2021-01-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vem har beslutat om den? Regeringen? FHM???
Enligt AB så handlar det om en formell begäran av FHM varvid regeringen lyssnade. Hade gärna varit en fluga på väggen när beslutet togs. Spontan tanke är att det nu finns en stark politisk press att som gör att FHM känner sig manade att harmonisera med övriga Europa. Jag är djupt besviken hur FHM och regeringen skött hanteringen av pandemin den senaste tiden.
Citera
2021-01-23, 19:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vem har beslutat om den? Regeringen? FHM???
Tror du alltså att FHM kan besluta en sådan sak?!
Du går från klarhet till klarhet.
Citera
2021-01-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det passar ju perfekt med min teori att viruset hoppar in i deras fladdermöss, muterar lite och hoppar in i människan igen - World War Z! Sen vänder det och går åt andra hållet, precis när vi öppnat upp igen. Vore ju ödets ironi!

Citat:
Det visste jag faktiskt inte, trodde inte det. Däremot är de vidriga på andra sätt. Sin "street justice" exempelvis. Ja då är det nog kört. Kom ihåg var ni läste det först!

Citat:
Det där oroar mig också. Jag skrev ett inlägg i någon tråd i våras om att det här viruset kommer att leta sig ända ner i Amazonas, in i någon fladdermus sen åter till människa och sedan vänder det som en tsunami åt andra hållet. Det finns ju enorma fladdermuspopulationer där. Mina sökskills är tyvärr usla så jag hittar inte mitt inlägg.

Jag har total koll på dina inlägg. Kan de flesta utantill. Här varsågod :-)
Citera
2021-01-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Enligt AB så handlar det om en formell begäran av FHM varvid regeringen lyssnade. Hade gärna varit en fluga på väggen när beslutet togs. Spontan tanke är att det nu finns en stark politisk press att som gör att FHM känner sig manade att harmonisera med övriga Europa. Jag är djupt besviken hur FHM och regeringen skött hanteringen av pandemin den senaste tiden.
OK. Ja, i min bok har ju inte FHM något bra track record hittills . . . . omss men visst det här kan kanske visa sig vara något positivt . . kanske?
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-23 kl. 19:40.
Citera
2021-01-23, 19:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Stackars norrmän. Nu kan de inte handla på Systembolaget....

Ja, jag tänkte just det! Där rök deras Plan B! Och till Tyskland får de inte resa utan lång karantän. Återstår bara hembränning!

...fast nu får vi hoppas att UD får ändan ur ikväll. Bara stäng gränsen, finns inget att orda om.
Citera
2021-01-23, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad använder de för vaccin i Kina och varför hör man inget om det?

Sinovac och Sinopharm. Ej vektor eller RNA vaccin utan helvaccin. Alltså ett vaccin gjort av avaktiverade hela virus.
Det lilla jag vet är att dom inte är 100% klara utan bara på demostadiet.
Citera
2021-01-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ville du bara få till en snärtig oneliner eller inser du inte att det är ett rätt stort företag att vaccinera sisådär 1,5 miljarder kineser?

Med tanke på att de endast har haft några enstaka smittade - enligt den officiella statistiken - och det finns en (eller flera) arméer som kan bygga ett sjukhus på 10 dagar så förväntar jag mig att vaccineringen av en befolkning i den stora ledares land inte tar mer än en kvart ungefär.

Det måste ändå vara mindre tidskrävande än att svetsa igen ytterdörrarna på olika höghus i en 8 miljons stad?

Kineserna har dessutom hela tiden använt munskydd så där sprider inte smittan oavsett om den skulle komma in i landet. Nu hade man rapporterat 2 fall. Båda studeranden från London.

Känns överdrivet att skicka folk till svetskurs för det..
Citera
2021-01-23, 19:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sinovac och Sinopharm. Ej vektor eller RNA vaccin utan helvaccin. Alltså ett vaccin gjort av avaktiverade hela virus.
Det lilla jag vet är att dom inte är 100% klara utan bara på demostadiet.
Är det så mycket att testa egentligen när man gör så? Är det inte ganska standard i så fall. Typ: odla virus i ägg, inaktivera virus, blanda med något som triggar immunförsvaret lite extra och häll på sprutor.
Citera
2021-01-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
28% är vaccinerade i Isreal. Men man kan inte se något i statistiken?
"Cases" kurvan har vänt ner i alla fall:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&minPopula tionFilter=1000000&time=2020-11-15..latest&country=~ISR&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&hideControls=true&perCapita= true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort= asc
Citera
2021-01-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tänkte just det! Där rök deras Plan B! Och till Tyskland får de inte resa utan lång karantän. Återstår bara hembränning!

...fast nu får vi hoppas att UD får ändan ur ikväll. Bara stäng gränsen, finns inget att orda om.

Det är ju bara monopolet i Oslo området som stängs, butiker i andra delar är öppna, så till Tyskland behöver dom inte åka för å handla... Så Osloborna åker säkert till närliggande fylke å delar med sig av lite corona när dom shoppar sprit, vad kan gå fel ?
Citera
2021-01-23, 19:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Jag har inte talat om smittspridningen i västländerna.

Försök att komma loss från din besvikelse för din egen låga iQ och kritisera, i sak, något jag skrivit. Hittils har du inte presterat något sådant.

Jag har inget mot bögar men jag gillar inte bögighet,
Jag skiter högaktligen i vad du skrivit i tråden utan ställde en fråga som jag trodde att du kunde svara på. Varför ska jag kritisera dig i sak? Jag upprepar: Smittspridningen minskar i alla västländer, det går snabbast i Sverige, vad säger din kliniska erfarenhet om smittspridning och starka psyken om orsaken till det?
Ps. Du verkar lite trög. Varför är du så fixerad vid IQ? ds.
Citera
2021-01-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Stackars norrmän. Nu kan de inte handla på Systembolaget....

Det gäller bara i 9 kommuner 45st butiker. Norge har fler Vinmonopoletia än så..

Försäljningen av alkohol i Norge under pandemin har ökat 45%. Man skulle kunna tro att norrmännen har suttit hemma och supit dagarna i ända, men detta beror till stora delar på att istället för att handla i Sverige har man handlat hemma i Norge. i Sverige måste försäljningen har sjunkit - OM inte svenskarna själva inom landets gränser har börja supa som fan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in