2021-01-22, 15:07
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Så, det är över nu ? Thematica och Hållbar energi är utbrända och förbrukade ?

Var har man hört det förr ...hm....Just det ja Tesla, Microsoft, Embracer etc

Men någon gång får man ju rätt. Var ju några som fick rätt gällande subprimelånen.
Citera
2021-01-22, 16:40
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Men någon gång får man ju rätt. Var ju några som fick rätt gällande subprimelånen.

Jo. det var ju rätt. Men nu är vi en bra bit från ämnet ( Vilka fonder kommer att gå bäst 2021)

Du kanske har några tips ?
Citera
2021-01-22, 19:49
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jo. det var ju rätt. Men nu är vi en bra bit från ämnet ( Vilka fonder kommer att gå bäst 2021)

Du kanske har några tips ?

Latinamerika efter att vi börjar komma tillbaka till ett normalt läge. Köp nu, billigt jämfört med andra marknader.
Citera
2021-01-23, 09:14
Medlem
Kina + Asia tillväxtm. (Främst Tech + Miljöteknik). Pandemin har tydligt påvisat svagheten i västerländska demokratier; Långsamma, ineffektiva med fega politiker som inte vågar ta de hårda, snabba besluten med stort fokus på symbolpolitik. Kina är mer eller mindre ute ur pendemin och har t.o.m. fortsatt sin tillväxtbana. Även om Biden och EU ska storsatsa på miljö är jag säker på att Kina är de som kommer stå för de mest banbrytande miljölösningarna (Kina har ju miljöfokus i sin 5-årsplan). Så jag tror Kina kommer vara bättre på att göra affär av miljöteknik, medan USA och EU kommer blir stora inköpare av kinesisk miljöteknik med stora utgifter för sin omställning. Så Kina drar nytta av överambitiösa miljömål inom USA och EU och säljer lösningarna. Biden har även en hel del symbolpolitik i USA att hantera, så handelskriget mellan Kina och USA kan lugna, vilket är fördelaktiga för Kina. Många tror på hållbarhet, men jag tar snävare fokus i Kinesisk hållbarhetsteknik (Största enskilda innehavet i Handelsbanken Hållbar är dessutom kinesiskt i Xinyi Solar Holdings Ltd).
Citera
2021-01-23, 09:21
Medlem
Jannebigplays avatar
Är helt färsk på det här vad det gäller fonder. Har tidigare bara skyfflat över pengarna som blir över varje månad på ett sparkonto men nu tänkte jag sätta över 2500:- varje månad i fonder. Har som sagt ingen koll alls men efter lite läsande här på flashback så har jag tänkt mig följande fonder varje månad. Detta kommer bli ett långsiktigt sparande (pensionen) och just nu då jag inte kan så mycket har jag tänkt mig att majoriteten kommer att satsas på indexfonder.

Avanza zero
Avanza global
Swedbank Robur Access Asien
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik A
Handelsbanken Hållbar Energi...

Tankar om detta?
Citera
2021-01-23, 09:55
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Är helt färsk på det här vad det gäller fonder. Har tidigare bara skyfflat över pengarna som blir över varje månad på ett sparkonto men nu tänkte jag sätta över 2500:- varje månad i fonder. Har som sagt ingen koll alls men efter lite läsande här på flashback så har jag tänkt mig följande fonder varje månad. Detta kommer bli ett långsiktigt sparande (pensionen) och just nu då jag inte kan så mycket har jag tänkt mig att majoriteten kommer att satsas på indexfonder.

Avanza zero
Avanza global
Swedbank Robur Access Asien
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik A
Handelsbanken Hållbar Energi...

Tankar om detta?
Min personliga icke-professionella åsikt är att inte köra indexfonder nu då jag tror dom är maxade för tillfället. Men det är ju bara jag. I övrigt så liknar det mycket mina egna fonder.
Citera
2021-01-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Min personliga icke-professionella åsikt är att inte köra indexfonder nu då jag tror dom är maxade för tillfället. Men det är ju bara jag. I övrigt så liknar det mycket mina egna fonder.

Definiera maxade.
Citera
2021-01-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Maxade? Ett långsiktigt sparande i billiga indexfonder kommer alltid vara det bästa valet för de som inte kan slå marknaden, vilket är de flesta
Citera
2021-01-23, 14:03
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu närmar vi oss 2021 med stormsteg.

Vilka fonder tror ni kommer gå bäst 2021?

Jag själv tror att fastigheter och tillväxtmarknader kommer gå bra.

Luddiga kriterier då du själv tror på en branschfond och tillväxtmarknader inkluderar över halva jorden.
Du borde specifiera frågan.
Citera
2021-01-23, 14:17
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Maxade? Ett långsiktigt sparande i billiga indexfonder kommer alltid vara det bästa valet för de som inte kan slå marknaden, vilket är de flesta
Det finns oerhört många index, vilket index är då marknaden? Om jag hittar en billig indexfond för Afrikansk solkraft skulle du hoppa på då?
Citera
2021-01-23, 20:03
Medlem
Ska man tro Jan Bolmesson som har RikaTillsammans så är jag helt ute och cyklar med mina fonder.

Nog för att de är dyra, men då jag valde fonder så blev det något som jag ansåg vettigt och som man kunde glömma bort några år.

Handelsbanken global tema
Handelsbanken hållbar energi
Handelsbanken tillväxtmarknad tema
Handelsbanken nordiska småbolag

Ni som vill få gärna sålla er till Jan Bolmessons skrattande kör.
Citera
2021-01-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Ska man tro Jan Bolmesson som har RikaTillsammans så är jag helt ute och cyklar med mina fonder.

Nog för att de är dyra, men då jag valde fonder så blev det något som jag ansåg vettigt och som man kunde glömma bort några år.

Handelsbanken global tema
Handelsbanken hållbar energi
Handelsbanken tillväxtmarknad tema
Handelsbanken nordiska småbolag

Ni som vill få gärna sålla er till Jan Bolmessons skrattande kör.

Nja
Du tolkar Jan Bolmeson fel.

Han påstår aldrig att han plockar ut de bästa fonderna för ett enskilt år som denna tråden handlar om.
Hans årliga avsnitt " Bästa fonderna" innebär i princip bara en uppdatering över vilka indexfonder det finns då det kan ha dykt upp någon ny under året som gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in