Det fanns ju kommuner som gjorde det och drog i bromsen före FHM gick ut med något. Sen hur det har gått med det vet jag inte. Vissa regioner har ju också gått ut hårdare.
Det viktigaste i början var dock gränserna, och där gjordes väl i princip inget alls av substans i inledningen?
Nej finns många bra vacciner men för influensor bör bara riskgrupper vaccineras. Rent trams att pumpa in nån nyfabricerad smörja i friska krya mänskor.
Ja du, personligen tar jag nog hellre en spruta än än risken att hamna på intensiven i ett par veckor.
Detta skulle alltså ge ca. 4% överdödlighet [under 2020] jämfört med 2015-19. Ett pandemiår.
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Som du kanske vet går svensk dödlighet - till skillnad från många andra länder - stadigt nedåt, i takt med att gamla brännvinssverige fasas ut och ersätts av en mer hälsobefrämjande livsstil.
Jag ser att du fortsätter att blanda in nyfödda och nyligen invandrade 20-åringar i ekvationen när vi räknar på överdödlighet, trots att vi alla vet att det ger missvisande siffror.
Låt oss titta på lite statistik. Så här ser antal döda ut under 2010-talet:
Genomsnittet för åren 2010-2014 är 90348 och genomsnittet för åren 2015-2019 är 90962. Det är ganska lika, men vi ser en svag ökning. Fast i stort så dör det ungefär lika många varje år, under 2010-talet.
Men enligt Krillolero så minskar dödligheten dramatiskt år för år. Hur kan det komma sig? Gör vi stora medicinska framsteg och lever mer hälsosamt som Krillolero skriver, men vi missar det genom att räkna på fel sätt?
Nej. Till viss del har Krillolero rätt, medelivslängden ökar faktiskt, det stämmer, men den största effekten beror dock på invandring + invandrarna föder många barn. Det är därför dödligheten verkar "sjunka" så kraftigt - även på kort sikt. Titta på följande tabeller:
Som ni ser så ökar inte antal personer med svensk bakgrund överhuvudtaget i Sverige. Tvärtom så minskar de i antal, år för år. Detta samtidigt som Sveriges befolkning ökar kraftigt. Men denna ökning beror i första hand på invandring + invandrarna föder många barn. Så sätter man antal döda mot denna befolkningsökning pga invandrarna och deras barn, så får man en "minskad" dödlighet.
Men invandrarna dör väl också, kanske vissa tänker? Visst, men inte under samma decennium som de invandrar, eftersom de är mycket yngre i snitt.
Jämför man antal utrikesfödda med antal inrikesfödda i Sverige vid högre åldrar så ser man att skillnaden är stor:
Kod:
65-74 år
Född i Sverige : 940 628
Utrikes född 159 835
75-84 år
Född i Sverige : 614 237
Utrikes född 87 411
85-94 år
Född i Sverige : 211 991
Utrikes född 28 282
95+ år
Född i Sverige : 20 841
Utrikes född 2 142
Bland de som invandrat under de senaste 10 åren så är ju antal personer t.ex 75+ ännu färre. De är ju helt försumbara i antal.
Och detta är orsaken till varför SCB undviker att räkna döda per 1000 invånare här i Sverige när de räknar ut överdödligheten. Det blir missvisande. Det blir speciellt missvisande om invandringen är hög.
Utgår man ifrån SCB:s sätt att räkna så var överdödligheten under år 2020 8 procent.
Nej finns många bra vacciner men för influensor bör bara riskgrupper vaccineras. Rent trams att pumpa in nån nyfabricerad smörja i friska krya mänskor.
Du verkar inte förstå att även friska krya människor kan drabbas allvarligt av viruset, dags att vakna nu.
Det stod ju skyltar på flygplatsen, "tvätta händerna!". Det är väl kraftfullt?
Ja, lyssnade man på FHM så hade ju influensan utrotats på en vecka om alla som varit utomlands bara tvättade händerna och gnolade "Blinka lilla stjärna..."
Okej , fast då är du förmodligen en tjockis med D-vitaminbrist. Ut och jogga och ät dina vitaminer så har du inget att frukta.
Mjae, visst har jag lagt på mig lite på sistone, det har du rätt i, men det fixar jag snart. Jag har en anhörig i riskgrupp som jag inte vill smitta ner.
Nej, jag diskuterar hellre på Flashback. Om du själv citerar DN för att stärka din ståndpunkt så är du rätt fjantigt om du försöker avfärda invändningar med att jag istället skall publicera dem på DN. Om DN är där debatten skall hållas enligt dig så är det ju du, inte jag, som skall "skriva insändare till DN". Pajas.
Jag har aldrig skrivit att jag delar alla synpunkter i debattartikeln.
Mjae, visst har jag lagt på mig lite på sistone, det har du rätt i, men det fixar jag snart. Jag har en anhörig i riskgrupp som jag inte vill smitta ner.
Nej för riskgrupperna är ju vaccinet en skänk från ovan verkligen! Så snart kan ni ju umgås (även om den vaccinerade eventuellt kan smitta dig)