2021-01-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är helt enkelt fel.
Det finns psykiska vrak med enormt bra fysik (och tvärtom).

Anser du att Stephen Hawkings var psykiskt svag?
Men Mike Tyson är såklart en mental jätte?

Men Hawkings hade ju ingen psykisk sjukdom utan ALS.

Vad Tyson har för sjukdomar vet inte jag. Han tycks bara vara allmänt dum i huvudet.
Citera
2021-01-23, 19:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men Hawkings hade ju ingen psykisk sjukdom utan ALS.

Vad Tyson har för sjukdomar vet inte jag. Han tycks bara vara allmänt dum i huvudet.
Men Ratched säger att man inte kan vara psykiskt stark om man är fysiskt svag (och vice versa)
Det var liksom min poäng.
Citera
2021-01-23, 19:07
Medlem
Gränsstängningen gentemot Norge känns som en rent politisk åtgärd. Frågan är vad FHM ens tycker om detta.
Citera
2021-01-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fortfarande gäller närmast total inbromsning där nya fall är försumbara för att kunna tala om flockimmunitet. Vad vi ser så har det inte ens i de värst drabbade områden skett någon sådan. Nya vågor har sköljt över regioner med uppåtgående siffror. Tydligaste exemplet är väl Brasilien i Manaus:

Manaus: Brazil's city on the Amazon river buckles under second Covid wave
Brazilian scientists are working hard to understand the new variant that was found in the Amazon. At the same time, doctors in the rainforest’s biggest city Manaus are struggling to control rising numbers of deaths from Covid-19 and soaring cases, as the country goes through a devastating second wave.

Brazil has started vaccinating people, but with a collapsed health system in the Amazon, the light at the end of the tunnel feels a very long way away. BBC South America correspondent Katy Watson reports.
https://www.bbc.com/news/av/world-latin-america-55757085

Seroprevalensen där efter första vågen var 66%.

Även om man spekulerar om en ny mutation där (vilket är just spekulationer och inget annat) så visar det att viruset på något sätt lyckas nå nya individer att smitta ner vid nya vågor.

Att nu det bromsar in i Stockholm t.ex. tror jag har inte så mycket med immunitet att göra även om naturligtvis de som varit sjuka vanligtvis klarar sig. Det kommer säkert nya vågor under våren även i Sverige och vi kommer att se uppåtgående siffror i Stockholm längre fram tyvärr. Vad vi har att hoppas på är vaccin och att de allra mest utsatta - de som riskerar att bli allvarligt sjuka och kanske dö - att vi snabbt får dem vaccinerade och skyddade från det allra värsta. Har vi tur ser vi bara stor smittspridning men färre döda under året.

Så hoppas inte på någon flockimmunitet inte.
Seroprevalensen i Manaus var inte ett slumpmässigt urval. Den verkliga seroprevalensen låg sannolikt på en jämförbar nivå med andra städer som också drabbats hårt, som Stockholm, Bryssel, New York m.m. Det är mycket osannolikt att tre gånger fler skulle ha smittats i Manaus än någon annanstans i världen.
Citera
2021-01-23, 19:08
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad använder de för vaccin i Kina och varför hör man inget om det?
Citera
2021-01-23, 19:10
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag möter, i min professionella vardag, personer med ganska skakiga psyken, något som över tid förbättras. Har du något att anmärka på det? Annars: Hål käft ditt ointelligenta miffo!

Jag skryter inte med mitt IQ, var har du fått det ifrån?

Dt står, för övrigt, alla fritt att värdera mina kunskaper.
Smittspridningen minskar i alla västländer, det går snabbast i Sverige, vad säger din kliniska erfarenhet om smittspridning och starka psyken om orsaken till det? Har du glömt vad tråden handlar om?
Ps. Du svarade inte på det jag frågade, du såg bara det som handlade om ditt narcissistiska jag. Du har iaf en gång i tråden hävdat att du har IQ över 130. Dina personliga påhopp där du hävdar att jag är ointelligent och ett miffo säger mig att du inte är så intelligent som du hävdar. En psykiskt stark person skulle ha mer självkontroll. Ds.
Citera
2021-01-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad använder de för vaccin i Kina och varför hör man inget om det?

Tydligen inget fungerande i alla fall, eftersom de återigen har fått stänga en 8 miljoners stad i nordöstra Kina..
Citera
2021-01-23, 19:11
Moderator
OYs avatar
Lägg ner pajkastningen nu och återgå till trådens ämne.

/Mod
Citera
2021-01-23, 19:12
Medlem
Hegamons avatar
Vad för strategi använder Sverige mot den brittiska mera smittsamma versionen?

Här i Osloområdet är det nästintill lockdown. Livsmedelsaffärer öppna, systemet och köpcentrum stängda mfl åtgärder.

Det tas på allvar medan Sverige enligt mig inte tar saken på allvar. Tegnell vet förmodligen ofta inte tillräckligt för att vara statsepidemolog. Han vill inte erkänna det bra.
Citera
2021-01-23, 19:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tydligen inget fungerande i alla fall, eftersom de återigen har fått stänga en 8 miljoners stad i nordöstra Kina..

Antar att det är Shenyang som stängts om jag inte minns fel så är det just där som massor av byggnader byggs för att användas som karantän.
Har du några länkar har försökt leta men hittar inget pålitligt
Citera
2021-01-23, 19:18
Medlem
sannes avatar
Ingen omvärldsbevakning idag inte av Anders Tegnell. Vi har tydligen bara den svenska varianten. Och de lägger sina resurser på att forska om den verkligen är lika smittsam som UK säger. Intressant approach för en ny mutation då man vet att vi ligger 2-3 veckor efter Danmark.

Citat:

ANDERS TEGNELL OM BRITTISKA VIRUSVARIANTEN I NORGE

– Vi har nu i grunden samma situation i Norge som vi har i Danmark och Storbritannien. Man har en sådan spridning av den brittiska varianten, där det finns en bedömning att den faktiskt skulle kunna vara betydligt besvärligare än den som sprider sig i Sverige nu, säger statsepidemiolog Anders Tegnell vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

Folkhälsomyndigheten konstaterar att mycket fortfarande är okänt om den nya virusvarianten, och att forskning pågår för att ta reda på om den är mer smittsam än andra varianter. Tegnell säger att han inte kan uttala sig om huruvida den brittiska virusmutationen är mer dödlig än den som sprids i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Citat:
I början av hösten hade Danmark en större smittspridning men därefter har Sveriges kurva ökat dramatiskt under november.

https://www.expressen.se/kvallsposten/svenska-smittan-dubbelt-sa-hog-som-den-danska/
Citera
2021-01-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Tegnell: Vi har kontroll över mutationen"

Känns ju tryggt att Tegnell har kontroll😂

https://www.svd.se/sverige-infor-krav-pa-test-for-inresande-fran-norge/i/senaste/om/sverige
Det är bra att Sverige inför åtgärder men man skall inte tro att det kommer att förhindra utan bara fördröja att de nya varianterna tar fart. Hoppas också att de är snabba på att införa hårdare restriktioner så fort man märker att det börjar ta fart och inte vänta tills det är för sent. Titta bara på hur det sett ut i Storbritannien den sista tiden (just nu har de hård lockdown men lyckas nätt och jämt hålla R-vardet under 1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in