2021-01-20, 18:43
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kan du förtydliga det en smula,är du snäll

Du menar att thematica har att se framemot en 4-5 % lyft i kvällens avräkning ?

Utvinningen på thematica halkar efter lite, så därför blev utvinningen igår inte så hög trots att innehavet gick som tåget, den effekten fick vi se först idag. Vi lär få en mindre uppgång imorgon också, sen blir det minus 1-2 dagar då mycket går åt helvete idag. Ca -18% på LAC och -7,5% på PLUG
Citera
2021-01-20, 18:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Av svenska fonder: Handelsbanken hållbar energi 1a (gick upp 100+% under 2020)

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
De gröna fonderna kommer nog inte gå lika bra i år. Hoppa på det tåget är nog redan försent. Ett halvt år försent.

Jag tror sådana fonder kommer fortsätta öka, kanske inte 100% men rejält.

Det satsas ju enorma summor på Energibesparande teknik inom Industri , Fastighet, fordons ,El , VVS brancherna , LED belysning byts ju överallt idag, Solceller.... Svårt se detta inte skulle öka, lite Greta effekten , Biden som US president kommer ju styra över mycket till miljövänlig teknik tror jag.
Citera
2021-01-20, 20:33
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag tror sådana fonder kommer fortsätta öka, kanske inte 100% men rejält.

Det satsas ju enorma summor på Energibesparande teknik inom Industri , Fastighet, fordons ,El , VVS brancherna , LED belysning byts ju överallt idag, Solceller.... Svårt se detta inte skulle öka, lite Greta effekten , Biden som US president kommer ju styra över mycket till miljövänlig teknik tror jag.

Det råder Halleluja stämning för grön energi, Tyska Batteritillverkaren Varta fick idag 3 miljarder skattepengar genom den tyska fonden för grön energi (Eller hur man nu ska kalla upplägget) Varta steg +5,33% idag.

Det finns enorma fonder som också ligger på EU-Nivå tänkt att delfinansiera omläggningen till hållbar energi över hela kontinenten. Den potten har jag för mig är värt över 3000 miljarder (Fram till 2050)

Här är EU:s program. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal/actions-being-taken-eu_sv

Nog ser det ut som om grön energi kan booma en bra tag till, 100% till är inte alls orealistisk. Populära techfonder är uppe i 400% på 5 år. Snarare är det dom som kan komma att mattas av betydligt nu när många vill kliva in i grön energi på allvar , fonderna är på allas läppar
Senast redigerad av Opaque 2021-01-20 kl. 20:35.
Citera
2021-01-21, 03:31
Medlem
C0ws avatar
Börjar fan bli less på handelsbanken hållbar energi, speciellt på Xinyi Solar och Xinyi Green Energy. Har kollat kursutveckling varje dag sen jag köpte fonden (5e januari) och det har fan inte hänt mer än typ 1-2 gånger att de har gått + 2 dagar eller mer på raken. Thematica har gått 3 gånger så bra för mig under samma tid. Blir det ingen bättring snart så säljer jag skiten och lägger in allt på thematica.

Eller hur känner ni andra som har handels?
Citera
2021-01-21, 08:34
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Börjar fan bli less på handelsbanken hållbar energi, speciellt på Xinyi Solar och Xinyi Green Energy. Har kollat kursutveckling varje dag sen jag köpte fonden (5e januari) och det har fan inte hänt mer än typ 1-2 gånger att de har gått + 2 dagar eller mer på raken. Thematica har gått 3 gånger så bra för mig under samma tid. Blir det ingen bättring snart så säljer jag skiten och lägger in allt på thematica.

Eller hur känner ni andra som har handels?

Har båda fonder som du nämner.

Var tvungen att kontrollera utvecklingskurvan för HHE för helåret tillbaka, och det slår en med en gång hur volatil den är. Långa perioder (Upp till 2-3 veckor) på en platå med kräftgång blandat med plötsliga påföljande jätteskutt.

Även Thematica är lika volatil. Ett exempel är för inte så länge sedan (21 sep-27 sep) tappade 11% under perioden.

Så om man ska gå efter utvecklingsmodellen så kanske det är bra att veta att både HHE och Thematicas utveckling alltid har sett ut sådan. Hade du haft Thematica den 21 sept till den 27.e så hade du säkert tappat sugen och köpt en "bättre" grön energifond, men baserat enbart på att tålamodet rann ut, och det kanske inte är det bästa skälet att sälja av allting ?
Citera
2021-01-21, 09:24
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har båda fonder som du nämner.

Var tvungen att kontrollera utvecklingskurvan för HHE för helåret tillbaka, och det slår en med en gång hur volatil den är. Långa perioder (Upp till 2-3 veckor) på en platå med kräftgång blandat med plötsliga påföljande jätteskutt.

Även Thematica är lika volatil. Ett exempel är för inte så länge sedan (21 sep-27 sep) tappade 11% under perioden.

Så om man ska gå efter utvecklingsmodellen så kanske det är bra att veta att både HHE och Thematicas utveckling alltid har sett ut sådan. Hade du haft Thematica den 21 sept till den 27.e så hade du säkert tappat sugen och köpt en "bättre" grön energifond, men baserat enbart på att tålamodet rann ut, och det kanske inte är det bästa skälet att sälja av allting ?

Tålamod är absolut inte en av mina bättre egenskaper, har gått miste om en hel drös med aktier som gått 50%+ och vissa även 100%+ efter att jag sålt av just pga brist på tålamod, bla Renewcell, PLUG, NGA, Zaptec, Carbiotix, M8G, GME och listan fortsätter...

Sen vad gäller HHE så kommer viljan att sälja från en kombination av att tålamodet börjar brista, BNP och Thematica går mycket bättre och får en känsla av att HHE har gett vad den kan ge. Ska ändå försöka hålla den åtminstone till runt 5e februari så har jag haft den i en månad.
Citera
2021-01-21, 11:08
Medlem
Citat:
De gröna fonderna kommer nog inte gå lika bra i år. Hoppa på det tåget är nog redan försent. Ett halvt år försent.

Med biden i farten kommer de pumpas in pengar för att rädda isbjörnarna
Citera
2021-01-21, 13:37
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyJobb
Med biden i farten kommer de pumpas in pengar för att rädda isbjörnarna

Extremt höga P/E-tal redan de är ju uppe på typ 200-300+ för dessa gröna bolag.
Citera
2021-01-21, 14:51
Medlem
Citat:
Extremt höga P/E-tal redan de är ju uppe på typ 200-300+ för dessa gröna bolag.

Kanske satsa på auag green Erik strand. Så får man guld som hedge om de gröna skulle gå dåligt.
Citera
2021-01-21, 23:54
Medlem
C0ws avatar
Citat:

Om de går ens hälften så bra i år så är jag hur nöjd som helst.

Vad gäller fondernas innehav så tror jag att de flesta har en hel del kvar att ge, inte minst för att typ hela världen håller på att ställa om och investera i grön energi. Det ska bli den nya standarden, så det finns mycket utrymme att växa.

————
Thematicas innehav gick som tåget igen förutom 2 företag som tillsammans bidrog med ca -18 om jag inte missminner mig. Synd eftersom det hade blivit en grymt bra utvinning men aja hellre liten + på ca 5 än -.
Citera
2021-01-22, 09:31
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Om de går ens hälften så bra i år så är jag hur nöjd som helst.

Vad gäller fondernas innehav så tror jag att de flesta har en hel del kvar att ge, inte minst för att typ hela världen håller på att ställa om och investera i grön energi. Det ska bli den nya standarden, så det finns mycket utrymme att växa.

————
Thematicas innehav gick som tåget igen förutom 2 företag som tillsammans bidrog med ca -18 om jag inte missminner mig. Synd eftersom det hade blivit en grymt bra utvinning men aja hellre liten + på ca 5 än -.

Marknaden har redan handlat efter dessa prediktioner.
Citera
2021-01-22, 14:52
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Marknaden har redan handlat efter dessa prediktioner.

Så, det är över nu ? Thematica och Hållbar energi är utbrända och förbrukade ?

Var har man hört det förr ...hm....Just det ja Tesla, Microsoft, Embracer etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in