Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Kan man kalla sig för kristen om man inte följer vad som står i bibeln?
Du gör ju det

Det är helt uppenbart att inte alla kristna följer vad som står i Bibeln. Katoliker ber till helgon, inte till Fadern, som Jesus sagt.
Treenighet eller inte är en annan fråga där det råder delade meningar mellan olika kristna, vissa anser att det finns stöd för treenighet i Bibeln medan andra anser att det inte gör det. Kristna kallar de sig för ändå, oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag vet inte exakt vad han menar, men jag tror t.ex. att Guds son Jesus, var den ängel som ledde dom forntida Israeliterna i vildmarken, även om det inte står svart på vitt:
"Se, jag sänder en ängel framför dig, och han ska bevara dig på vägen och föra dig till den plats som jag har förberett. Ta dig till vara för honom och lyssna till hans röst. Var inte upprorisk mot honom. Han kommer inte att förlåta era överträdelser, för mitt namn är i honom.
Men om du uppmärksamt lyssnar till hans röst och gör allt som jag säger, ska jag bli en fiende till dina fiender och en ovän till dina ovänner. Min ängel ska gå framför dig och föra dig till amoreernas, hetiternas, perisseernas, kananeernas, hiveernas och jebusiternas land, och jag ska utrota dem. " (2 Mose 23:20-23 Folkbibeln)
Och jag tror det var Jesus som var ängeln som pratade med Moses i den brinnande törnbusken:
"När fyrtio år hade gått visade sig en ängel för honom i öknen vid berget Sinai, i en brinnande törnbuske...
honom (Mose) sände Gud att vara både ledare och befriare när han lät ängeln visa sig för honom i törnbusken. " (Apg 7:30,35 Bibel2000)
Om nu Guds son var med i skapelsen, så borde han rimligtvis också spelat stor roll i t.ex. kommunikationen med Adam och Eva, och vägledningen av dom forntida Israeliterna, speciell eftersom Jesus också kallas för "Ordet" (Joh 1:1), som ett språkrör för Gud/ "Guds ord".
"Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är »Guds ord«. " (Upp 19:13 Bibel2000)
Själv anser jag att man borde skilja på änglar och Jesus, såvida du inte menar att alla änglar är Guds söner och det då även skulle gälla för Gabriel, men ingenstans står det något om det, i alla fall inte vad jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det existerar ingen treenighet i bibeln, inte ens ordet "treenighet" existerar i bibeln, vilket den borde eftersom det är en så central fråga att veta vem Gud är.
Nej, men treenighet existerar som begrepp inom den kristnavärlden och har då med kristendom att göra. Det är en tolkning av det faktum att Gud påstås kunna sända både sin Ande och sin Son, och används som ursäkt för att kunna be till Jesus utan att bryta mot första budet. Även om du själv inte tillhör dem som håller med om den tolkningen så är det ett begrepp inom kristenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Guds ande är Guds ande, inte Guds sons ande. Och det var inte Gud som dog, utan Guds son. Och det var inte Gud som föddes av Maria, utan Guds son.
Just det. De är åtskilda, så det var inte Guds Son som hade med någon farao att göra, i alla fall inte enligt Bibelns text så som den är skriven.
Särskilt judarna skulle vara mycket förvånade över den tolkningen, kan man tycka.