2021-01-23, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är nog normalt där man inte kan ha husgrund eller källare. Men det är ”sommar” därunder och därmed brandrisk.

Tack även för förra posten, som tar lite tid att läsa... ;-)

Jepp, tørt på marken. Det er ikke bare solen som tørker ut marken. Frosten gjør også det. Veldig typisk å legge ting innunder slike steder, for at det ikke skal bli vått (vedstabler, materialer som er til overs o.l.).

Det finnes et bilde av kvinnen på hennes Facebookprofil, hvor bålpannen er i bruk.
Det er ikke uvanlig å bruke disse bålpannene - både sommer og vinter - på treterasser og det som verre er dessverre.
Det tør ikke jeg, men jeg føler meg ganske alene om å tenke sånn, når jeg ser meg omkring.
Senast redigerad av Havhest 2021-01-23 kl. 19:31.
Citera
2021-01-23, 19:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jepp, tørt på marken. Det er ikke bare solen som tørker ut marken. Frosten gjør også det. Veldig typisk å legge ting innunder slike steder, for at det ikke skal bli vått (vedstabler, materialer som er til overs o.l.).

Det finnes et bilde av kvinnen på hennes Facebookprofil, hvor bålpannen er i bruk.
Det er ikke uvanlig å bruke disse bålpannene - både sommer og vinter - på treterasser og det som verre er dessverre.
Det tør ikke jeg, men jeg føler meg ganske alene om å tenke sånn, når jeg ser meg omkring.

Det säger sig självt att bålpannor ska stå på distans. Om man inte har en borg byggd helt i sten...
Senast redigerad av Lonnrot 2021-01-23 kl. 20:46.
Citera
2021-01-23, 20:47
Avslutad
Citat:
Der säger sig själv att bålpannor ska stå på distans. Om man inte har en borg byggd helt i sten...
Det er interessant å vite hvor de plasserte askeavfallet. Ovnen må jo tømmes innimellom - da tenker jeg på vedovnen inni hytten.
Asken bruker overraskende lang tid før den blir "kald" - lenger enn ett døgn.
Citera
2021-01-23, 20:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det er interessant å vite hvor de plasserte askeavfallet. Ovnen må jo tømmes innimellom - da tenker jeg på vedovnen inni hytten.
Asken bruker overraskende lang tid før den blir "kald" - lenger enn ett døgn.

Det borde ju finnas nån form av konsensus kring det i Norge föreställer man sig. På ett ungefär. Vart gör man av askan på vintern? Gräver ner i snödriva?

Sen då i en situation där stugan är ny och kanske bara en person har erfarenheterna så kan saker bli lösta på en höft eller utan tillräcklig eftertanke.
Citera
2021-01-23, 21:26
Avslutad
Citat:
Det borde ju finnas nån form av konsensus kring det i Norge föreställer man sig. På ett ungefär. Vart gör man av askan på vintern? Gräver ner i snödriva?

Sen då i en situation där stugan är ny och kanske bara en person har erfarenheterna så kan saker bli lösta på en höft eller utan tillräcklig eftertanke.
Det er faktisk ikke trygt å grave ned i jorden heller, men mange gjør det fordi det forbedrer jorden. Asken må i så fall først oppbevares lenge nok i askebeholder med lokk, før man eventuelt bruker den til jordforbedring, eller kastes i søppelet etter noen dager for sikkerhetsskyld.
Citera
2021-01-23, 23:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det er faktisk ikke trygt å grave ned i jorden heller, men mange gjør det fordi det forbedrer jorden. Asken må i så fall først oppbevares lenge nok i askebeholder med lokk, før man eventuelt bruker den til jordforbedring, eller kastes i søppelet etter noen dager for sikkerhetsskyld.

Det var väl tjäle (tele) men inte mycket snö... Man kan förvara det i en plåtspann som man blandar vatten i. Har jag för mig...

Nåväl. Det är en del som kan ha hänt ändå. Särskit om man somnat ifrån levande ljuskällor. Men annars verkar ju uppvärmningen med vedeldning vara det centrala. Ett trähus av det där slaget blir säkert extremt eldfängt.

Kanske askan i bålfatet som blivit liggande eller sprätt ur sig glöd.
Citera
2021-01-23, 23:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du har nok rett i det, at hytte- eller turområdets beliggenhet er avgjørende for hvem som bruker det, med visse unntak.
Både Norge og Sverige er langstrakte land, så det er klart at avstandene blir store. Av samme årsak har jeg selv aldri vært i Nord-Norge, men i tilfelle jeg hadde hatt familie der, så ville det blitt annerledes.

Fjellene på Andøy er ikke så høye, de er gress-kledde, og har gjennom tidene blitt brukt til beiteområder.
Kobbedal er regnet som sannsynlig bosatt i høymiddelalderen, dvs før år 1350.

"ut.no" (søkbar/hele landet) topografiske kart, værmeldinger, historie, turløyper m.m.

Litt historie for spesielt interesserte (-:

Ja takk begge deler:-)

Ja gränser kan vara väldigt viktiga.
Citera
2021-01-24, 01:54
Avslutad
Citat:
Ja gränser kan vara väldigt viktiga.
Ja, historien sier så ;-)

For meg ser det ut som vinden kom fra sør-vest, vindretningen kan uansett si mye om hvilken del av hytten som ble mest rammet av brannen, uten at jeg er noen ekspert på det.

Hvis bålpannen er kilden til brannen, så passer det med vindretningen, slik jeg ser det.

Ellers tar jeg som en selvfølge at det var gass-alarm inni hytten. Gass og vedfyring høres skummelt ut uten.
Mannen skal ha blitt vekket av brannen sto det i en artikkel, så jeg tenker at det enten må være røykvarsler, gassalarm eller eksplosjon han våknet av. Noe av bygningen kan evt ha falt ned, slik at han våknet av bråket, men jeg vet ikke, for da hadde han vel ikke våknet i det heletatt, om brannen hadde utviklet seg så mye på det tidspunktet, så ville han vel allerede vært død av røykforgiftning. Usikker, men kanskje mulig hvis brannen startet utenfra ved inngangspartiet og balkongen i 2 etasje.
Det kan forklare hvorfor han gikk ut vinduet, og hvorfor han ikke kom seg inn igjen.
Om mannen sov i 1. etasje (i motsatt ende av hytten i forhold til inngangspartiet), mens resten av familien sov i 2. etasje, og vinden kom fra sør-vest, så burde det vel bli den delen av hytten som blir minst rammet av brannen. Det kan forklare hvorfor deh ble umulig å komme seg inn igjen andre steder. Mannen har allerede forklart at han var tvunget til å evakuere ut vinduet, fordi det ikke var mulig å gå andre steder. Etter vinduet ble åpnet, må situasjonen ha blitt vesentlig verre i hele huset.

Spekulasjon selvsagt.
Citera
2021-01-24, 02:53
Avslutad
Citat:
Det var väl tjäle (tele) men inte mycket snö... Man kan förvara det i en plåtspann som man blandar vatten i. Har jag för mig...

Nåväl. Det är en del som kan ha hänt ändå. Särskit om man somnat ifrån levande ljuskällor. Men annars verkar ju uppvärmningen med vedeldning vara det centrala. Ett trähus av det där slaget blir säkert extremt eldfängt.

Kanske askan i bålfatet som blivit liggande eller sprätt ur sig glöd.
Nja,, det blir jo litt grisete med vann og aske, i tillegg til lukt - spann med lokk burde være bra.

Det er som du skriver, årsaken kan være noe annet.

Håper de finner ut av det.
Citera
2021-01-24, 12:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nja,, det blir jo litt grisete med vann og aske, i tillegg til lukt - spann med lokk burde være bra.

Du har rätt. Man kan slå vatten på innan man heller ut det i trädgården eller komposten eller skogen. På våren kanske.

Vi får se om orsaken kommer fram. Vore intressant.
Citera
2021-01-24, 13:54
Medlem
sovemiddel i saften til kvelsmaten? tja
Citera
2021-01-24, 14:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det här fallet gjorde att jag drog mig till minnes ett fall med en villa i Skivarp, Skurup, Skåne, för fyra år sen. Tre män påträffades döda, en fjärde överlevde och misstänkte förgiftningen genom fulspritdryck, och misstänktes själv först av polisen.

Visade sig till slut vara fråga om kolmonoxidförgiftning genom värmepanna som inte underhållits. Husägaren som reste mycket kan kanske ha utsatt rökgångarna för för hög påfrestning, eller använt fel bränsle eller missat sotningar.

När huset senare såldes hade mäklaren följande anmärkningar:

Citat:
PANNA OCH MURSTOCK: Värmepannan och rökkanalen har följande brister som skall åtgärdas, föreläggande med nyttjandeförbud fnns.
1. Rökkanalen repareras i hela sin längd
2. Värmepannans otätheter i luckor och brännare skall tätas
3. Spjället i rökkanalen skall repareras/bytas ut
4. Rökkanalen samt värmepannan skall rensas/sotas
5. Taksäkerheten skall uppdateras till gällande taksäkerhetsregler

Länk: (FB) Skurup Tre döda män funnen i villa, misstänker mord 2017-02-10 (ej brott)

Det är en gnutta OT men det är en påminnelse om förgiftningens försåtlighet och omedelbara förlopp. Den överlevande mannen satte illamåendet i samband med spriten, men möjligen handlade det i så fall om att alkoholen gjorde kroppen mer mottaglig för kolmonoxiden, om det kan stämma. Den överlevande sov sen i en annan del av huset.

Rökförgiftning går raskt, och lamslår först omdöme och klartänktande och framkallar apati. Två av männen (tror jag) hade gott o lagt sig sist och bara en hade vaknat igen.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-01-24 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in