2021-01-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns ingenting som visar att han var ute i tid. (mer än i teorin och det räcker ju inte)

Det styrks ju sen av vad vittnen säger på mordplatsen. Ingen har sett en gm som en 52åring, ljus, runt ansikte, vinterrock halsduk och en jättekeps på huvudet och en handlovsväska dinglande.

Nej okej det finna inga bevis att han har kommit ut i tid..

Men faktiskt mer bevis på det än att han inte kommit ut i tid..

Går man på hans egna ord så stämplar han ut o sen skyndar sig till tåget o då är han minsann i tid

Så ska vi köra rena fakta så är han alltså i tid

Men nu tror jag du vill lägga in en spekulation på hur länge han ev pratade med vakterna o då blir det gissningar
Citera
2021-01-23, 15:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är inte jag som säger det utan YN:s iakttagelser eller icke iakttagelser.

Enligt YN så var det just rocken som inte stämmer.
Enligt YN är den lilla väskan hård form och inga remmar. Stämmer inte med SE lilla mjuka med rem.

För övrigt kan Engströms lilla väskan inte ge härbärge till en S/W 6tum pipa(inte heller 4tums pipa)

Angående "just rocken" så är det återigen dags att korrigera dina felaktiga påståenden, på just den punkten.

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Citat:
Enligt promemorian hade Hamrén och Ström åkt ut till Nieminen på hennes arbetsplats Domus i Skärholmen för en bandad fotokonfrontation. Istället för att visa Nieminen polisens egna bilder från april 1986 – där Engström visade sig framifrån och i profil med de kläder han burit mordkvällen – visade de henne av oklar anledning en bild från Expressen i samma månad. På den bar Engström en elegantare, dubbelknäppt och tjockare rock än den han burit mordkvällen.

Nieminen mindes den springande mannens rock som uppknäppt och att den fladdrade »hemskt mycket«, därav slöt hon sig till att den rocken varit tunnare än den hon nu fick se. Därtill bar Engström halsduk på Expressens bild, vilket hon inte mindes huruvida den springande mannen hade gjort. I övrigt liknade Engström i allt väsentligt mannen hon sett på David Bagares gata: längden på rocken, kroppsformen, skorna och den lilla handledsväskan. Emellertid hade Nieminen uppfattat den springande mannen som cirka 185 centimeter lång medan hon nu uppskattade Engströms längd till 180. Hursomhelst: Engström var 182 centimeter lång.

Förhöret var över på i runda slängar sex (!) minuter. I allt väsentligt hade alltså Nieminen konstaterat att mannen på bilden överensstämde väl med den person hon mött. Den enda egentliga avvikelsen – tjockleken på rocken – hade utredarna själva bäddat för genom att visa henne en felaktig bild.

Polisen skrev i ett PM: "Minst en person varit klädd på ett likadant klädd som Engström. Det var den person som Nieminen mötte på David Bagares gata".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-23 kl. 15:53.
Citera
2021-01-23, 15:55
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Angående "just rocken" så är det återigen dags att korrigera dina felaktiga påståenden, på just den punkten.

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Polisen skrev i ett PM: "Minst en person varit klädd på ett likadant klädd som Engström. Det var den person som Nieminen mötte på David Bagares gata".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf

Menar du att den vanligen välklädde Engström skulle gå ut i en ofodrad rock i smällkalla vintern. Halsduk och gubbkeps visar ju också att han ville hålla sig varm.
Citera
2021-01-23, 16:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Menar du att den vanligen välklädde Engström skulle gå ut i en ofodrad rock i smällkalla vintern. Halsduk och gubbkeps visar ju också att han ville hålla sig varm.
Jag konstaterar att även polisen ansåg att mannen som sprang på DB-gatan var klädd på ett liknade sätt som Engström, under mordkvällen. Inte så konstigt eftersom väldigt mycket talar för att det var just Engström som sprang där.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-23 kl. 16:11.
Citera
2021-01-23, 16:30
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag konstaterar att även polisen ansåg att mannen som sprang på DB-gatan var klädd på ett liknade sätt som Engström, under mordkvällen. Inte så konstigt eftersom väldigt mycket talar för att det var just Engström som sprang där.

...och ingen på mordplatsen har beskrivit gm som en 52åring, ljus, runt ansikte, vinterrock halsduk och en jättekeps på huvudet och en handlovsväska dinglande.

...och YN såg inte heller halsduk, jättekeps och en riktig vinterrock på den springande mannen.

Inget stämmer, men man får förstås tycka att det, dvs att i stort sätt ingenting räcker för att utropa den gode Engström till mördare.
Citera
2021-01-23, 16:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
...och ingen på mordplatsen har beskrivit gm som en 52åring, ljus, runt ansikte, vinterrock halsduk och en jättekeps på huvudet och en handlovsväska dinglande.

...och YN såg inte heller halsduk, jättekeps och en riktig vinterrock på den springande mannen.

Inget stämmer, men man får förstås tycka att det, dvs att i stort sätt ingenting räcker för att utropa den gode Engström till mördare.
Den gode Engström? Palmehatarna kan möjligen tycka att han var god eftersom han i deras ögon utförde en god gärning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-23 kl. 16:39.
Citera
2021-01-23, 16:39
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det är snarare du som cherry pickar och sen inte bemöter det som inte talar för Engström.

Jag bemöter iaf din påståenden.
Nej det är helt fel, jag har även tagit upp sånt som talar mot SE-teorin i mina inlägg.

Du däremot är helt enkelriktad (biased).

Vår inläggshistorik visar att jag även tar upp kritik mot SE-teorin (och dess brister) medan du enbart verkar inriktad på att ta fram allt som talar mot den och undanhålla eller försöka prata ned betydelsen av saker som talar för den.

Du kräver t.ex. att han ska hålla handlovsväskan i ena handen och skjuta med den andra - annars kan det inte vara SE.

Däremot kan jag hålla med dig om att jag oftast inte kommer att bemöta dina inlägg.

Bara om de håller kvalitet och/eller tillför något nytt kommer jag att göra det , det är oerhört sällsynt när det gäller dig - den här gången gjorde jag dock ett undantag.
Senast redigerad av matsqq 2021-01-23 kl. 16:43.
Citera
2021-01-23, 16:40
Medlem
Alla vittnesmål talar inte för SE som gärningsman, så är det definitivt. Det blir dock lite löjligt när vissa är säkra på att andra personer är skyldiga. Mördaren är alltså barhuvad med keps/mössa, springer smidigt och klumpigt, har skjutit utan pistol och har en mörkblå täckjacka och svart rock. Med andra ord har mordet inte skett för ingen passar in på allt detta.
Citera
2021-01-23, 16:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Även om inte du personligen tycker att signalementet på gärningsmannen stämmer in på SE så tyckte han ju i alla fall själv det. Först gick Ekot ut kl. 01:10 med lång mörk rock, och det sade man också i Rapport kl. 04:00. Sedan när Hans Holmér sade keps på presskonferensen kl. 12:00 så tyckte väl SE att det fanns anledning att ringa och lägga fram sin historia om en förväxling, och samtidigt försöka styra över polisen på "mörkblå täckjacka".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Man kan ju fundera över hur det skulle ha gått om inte SE hade ringt det här avgörande samtalet. Troligen hade väl då polisen lagt större vikt vid de samstämmiga vittnesmålen om en lång mörk rock, och redan tidigt förstått att det i själva verket var "mörkblå täckjacka" (dvs. Anders B, ev. tillhörande Ustasjarörelsen) som var det felaktiga signalementet.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-23 kl. 17:16.
Citera
2021-01-23, 16:55
Medlem
Citat:

Så; du dissar hovrättens utslag om att LP’s utpekning av CP kan vara fel pga det var mörkt och ett snabbt händelseförlopp?

I din värld så måste det finnas en detaljrik beskrivning av GM, annars så faller det?

Så; om det fanns en beskrivning på en man i lång rock och keps så skulle du hävda att detta kan inte vara SE; keps ska vara jättekeps och mannen ska vara 52 år...gäller inte ett fryntligt utseende nu?
Citera
2021-01-23, 16:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad jag förstår ska den b la innehålla uppgifter om att SE berättat för kollegor att han sprungit efter poliserna på David Bagares gata.

Vilket skulle kunna tyda på att SE är just det överdrivande vittne som många tror
Citera
2021-01-23, 17:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det där är intressant, för det finns ju ett till vittnesmål ,Alf Lundin ,på andra sidan vägen , som ser en väldigt liknande person följa efter Palme med glasögon, jacka som gick strax ovanför knäna, och som försöker dölja ansiktet. Detta bredvid kyrkogården (och dessutom nämner han någon som rör sig inne på kyrkogården).
http://www.itdemokrati.nu/page36a.html

Det öppnar för andra tankar, t.ex.

SE har varit på andra sidan (ev. från Grand redan, men hur går det ihop).

En konspiration.

Har spånat vilt runt en konspiration nyligen , i den andra tråden (MOP), läs gärna det inlägget om det är något som ni kan få ihop någonting av. (tror inte det, men det finns ju några omständigheter jag ville belysa)

Av de spår som finns tillgängliga tror jag mest på SE som ensam GM just nu , men det är en suddig fläck runt det som hände i vissa delar.

Jag tänker ibland att denna tråd skulle kunna funka som ett expert-system (AI) om vi tillsammans tar fram alla fakta och sovrar/analyserar den tillsammans.

Då är det bra om det blir mer konstruktivt arbete framåt och försök till objektivt tänkande samt mindre raljerande över (främst) SE-teorin och loopande/repeterande info/argument/strider.

Så du ska ta Alf Lundin på allvar? Den psykiskt sjuke mannen som säger han såg CP skjuta Palme. Detta efter att i sitt första förhör enbart ha varit en person som rört sig runt Grand.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-23 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in