2021-01-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Förutom smittspridning, akutvård, vaccin, triage, statistik, medicin, virologi och mikrobiologi. Well done! Utanför ditt självförhärligande så har du rätt vettiga inlägg.
Kom med något substantiellt, jävla ointelligenta miffo, (viket accentueras av din bögiga avatar.)
Citera
2021-01-23, 18:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Inreseförbud för Norrmän nu.

Stackars norrmän. Nu kan de inte handla på Systembolaget....
Citera
2021-01-23, 18:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja visst är det så men andra faktorer påverkar också R-talet. Flockimmunitet en uppnås vid en kombination av olika faktorer som gör att smittan slutar spridas.
För att ta ett extremt exempel. Om du har tusen personer som lever tillsammans i ett rum så skulle nästan 100% behöva smittas innan man uppnår flockimmunitet.
WHO ändrade förra året definitionen av flockimmunitet och där tar man även med hur samhället skyddar mot smitta.
Fortfarande gäller närmast total inbromsning där nya fall är försumbara för att kunna tala om flockimmunitet. Vad vi ser så har det inte ens i de värst drabbade områden skett någon sådan. Nya vågor har sköljt över regioner med uppåtgående siffror. Tydligaste exemplet är väl Brasilien i Manaus:

Manaus: Brazil's city on the Amazon river buckles under second Covid wave
Brazilian scientists are working hard to understand the new variant that was found in the Amazon. At the same time, doctors in the rainforest’s biggest city Manaus are struggling to control rising numbers of deaths from Covid-19 and soaring cases, as the country goes through a devastating second wave.

Brazil has started vaccinating people, but with a collapsed health system in the Amazon, the light at the end of the tunnel feels a very long way away. BBC South America correspondent Katy Watson reports.
https://www.bbc.com/news/av/world-latin-america-55757085

Seroprevalensen där efter första vågen var 66%.

Även om man spekulerar om en ny mutation där (vilket är just spekulationer och inget annat) så visar det att viruset på något sätt lyckas nå nya individer att smitta ner vid nya vågor.

Att nu det bromsar in i Stockholm t.ex. tror jag har inte så mycket med immunitet att göra även om naturligtvis de som varit sjuka vanligtvis klarar sig. Det kommer säkert nya vågor under våren även i Sverige och vi kommer att se uppåtgående siffror i Stockholm längre fram tyvärr. Vad vi har att hoppas på är vaccin och att de allra mest utsatta - de som riskerar att bli allvarligt sjuka och kanske dö - att vi snabbt får dem vaccinerade och skyddade från det allra värsta. Har vi tur ser vi bara stor smittspridning men färre döda under året.

Så hoppas inte på någon flockimmunitet inte.
Citera
2021-01-23, 18:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har man psykisk styrka sköter man sin fysik. Tro mig jag har professionell erfarenhet . . .

Helt korrekt , den som förespråkar lockdown är antingen en soffpotatis eller dataspelsidiot vars liv inte överhuvudtaget ändras iom utegångsförbud. Jävligt tragiskt dock att de försöker låsa in oss bemedlade,arbetande och skattebetalande människor i en fålla och se folkhälsan samt ekonomin drypa..
Citera
2021-01-23, 18:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Kom med något substantiellt, jävla ointelligenta miffo, (viket accentueras av din bögiga avatar.)
Smittspridningen minskar nu i princip i alla västländer, i Sverige går det snabbast, vad säger din kliniska erfarenhet och din expertis på starka psyken om orsaken?
Ps. De mest otrevliga och psykiskt svaga personer jag träffat har bara en sak gemensamt: De skryter om sitt IQ. Håller du med? Ds.
Citera
2021-01-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Helt korrekt , den som förespråkar lockdown är antingen en soffpotatis eller dataspelsidiot vars liv inte överhuvudtaget ändras iom utegångsförbud. Jävligt tragiskt dock att de försöker låsa in oss bemedlade,arbetande och skattebetalande människor i en fålla och se folkhälsan samt ekonomin drypa..
Ja. Det inser alla med minsta möjliga intelligens.
Citera
2021-01-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fortfarande gäller närmast total inbromsning där nya fall är försumbara för att kunna tala om flockimmunitet. Vad vi ser så har det inte ens i de värst drabbade områden skett någon sådan. Nya vågor har sköljt över regioner med uppåtgående siffror. Tydligaste exemplet är väl Brasilien i Manaus:

Manaus: Brazil's city on the Amazon river buckles under second Covid wave
Brazilian scientists are working hard to understand the new variant that was found in the Amazon. At the same time, doctors in the rainforest’s biggest city Manaus are struggling to control rising numbers of deaths from Covid-19 and soaring cases, as the country goes through a devastating second wave.

Brazil has started vaccinating people, but with a collapsed health system in the Amazon, the light at the end of the tunnel feels a very long way away. BBC South America correspondent Katy Watson reports.
https://www.bbc.com/news/av/world-latin-america-55757085

Seroprevalensen där efter första vågen var 66%.

Även om man spekulerar om en ny mutation där (vilket är just spekulationer och inget annat) så visar det att viruset på något sätt lyckas nå nya individer att smitta ner vid nya vågor.

Att nu det bromsar in i Stockholm t.ex. tror jag har inte så mycket med immunitet att göra även om naturligtvis de som varit sjuka vanligtvis klarar sig. Det kommer säkert nya vågor under våren även i Sverige och vi kommer att se uppåtgående siffror i Stockholm längre fram tyvärr. Vad vi har att hoppas på är vaccin och att de allra mest utsatta - de som riskerar att bli allvarligt sjuka och kanske dö - att vi snabbt får dem vaccinerade och skyddade från det allra värsta. Har vi tur ser vi bara stor smittspridning men färre döda under året.

Så hoppas inte på någon flockimmunitet inte.

Spontant så känns ju Amazonas djungel som ett perfekt ställe för viruset att hoppa lite mellan olika mystiska djur och människa och mutera sig en del.

Både skrämmande och lite spännande på samma gång vad det är för liten petit choux som dykt upp i Amazonas.

Eller så är det som vi alarmister redan förstått - att immuniteten mot corona är väldigt kortvarig.
Citera
2021-01-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Smittspridningen minskar nu i princip i alla västländer, i Sverige går det snabbast, vad säger din kliniska erfarenhet och din expertis på starka psyken om orsaken?
Ps. De mest otrevliga och psykiskt svaga personer jag träffat har bara en sak gemensamt: De skryter om sitt IQ. Håller du med? Ds.
Ja jag möter, i min professionella vardag, personer med ganska skakiga psyken, något som över tid förbättras. Har du något att anmärka på det? Annars: Hål käft ditt ointelligenta miffo!

Jag skryter inte med mitt IQ, var har du fått det ifrån?

Dt står, för övrigt, alla fritt att värdera mina kunskaper.
Citera
2021-01-23, 19:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
OK. Lessen att jag är obehaglig men det är sant det jag skriver.

Psykiskt nedsatta sköter inte sin fysik. Frågor på det ?
Det är helt enkelt fel.
Det finns psykiska vrak med enormt bra fysik (och tvärtom).

Anser du att Stephen Hawkings var psykiskt svag?
Men Mike Tyson är såklart en mental jätte?
Citera
2021-01-23, 19:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då förstår jag vad du menar.
Men jag tycker inte det är att "märka ord" när du använder ett väl etablerat ord som "flockimmunitet" i en helt annan betydelse...

Kanske inte ”märka ord”, men det borde för en normalbegåvad vara tydligt vad jag försöker förklara..

Skall dock vara tydligare i framtiden..
Citera
2021-01-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är helt enkelt fel.
Det finns psykiska vrak med enormt bra fysik (och tvärtom).

Anser du att Stephen Hawkings var psykiskt svag?
Men Mike Tyson är såklart en mental jätte?
Nej. Psykiska vrak ligger på sängen och hoppas på att allt ska bli bättre.
Citera
2021-01-23, 19:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
För det är helt otänkbart för dig att man förespråkar lockdown för att man vill skydda andra än sig själv? Dvs de svaga och utsatta samt personal inom vård och omsorg.

Det säger en hel del om dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in