blir minst rammet av brannen. Det kan forklare hvorfor deh ble umulig å komme seg inn igjen andre steder. Mannen har allerede forklart at han var tvunget til å evakuere ut vinduet, fordi det ikke var mulig å gå andre steder. Etter vinduet ble åpnet, må situasjonen ha blitt vesentlig verre i hele huset.
Spekulasjon selvsagt.