Citat:
Ursprungligen postat av
Determinister
Flockimmunitet ska ske via vaccin och inte smitta.
Ja, jag kommer nog aldrig att fatta att Sverige valde, att immuniseringen för just den här sjukdomen ska ske genom naturliga infektioner. När det gäller barnsjukdomarna t.ex., går det nästan inte att komma undan att låta ge sina barn sprutorna, eftersom samhället - genom sina förlängda armar BVC-sjuksköterskorna - utövar ett enormt högt tryck. De säger i det närmaste, att man bedriver barnmisshandel, om man menar att det är bättre för barnen i längden att gå igenom den naturliga infektionen. Som nästan alla barn överlever utan men. Men nu var det plötsligt helt riktigt att använda den "naturliga immuniseringsmetoden", när man hade att göra med en sjukdom som är dödlig för den grupp som drabbas hårdast..?
Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Äh systembolaget är en ickefråga. Mer upprörande är då att trängelskatten fortfarande är en faktor i huvudstaden. Ekonomin var ju inte en faktor för att stävja viruset? Om man nu vill minska folk i rusningstrafik i kollektivtrafiken känns det som ett bra steg.
Nej, för alkohol gör människor modiga och oförsiktiga.
Trängselskatten håller jag dock med dig om. Just nu borde coronabekämpningen komma före alla andra åtgärder - även sådana som handlar om klimat och miljö. Det kan vi ta igen sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Triage sker alltid i vården.
Ja, men det måste väl ändå vara ytterst sällan i vanliga fall, som patienter bara får palliativ vård, fast de skulle ha kunnat överleva om man hade satt in behandling? Om det händer överhuvudtaget? Förutom naturligtvis, om t.ex. en cancerpatient som vet att döden ändå bara är en tidsfråga, själv har sagt att "det får vara bra nu, jag orkar inte en cellgiftsbehandling till - jag vill tillbringa min sista tid i livet på ett hospice i lugn och ro i stället". DET är en annan sak.