2021-01-23, 16:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min ena granne var inne på akuten 2 ggr, först för andnöd och sista gången pga av en propp i hjärnan. Viruset är inte något man skojar bort, ju mildare sjukdomsförlopp desto bättre. Grannen har ff andningsproblem vid ansträngning. Jag är ju även dykare och vill inte ha dykförbud.

Jag känner flera nu som haft covid, ungdomar som bara fått lukt och smak-bortfall till andra som legat med 40 graders feber i 14 dagar, plus grannen då med IVAresa och en släkting som dött. Spannet är jäkligt stort och det är svårt att få ett grepp om hur det kommer att drabba en själv.

Bor du månne i Järvafältet? Lite märkligt hur alla alarmister här har hela kvarter som dött och dom som inte dött ligger i respirator. Personligen har jag ett hundratal bekanta som haft covid, en nära blev faktiskt riktigt illa däran men han är också 70+ och överviktig men han repar sig på rehab så småningom. På Åland har vi nu haft 130 fall, ingen har ens behövt uppsöka sjukvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det håller jag med om, vilket man själv fått erfara när äldre närstående gått bort
Det beklagar jag verkligen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Jag tror hardusettminapa letar efter dig.

Förstår jag inget av
Citera
2021-01-23, 16:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bor du månne i Järvafältet? Lite märkligt hur alla alarmister här har hela kvarter som dött och dom som inte dött ligger i respirator. Personligen har jag ett hundratal bekanta som haft covid, en nära blev faktiskt riktigt illa däran men han är också 70+ och överviktig men han repar sig på rehab så småningom. På Åland har vi nu haft 130 fall, ingen har ens behövt uppsöka sjukvård.

Nä jag bor i ett kritvitt villaområde, vem vill bo på järvafältet? Jag känner ingen som legat i respirator, än förutom släktingen som dog då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ni är inte ensamma i denna tråd! Tror tyvärr många med en mer förnuftig inställning försvunnit härifrån, eftersom man lätt tröttnar på det eviga tjatet om skolstängningar och att det är Tegnells fel att hela världen drabbats av en pandemi.
Man måste alltid stå upp mot dödsångest och projicerande tjat!

(Även om jag ibland känner att jag är kvar på jobbet när jag diskuterar här; Jobbar med psykosvård.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
det var det här nyhetsinslaget jag tittade på:
https://youtu.be/vpP7oVhMbbY?t=159

"War time status" I Shenyang. 8 milj. personer sitter I karantän - trots att endast "några få" smittofall rapporteras dagligen officiellt. Inofficiellt ska det finnas 1.000 smittade med den här nya varianten.

Doktorn från Shenyang är en "dead man walking". T o m nyhetsankaret nämnde att han KAN gå samma öde till mötes som doktorn i Wuhan..

Man har ändå lärt sig en läxa. Man visar inte ansiktet på doktorn i media och man säger inte vad han heter. Men de lokala myndigheterna vet ju vem det är som förnedrar den stora ledaren offentligt..

I Dalian i nordöstra Kina har man börja svetsa igen ytterdörrarna på höghusen.. med människorna inuti.

Bussarna går inte längre, hamnen är stängd, taxi-bilarna är ur bruk, men tågen går. Och alla som ska in eller ut från Dalian måste visa både "nucleic acid" och antikroppstestet som är högst sju dagar gamla. Samt adekvata "hälsokoder" i sin mobil. Problemet med dessa hälsokoder är att de är manipulerade av den lokala myndigheten. Den nationella hälsokoden visar grönt - medan den lokala visar rött.

Men VET alltså att personen med röd hälsokod är smittad pga testerna, men man låtsas nationellt att så inte är fallet. För det är viktigare att behålla ansiktet och låtsas att det handlar om några få fall - än erkänna verkligheten. Och kanske förlora jobbet?

Den här varianten av viruset är mer smittsam och förorsakar fler blodproppar. Det är därför som folk kan dö av det plötsligt och falla till marken.

Jag hoppas att det kinesiska förljugna systemet att mörka och förvränga sakernas tillstånd ska bita dem själva i svansen.

Tyvärr liknar deras system lite grann vårt när man inte får säga sanningen angående vilka grupper som sprider smittan utan man måste i solidaritetens anda låtsas som att det är exakt likadant i Djursholm som det är i Hjulsta. Och IFALL det nu skulle visa sig att smittan sprids lite mer i utanförskapsområden då beror det ENDAST på storleken på lägenheten.

Så lösningen blir att vi måste erbjuda Djursholmsvillor till våra nyanlända.
Citera
2021-01-23, 16:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä jag bor i ett kritvitt villaområde, vem vill bo på järvafältet? Jag känner ingen som legat i respirator, än förutom släktingen som dog då.

Just så, ja villafester är nog en motor i smittspridningen. Hursom beklagar jag verkligen din släktings bortgång, tråkigt.
Citera
2021-01-23, 16:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Just så, ja villafester är nog en motor i smittspridningen. Hursom beklagar jag verkligen din släktings bortgång, tråkigt.

Min granne har haft sina barnbarn på besök, misstänker den smittvägen. Tack, men det var inte en nära släkting.
Citera
2021-01-23, 16:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beklagar jag verkligen!

Tack men man kommer till en punkt när man som anhörig vet att det inte finns någon återvändo. Nu levde de bägge till 86 resp 89
Citera
2021-01-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Flockimmunitet:
Flockimmunitet, eller gruppimmunitet[1][2] (engelska: herd immunity) är ett indirekt skydd mot smittsamma sjukdomar som uppstår när en stor andel av en population har utvecklat immunitet mot en sjukdom och därigenom skyddar även icke-immuna individer. I en population, där en stor andel av individerna är immuna, är det troligare att spridningen hindras, därför att spridningen stoppas när smittan når en immun individ.[3] Ju större den immuna andelen är, desto mindre risk att icke-immuna individer kommer i kontakt med en smittad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet
Ja visst är det så men andra faktorer påverkar också R-talet. Flockimmunitet en uppnås vid en kombination av olika faktorer som gör att smittan slutar spridas.
För att ta ett extremt exempel. Om du har tusen personer som lever tillsammans i ett rum så skulle nästan 100% behöva smittas innan man uppnår flockimmunitet.
WHO ändrade förra året definitionen av flockimmunitet och där tar man även med hur samhället skyddar mot smitta.
Citera
2021-01-23, 16:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vore extrem rasism det iom att u-länderna knappast får vaccin inom ens 2 år. Och rasism klingar hyfsat illa i dagens j-la PK-samhälle..
Det finns länder som idag har krav på viss vaccination vid inresa så det är inget konstigt med det.

Sedan tror jag inte det blir något större tryck på resandet från fattiga länder och de som har råd att resa har säkert också råd att vaccinera sig.
Citera
2021-01-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack men man kommer till en punkt när man som anhörig vet att det inte finns någon återvändo. Nu levde de bägge till 86 resp 89
Ja det var ju aktningsvärda livslängder.

(Jag brukar tänka. när sjukliga anförvanter avlider att det är mer tragiskt för oss som finns kvar än för den som avlider; Senast var det min far som var trefalt drabbad av kroniska sjukdomar. Han har det nog bättre nu än när han vandrade med oss.)

Jobbar du inom vård eller omsorg, Emma?
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-23 kl. 16:26. Anledning: Skrivfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in