2021-01-23, 19:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det så mycket att testa egentligen när man gör så? Är det inte ganska standard i så fall. Typ: odla virus i ägg, inaktivera virus, blanda med något som triggar immunförsvaret lite extra och häll på sprutor.

Ja, så tänker jag också. Hur svårt kan det vara..? Det enda man måste veta är att virusen är tillräckligt förslöade (eller helst döda), så att inte själva vaccinet orsaker en infektion. Men DET kan ju inte ta särskilt lång tid - lär märkas på testpersonerna inom 2-14 dagar...

Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Det är ju bara monopolet i Oslo området som stängs, butiker i andra delar är öppna, så till Tyskland behöver dom inte åka för å handla... Så Osloborna åker säkert till närliggande fylke å delar med sig av lite corona när dom shoppar sprit, vad kan gå fel ?

Var inte Osloområdet satt i karantän? I annat fall skulle det ju inte vara någon mening (med att stänga spritbutikerna). Ökar ju bara resorna mellan området med ny virusvariant, och resten av Norge UTAN ny virusvariant.
Citera
2021-01-23, 20:02
Medlem
Kanske redan upptaget i tråden, men va fan håller Dampberg på med?

Grejen är om man vill plocka politiska poäng skall man göra det smart för att inte alla skall fatta att det är just endast för politiska poäng.

Snubben vill visa sig "Kraftfull" och skall stänga gränsen mot ett land som redan bannat oss och som fått i svenska mått ett mini-mini-utbrott. Högst troligt har Sverige, lågt räknat, redan 10-20 gånger mer brittiskt virus än vad Norge har.

Dampberg är ju en sån jävla sopa om han tror att någon med IQ över 79 tycker han är toppen och handlingskraftig. En av dom mest tragiska dagarna, rent politiskt sett, under hela pandemin.
Citera
2021-01-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var inte Osloområdet satt i karantän? I annat fall skulle det ju inte vara någon mening (med att stänga spritbutikerna). Ökar ju bara resorna mellan området med ny virusvariant, och resten av Norge UTAN ny virusvariant.

Inget tvingande förbjud till att resa, en rekommendation. Och det är på kommunal nivå, inte fylke, så det är inte så långt att åka för att komma till ett öppet monopol för de flesta. Men det är så många i denna tråden som hyllar Norges åtgärder, så när dom rekommenderar istället för att förbjuda, så hyllas det väl ?
Citera
2021-01-23, 20:05
Medlem
Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vem har beslutat om den? Regeringen? FHM???
Beslutet om inreseförbud bygger på en formell begäran från Folkhälsomyndigheten!
Citera
2021-01-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putler
Beslutet om inreseförbud bygger på en formell begäran från Folkhälsomyndigheten!

Haha. Uppenbart så har ju Sverige minst tjugo gånger fler fall av mutationer än Norge men i Sverige testar man ju knappt för den.

Så inreseförbudet mot Norge är nog en liten payback från Tegnell för att norrmännen öppet ifrågasatt hans kompetens.
Citera
2021-01-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Norge gör helt rätt, de har fått översvämning och stänger av kranen.

Problemet är att vattnet är kvar och man tog nu bort golvtröskeln till dom andra rummen, så att vattnet kan rinna dit istället.
Citera
2021-01-23, 20:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Inget tvingande förbjud till att resa, en rekommendation. Och det är på kommunal nivå, inte fylke, så det är inte så långt att åka för att komma till ett öppet monopol för de flesta. Men det är så många i denna tråden som hyllar Norges åtgärder, så när dom rekommenderar istället för att förbjuda, så hyllas det väl ?

Ja, då låter det ju inte så genomtänkt. Om Löfven får tummen ur (fast det tror jag inte...), så hoppas jag att de inför det i hela Sverige samtidigt, samt omedelbart på kvällen/natten/söndagen - så att ingen vet om det innan alla bolagsbutiker är oåterkalleligen stängda.

Citat:

Tänk att den dagen skulle komma, när FHM begär reserestriktioner! De kanske hinner begära karantänanläggningar med beväpnade vakter, utegångsförbud och plomberade lägenhetsdörrar också - innan det här är över..?
Citera
2021-01-23, 20:31
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/karantan-och-forbud-for-resenarer-fran-norge/

Jaha "börjar gälla på måndag". Inreseförbudet från Norge, alltså. Nu gör de samma misstag IGEN!!! Sådana här beslut måste fattas med omedelbar verkan. Nu kommer det att komma en STORMFLOD av norrmän över gränsen - samt svenskar som vistats i Norge - som bär på mutantviruset. Innan de blir fast på andra sidan.
Citera
2021-01-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha. Uppenbart så har ju Sverige minst tjugo gånger fler fall av mutationer än Norge men i Sverige testar man ju knappt för den.

Så inreseförbudet mot Norge är nog en liten payback från Tegnell för att norrmännen öppet ifrågasatt hans kompetens.
Ja så jävla gott.
Nu kan självgode lillebror försöka klara sig utan svenskar och polacker.
De kanske måste börja jobba själva nu.

Ingen sprit får de heller.
Dumnorskar, allt slår tillbaka på den kaxige.
Citera
2021-01-23, 20:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad fan får dig att tro att jag vill svar på det efter dina förirrade citeringar till mig. Sedan förstår jag att min uppskattning av ett starkt psyke (vilket är centralt för att människor ska må bra) för dig som uppenbarligen lider av psykiska problem.

I all välmening: Om du vill jag jag ska sluta skalla dig för "miffo". Sluta upp med att bete dig som ett miffo, Enkelt!
Ok, du vill inte svara pga du tror att jag har psykiska problem. Min egen tolkning är att det inte spelar nån roll om man har lockdown utan att smittan minskar hursomhelst efter ca 4-5 veckors smittspridning (det är bara kolla statistik från FHM per kommun och det är samma trend i alla länder om du kollar på lokal nivå). Min teori är att det är för att smittspridningsvägarna bland de som är sociala då blir mättade.
Ps. Tips till dig är att om du är en narcissist så kan du i alla fall låtsas att du inte är det genom att hålla igen på invektiven. Ord som särbarn, bögig, ointelligent, miffo eller ärkemiffo utmärker inte en intelligent person. Ds.
Citera
2021-01-23, 20:34
Medlem
Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
J
Tänk att den dagen skulle komma, när FHM begär reserestriktioner! De kanske hinner begära karantänanläggningar med beväpnade vakter, utegångsförbud och plomberade lägenhetsdörrar också - innan det här är över..?
– Vi har nu i grunden samma situation i Norge som vi har i Danmark och Storbritannien. Man har en sådan spridning av den brittiska varianten, där det finns en bedömning att den faktiskt skulle kunna vara betydligt besvärligare än den som sprider sig i Sverige nu, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.dn.se/varlden/hard-nedstangning-av-oslo-efter-brittisk-smitta/

Jag tror dom börjar frukta den brittiska varianten lite.
Citera
2021-01-23, 20:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
– Vi har nu i grunden samma situation i Norge som vi har i Danmark och Storbritannien. Man har en sådan spridning av den brittiska varianten, där det finns en bedömning att den faktiskt skulle kunna vara betydligt besvärligare än den som sprider sig i Sverige nu, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.dn.se/varlden/hard-nedstangning-av-oslo-efter-brittisk-smitta/

Jag tror dom börjar frukta den brittiska varianten lite.

Ja, det är tydligt. Det måste vara ett dåligt tecken..? För hittills har ju Tegnell hävdat, att "reserestriktioner har aldrig hjälpt mot en pandemi någonsin".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in