2021-01-23, 19:18
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Helt korrekt , den som förespråkar lockdown är antingen en soffpotatis eller dataspelsidiot vars liv inte överhuvudtaget ändras iom utegångsförbud. Jävligt tragiskt dock att de försöker låsa in oss bemedlade,arbetande och skattebetalande människor i en fålla och se folkhälsan samt ekonomin drypa..

100%
Citera
2021-01-23, 19:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Spontant så känns ju Amazonas djungel som ett perfekt ställe för viruset att hoppa lite mellan olika mystiska djur och människa och mutera sig en del.

Både skrämmande och lite spännande på samma gång vad det är för liten petit choux som dykt upp i Amazonas.

Eller så är det som vi alarmister redan förstått - att immuniteten mot corona är väldigt kortvarig.

Det där oroar mig också. Jag skrev ett inlägg i någon tråd i våras om att det här viruset kommer att leta sig ända ner i Amazonas, in i någon fladdermus sen åter till människa och sedan vänder det som en tsunami åt andra hållet. Det finns ju enorma fladdermuspopulationer där. Mina sökskills är tyvärr usla så jag hittar inte mitt inlägg.
Citera
2021-01-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad för strategi använder Sverige mot den brittiska mera smittsamma versionen?

Här i Osloområdet är det nästintill lockdown. Livsmedelsaffärer öppna, systemet och köpcentrum stängda mfl åtgärder.

Det tas på allvar medan Sverige enligt mig inte tar saken på allvar. Tegnell vet förmodligen ofta inte tillräckligt för att vara statsepidemolog. Han vill inte erkänna det bra.
Alla har ju redan haft covid här.
Citera
2021-01-23, 19:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För det är helt otänkbart för dig att man förespråkar lockdown för att man vill skydda andra än sig själv? Dvs de svaga och utsatta samt personal inom vård och omsorg.

Det säger en hel del om dig...

Skitsnack din skenheliga dåre. De svaga och och utsatta ska givetvis skyddas vilket är möjligt genom att folk konsumerar och betalar skatt. Lockdown straffar alla men värst av alla straffas nästa generation som tappar kunskap, tappar allmän hälsa och ådrar sig psykisk ohälsa samt blir för evigt skuldsatta genom höjd skatt och kraftigt försämrad jobbmarknad. Allt detta pga ett virus som är ofarligt för dem. Förklara dessa faktum till våra barn du.
Citera
2021-01-23, 19:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad för strategi använder Sverige mot den brittiska mera smittsamma versionen?

Här i Osloområdet är det nästintill lockdown. Livsmedelsaffärer öppna, systemet och köpcentrum stängda mfl åtgärder.

Det tas på allvar medan Sverige enligt mig inte tar saken på allvar. Tegnell vet förmodligen ofta inte tillräckligt för att vara statsepidemolog. Han vill inte erkänna det bra.

Tegnell's strategi är ju att göra så lite som möjligt o bara agera reaktivt. Proaktivitet är bannlyst hos FoHM.
Citera
2021-01-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Hysterin står du för, bäste Realtesto.

Som du kanske vet går svensk dödlighet - till skillnad från många andra länder - stadigt nedåt, i takt med att gamla brännvinssverige fasas ut och ersätts av en mer hälsobefrämjande livsstil.

Kika på födelse- och dödstal genom historien här: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Sweden

Vissa år kan det naturligtvis bli några procents överdödlighet eftersom även den tydligaste trend har "hack" i kurvan.

Om du däremot ser på ett land som Italien, som satt sin befolkning i husarrest under större delen av året, så har de den högsta överdödligheten sedan 1919, det tragiska sista skyttegravsåret under Första Världskriget med bataljerna vid Isonzo, Piave etc. Och dödligheten kommer troligen att bli än högre i år, då de ekonomiska konsekvenserna börjar bli kännbara på allvar.

Du tror inte den hade varit högre i Italien om fler hade smittat varandra?
Exakt.
Så allt du skrev var ett slös med tid.
Citera
2021-01-23, 19:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tydligen inget fungerande i alla fall, eftersom de återigen har fått stänga en 8 miljoners stad i nordöstra Kina..

Ville du bara få till en snärtig oneliner eller inser du inte att det är ett rätt stort företag att vaccinera sisådär 1,5 miljarder kineser?
Citera
2021-01-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Gränsstängningen gentemot Norge känns som en rent politisk åtgärd. Frågan är vad FHM ens tycker om detta.
Vem har beslutat om den? Regeringen? FHM???
Citera
2021-01-23, 19:27
Medlem
okok1s avatar
28% är vaccinerade i Isreal. Men man kan inte se något i statistiken?
Citera
2021-01-23, 19:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Gränsstängningen gentemot Norge känns som en rent politisk åtgärd. Frågan är vad FHM ens tycker om detta.
Går ju även i framtiden att flyga hit från Norge.
Citera
2021-01-23, 19:31
Medlem
Citat:
Skitsnack din skenheliga dåre. De svaga och och utsatta ska givetvis skyddas vilket är möjligt genom att folk konsumerar och betalar skatt. Lockdown straffar alla men värst av alla straffas nästa generation som tappar kunskap, tappar allmän hälsa och ådrar sig psykisk ohälsa samt blir för evigt skuldsatta genom höjd skatt och kraftigt försämrad jobbmarknad. Allt detta pga ett virus som är ofarligt för dem. Förklara dessa faktum till våra barn du.
Ex...Dagens corona barn kan inte 7 ans multiplikations lista när dom är vuxna.
Senast redigerad av Snauzzer 2021-01-23 kl. 19:34.
Citera
2021-01-23, 19:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nu var det inte det jag ifrågasatte utan detta
Citat:
den som förespråkar lockdown är antingen en soffpotatis eller dataspelsidiot vars liv inte överhuvudtaget ändras iom utegångsförbud
Det du skriver stämmer inte.
Man kan (givetvis) ha olika åsikter om för- och nackdelar med lockdown oavsett egen livsstil.

Känner du att du får tyngd i argumenten genom att kalla mig "dåre"?
Även det säger en del om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in